reklama
|


Pošta
pad . 13.01.2004 16:51:49 . . www . info
vlákno-filtr vlákno-strom
variace na Shock flyery
něco na téma modelů Shock flyer od Ikarusu ... všechno rovné, trup jako siluleta v bokorysu i v půdorysu ... prototyp - zatím neosazen, když bude lítat dostane pěkný kabátek
3DX

Pošta
VB . 13.01.2004 13:30:47 . . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: Sky Arrow
Lublon (11.01.2004 22:00:13): Máš to v poště smajl

Pošta
logout . 13.01.2004 12:41:52 . . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: rychlost letu a rozpětí křídla
Marian_R (13.01.2004 11:43:29): Ale je smajl

Pošta
Marian_R . 13.01.2004 11:43:29 . . www . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: rychlost letu a rozpětí křídla
logout (13.01.2004 11:16:36): Striedavo sa hovorí že končí a bude robiť len špeciaály a potom že možno nekončí. Je stratový a je to reklamný časopis.

Pošta
logout . 13.01.2004 11:16:36 . . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: rychlost letu a rozpětí křídla
Marian_R (13.01.2004 10:56:13):
http://www.htmodel.sk/ smajl

Pošta
Marian_R . 13.01.2004 10:56:13 . . www . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: rychlost letu a rozpětí křídla
WC (13.01.2004 07:50:30): Ja mám na Slovensku predplatený RC Model World a som spokojný. smajl

Pošta
logout . 13.01.2004 10:46:45