reklama
|


Pošta
Kaczka . 23.02.2017 19:47:49 . . www . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: LF-109 Pionýr
Adler (23.02.2017 17:12:28): Petře to je krásnej prcek. Doma mám ještě někde rozestavěného pionýra podle plánu modelář. To mi bylo asi 13. Pamatuju se, že mi přišel hrozně velkej. smajl

Pošta
Adler . 23.02.2017 17:14:04 . . www . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: IS-5 Kaczka, 1:2
Kaczka (22.02.2017 22:20:27): Pěkná čistá práce! Není kam spěchat,je to radost Petře.

Pošta
Adler . 23.02.2017 17:12:28 . . www . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
náhled
Re: LF-109 Pionýr
Adler (06.02.2017 10:11:38): Před potažením.

Pošta
Kaczka . 23.02.2017 17:06:35 . . www . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: IS-5 Kaczka, 1:2
lv (23.02.2017 10:59:15): Bohužel jsem otec na plný úvazek smajl . Modelařím když jde malá spát. Ale já jsem ti to povídal, že ty postavíš těch modelů kapánek více. smajl smajl

Pošta
lv . 23.02.2017 10:59:15 . . www . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: IS-5 Kaczka, 1:2
Kaczka (22.02.2017 22:20:27): Pražáku, robíš to dajako pomaly. Ja som sa už chystal na zálet. smajl

Pošta
Arny . 23.02.2017 08:03:04 . . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: IS-5 Kaczka, 1:2
Kaczka (22.02.2017 22:20:27): Umí!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! smajl

Pošta
Kaczka . 22.02.2017 22:20:27 . . www . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
náhled náhled náhled
Re: IS-5 Kaczka, 1:2
jiridD (31.01.2017 16:47:40): Dodal jsem do galerie nějaké fotky ze stavby. Jde to pomalu.
http://kesalokim.rajce.idnes.cz/IS-5_Kaczka_half_scale/

Pošta
kale . 15.02.2017 11:05:36 . . www . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: "nadzvukový" Kinetic
ariane (14.02.2017 11:42:39): už to tu asi bylo ale nemůžu si odpustit něco z našich podmínek.. video na trubce

Pošta
ariane . 15.02.2017 08:45:41 . . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
náhled
Re: "nadzvukový" Kinetic
holpecka (14.02.2017 21:05:13): Přesně tak, bojím, bojím, moc se bojím smajlD Ta lavička na Rané by měla být něco jako Řopík smajl smajl smajl smajl smajl

Pošta
holpecka . 14.02.2017 21:05:13 . . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: "nadzvukový" Kinetic
ariane (14.02.2017 11:42:39): At´ je to tak či onak, v reálu je to šílené a lidi zalízají i pod kameny, že náčo. smajl

Pošta
ariane . 14.02.2017 11:42:39 . . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: "nadzvukový" Kinetic
kale (13.02.2017 10:42:59): Čekal jsem, kdy se vyjádří někdo, kdo to skutečně létá smajl Vltava sem holt nechodí smajlDD

Pošta
kale . 13.02.2017 10:42:59 . . www . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: "nadzvukový" Kinetic
sakrobat (12.02.2017 22:01:28):

tak to dopadne, když vědcům předložíš jev, který funguje a zadáš jim ho vysvětlit. Pak mají všichni pravdu. Joo když se má na něco přijít a následně ověřit v praxi je to jiné smajl. kdy už někoho napadne dávat větrné elektrárny za kopec nebo skladové haly. smajl.

Pošta
sakrobat . 12.02.2017 22:01:28 . . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: "nadzvukový" Kinetic
mxdan (12.02.2017 21:36:02): Hmmm... pokud se ve střihu skokově změní airspeed a tábor číslo jedna používá "airspeed to characterize flight kinetic energy", co z toho tedy vyplývá?

Nic anebo cokoliv, já ve své hypotéze také používám airspeed. V horním oblouku "plachetnice" zrychluje, spodní oblouk slouží ke změně vektoru setrvačných sil proti větru (kýl) s co nejmenšími ztrátami.

Víc mě ovšem trápí otázka, proč si nezaplachtím na rovném poli, když lze energii získávat pouhým zatáčením.

Když to budeš umět, tak zaplachtíš. Albatros taky dokáže cestovat bez vln. Ale gradient rychlosti větru je menší a jde to hůře, méně efektivněji. Akorát na albatrosově straně stojí 50 milionů let evoluce, jak se píše v jednom reportu smajl

Pošta
mxdan . 12.02.2017 21:36:02 . . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: "nadzvukový" Kinetic
sakrobat (12.02.2017 21:01:04): Ovšem nevěřím, že by kterýkoliv tábor razil skokové zvýšení energie při prostupu střihem.
Hmmm... pokud se ve střihu skokově změní airspeed a tábor číslo jedna používá "airspeed to characterize flight kinetic energy", co z toho tedy vyplývá?
Víc mě ovšem trápí otázka, proč si nezaplachtím na rovném poli, když lze energii získávat pouhým zatáčením.

Pošta
mxdan . 12.02.2017 21:24:42 . . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: "nadzvukový" Kinetic
sakrobat (12.02.2017 20:05:49): No zdroj je relativně solidní, ale ten úryvek mi tak nepřipadá. V článku se píše, že gradient rychlosti větru nestačí, ale je vidět, že energetický zisk je nejvyšší právě při průletu výškou s největším gradientem (obr. 12). No a ta pasáž s vysvětlením, že v horní zatáčce se energie a rychlost získává zatáčkou po větru nemá nikde žádný důkaz - tedy kromě obr. 12, kde (bůhvíproč) i na vrcholu zatáčky je zisk energie v čase tále kladný. Jestli to tak je, navrhuji albatrosovi, aby se jen točil v nejvyšším bodě a neblbnul se změnami výšky a couráním konců křídel ve vodě.

Pošta
sakrobat . 12.02.2017 21:01:04 . . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: "nadzvukový" Kinetic
sakrobat (12.02.2017 20:05:49): ale vypadá to, že ani vědci se dosud zcela neshodnou na mechanismu DS

Ještě citát z reportu, který linkoval ANL

On shoulder-locked wings, the albatross can make net overall progress in any direction, including upwind. That the albatross can do these things is a matter of fact, documented by well-known naturalists, including David Attenborough and Jacques Cousteau. What may be controversial is the explanation of how this is done, and the controversy is largely based on two camps, one using airspeed to characterize flight kinetic energy, and the other camp using bird-backpack GPS/INS inertial speed which nearly equals groundspeed at the shallow climb and dive angles flown by the albatross. Depending on which camp we choose, we will draw entirely different conclusions as to where the bird gains kinetic energy in its cyclic trajectory.

Překládat se mi to nechce, ale říká se tam, že vědci tvoří dva tábory a každý tábor vysvětluje energetické zisky zcela jinak smajl Ovšem nevěřím, že by kterýkoliv tábor razil skokové zvýšení energie při prostupu střihem.

Pošta
sakrobat . 12.02.2017 20:20:20 . . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: "nadzvukový" Kinetic
dzordzik (12.02.2017 20:12:24): vlastně vůbec nejde o to že tam fouká
WTF?! Ne, to opravdu netvrdím.

Pošta
dzordzik . 12.02.2017 20:12:24 . . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: "nadzvukový" Kinetic
sakrobat (12.02.2017 20:05:49):
Co že tvrdíš? Jestli jsem tě pochopil správně, a já doufám že ne, tak tvrdíš že vlastně vůbec nejde o to že tam fouká a jak, ale že stačí zaletět správně ten manévr v horní části křivky? smajl

Pošta
sakrobat . 12.02.2017 20:05:49 . . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: "nadzvukový" Kinetic
mxdan (12.02.2017 18:27:21): Takže pozdě, ale přece: Dynamic soaring Wikipedia. Viz obrázek a zelené a modré šipky.

To je to, co jsem psal výše - na internetu je plno chybných vysvětlení a nevysvětlení DS. A lidi navzájem od sebe opisujou i ty nejhorší pitomosti. Nicméně prošel jsem teď pár odborných prací, je toho na netu víc než před asi 7 lety, kdy jsem to studoval, ale vypadá to, že ani vědci se dosud zcela neshodnou na mechanismu DS.

Jeden solidní úryvek odsud:
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1474-919x.2004.00295.x/full

Thus, the energy gain in the upper curve is due to a mechanism other than the wind gradient effect. This mechanism relates to the upper curve flight manoeuvre itself. The bird can be considered to be taken by the wind such that its inertial speed is increased when changing its flight direction from windward to leeward in the upper curve. As a result, the upper curve may be qualified as the characteristic flight phase of dynamic soaring to achieve an energy gain.

Energetický zisk v horní křivce pochází z jiného mechanismu než gradientu větru. Mechanismus se vztahuje k samotnému leteckému manévru v horní části křivky.


Přesně, co tvrdím já.

Pošta
A N Lodygin . 12.02.2017 19:09:55 . . www . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: "nadzvukový" Kinetic
A N Lodygin (12.02.2017 19:06:10): tady http://www.howfliesthealbatross.com/Dynamic%20Soaring%20May%202015.pptx
to je barevný a jako powerpoint - ale přiznávám, to vstřebat smajl nic jednoduchého.

Pošta
A N Lodygin . 12.02.2017 19:06:10 . . www . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: "nadzvukový" Kinetic
sakrobat (12.02.2017 18:03:34): http://file.scirp.org/Html/5-8102157_47763.htm

Pošta
A N Lodygin . 12.02.2017 18:54:24 . . www . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: "nadzvukový" Kinetic
mxdan (12.02.2017 15:48:57): chtělo by to zkusit smajl - hlavně přesně tak jak jsi to napsal - vítr 50km/h, model volně vypustit z ruky s nulovou dopřednou rychlostí (tudíž s relativní rychlostí oproti obtékajícímu vzduchu těch 50km/h) a udělat tu zatáčku po větru o 180° .
Kameru smajl mít samozřejmě zapnutou, sirky smajl připravený.

Pošta
mxdan . 12.02.2017 18:27:21 . . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: "nadzvukový" Kinetic
sakrobat (12.02.2017 18:03:34): Ukázal jsem elementární příklad, protože jsi chtěl zdůvodnění pro nárůst rychlosti. A ano, JE to vysvětlení fungování DS. Ostatní věci jen řeší složitější podmínky (změna výšky, úhly střihu a tak). Je zbytečné mluvit o energii, protože zajímavá je rychlost (a energie se už dopočítá, resp. důležité je o ní mluvit tehdy, když se mění výška a odpovídajícím způsobem upravuje rychlost). A ano, střídáním vztažných soustav (pokud při něm neuděláš chybu) se to vysvětluje nejlíp.
Kdybych byl hned na začátku línější, zadal bych "Dynamic soaring" do Googlu a pak zkopíroval link. Takže pozdě, ale přece: Dynamic soaring. Viz obrázek a zelené a modré šipky.

Pošta
sakrobat . 12.02.2017 18:03:34 . . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: "nadzvukový" Kinetic
mxdan (12.02.2017 16:46:11): Já ti rozumím, co chceš říct. Ale není to vysvětlení fungování DS.

Dobře, ztráty zanedbáváme, takže éro výšku neztrácí. Pokud zanedbáváme ztráty a tedy aerodynamiku, pak musíme pracovat s energiemi.

Éro si dle tvého popisu pěkně krouží v mase vzduchu, která se pohybuje rychlostí 40 kmh, s konstantní rychlostí 60 kmh - tj. rychlost vůči vzduchu a ta je po celém obvodu kružnice stejná. V takovém případě ovšem předpokládáš konstantní kinetickou energii vůči vzduchu, éro nijak nezrychluje a navíc o něj příjdeš, protože ti odletí s průměrnou rychlostí 40 kmh po větru (100 kmh ode mne a 20 kmh ke mně dává 40).

Ty mi přirozeně namítneš, že kružnice je skloněná, takže zadní polovina (z pohledu pilota) je pod hřebenem a tam nefouká, masa vzduchu se pohybuje 0 kmh vůči zemi a tak ti éro neodletí. Jenže tady pohodlně zanedbáváš předpoklad konstantní rychlosti/energie vůči vzduchu, který jsi použil výše. Při přeletu střihem směrem dolů ti skokově vzorste rychlost vůči vzduchu na 100 kmh a skokově tedy stoupne kinetická energie vůči vzduchu (kde se ta energie najednou vzala?). V tomto scénáři si dle libosti vybíráš zachování kinetické energie vůči zemi nebo vůči vzduchu, jak se ti to zrovna hodí a zkonstruoval jsi tak nesmyslný model DS. Dá se to říct i tak, že střídáš vztažné soustavy a beztrestně mezi nima přecházíš, což je špatně. Urychlení vůči vzduchu v horní části letového kruhu naopak vůbec neřešíš (předpokládáš konstantní). Ale právě tam ke zvyšování energie dochází.

Howgh. I rest my case.

Pošta
mxdan . 12.02.2017 16:46:11 . . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: "nadzvukový" Kinetic
sakrobat (12.02.2017 16:24:01): No pokud budeme uvažovat letadlo s aerodynamickými vlastnostmi mé postavy (i kdybych tedy mě ty zázračné boty), tak to, uznávám, fungovat nebude.
Zkusím to jinak - s érem, které rychlostí 50 km/h dělá pravidelné třistašedesátky ve větru o rychlosti 50 km/h. Promítni si jeho dráhu v půdorysu a dostaneš křivku, o níž jsem psal před chvílí, včetně těch rychlostí. No a teď už si stačí představit, že přesně v okamžiku, kdy je čumákem proti větru (a má proti zemi evidentně nulovou rychlost) se ho na moment dotkneš, abychom mohli tvrdit, žes ho jako do toho větru vypustil.
Pochopitelně že to éro bude celou dobu postupně ztrácet výšku, ale to už jsme si na začátku řekli, že ztráty protentokrát zanedbáme.

Pošta
sakrobat . 12.02.2017 16:24:01 . . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: "nadzvukový" Kinetic
mxdan (12.02.2017 15:45:03): Pokud na rovině éro odložím do vzduchu proti větru, tak za ideálních podmínek s ním tak leda přistanu kolmo k zemi jako Harrier. Pokud udělám otočku (dejme tomu, že bez ztráty výšky), tak poletím po větru o něco rychleji než vítr, ale to už v každém případě díky ztrátě výšky. O urychlení větrem bez ztráty výšky nemůže být v takovém scénáři řeč.

Si to představ na zemi. Stojíš na ideálním ledě v ideálních botách (nulové tření). Do obličeje ti fouká vítr 40 kmh. Co se stane? Začneš pomalu couvat. V rychlosti např. 10 kmh uděláš čelem vzad bez ztráty energie. Co se stane? Nic. Rychlost ve chvíli otočky zůstane zachována a budeš nadále zrychlovat ve směru větru, dokud nedosáhneš 40 kmh. A tím končíš. Urychlení nad 40 kmh se nekoná.

K vysvětlení, které je skutečným vysvětlením, je nutné popsat, co se děje během otáčky - jak dojde k předání energie větru na letadlo a jak se síla větru rozkládá, aby bylo možné dosáhnout rychlosti větší větru.

Pošta
mxdan . 12.02.2017 15:48:57 . . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: "nadzvukový" Kinetic
A N Lodygin (12.02.2017 15:38:08): Myslím že běžné F3X s tím nebude mít sebemenší problém (pokud se experimentátorovi pokus nevymkne z páček).

Pošta
mxdan . 12.02.2017 15:45:03 . . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: "nadzvukový" Kinetic
sakrobat (12.02.2017 15:10:37): Začneš s érem, které má nulovou kinetickou energii. Uděláš bezstrátovou otáčku a máš co? Éro s nulovou kinetickou energií vůči zemi.
No, nezbývá, než (s vlastním érem) zkusit, co ta nulová energie po větru udělá při kontaktu se zemí...
Jednodušeji už tuhle modelovou situaci popsat neumím. Jen pro podporu představivosti dodám, že trajektorií v té otočce je úsek cykloidy. To je křivka, kterou opisuje např. bod na obvodu kola jedoucího po silnici. V okamžiku kontaktu se zemí je rychlost toho bodu vůči zemi nulová. V opačné poloze je dvojnásobná (sic!) než rychlost auta. A pokud na ten bod koukáš z vedle jedoucího auta se stejnou rychlostí, vidíš ustálený pohyb po kružnici.

Pošta
A N Lodygin . 12.02.2017 15:38:08 . . www . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: "nadzvukový" Kinetic
mxdan (12.02.2017 14:28:03): "Teď éro do protivětru vypustíš a ono najednou (aniž bys ho hodil) letí padesátkou vůči prostředí, ve kterém se pohybuje. Pokud teď uděláš beze ztrát obrat o 180°, poletí (vůči vzduchu) stále padesátkou, jen obráceně."
-------------------
Podle mě to ten obrat bez ztráty tvaru smajl obvykle neudělá - mj. doporučuji si to v reálu (ideálně na letišti) vyzkoušet smajl

Pošta
sakrobat . 12.02.2017 15:10:37 . . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: "nadzvukový" Kinetic
mxdan (12.02.2017 14:28:03): Z energetického hlediska nedává takový "rozbor" smysl. Začneš s érem, které má nulovou kinetickou energii. Uděláš bezstrátovou otáčku a máš co? Éro s nulovou kinetickou energií vůči zemi. O zisku energie vůbec nemluvíš. Kdyby tvoje "objasnění" fungovalo, tak by fungovalo i na zemi. Stojím čelem proti větru, udělám čelem vzad a voila - pohybuju se proti zemi dvojnásobnou rychlostí větru.

Sorry, ale aby vysvětlení bylo vysvětlením, musíš popsat, jaké síly na éro působí.



|
reklama
reklama
reklama
© 2010 Ludvík Novotný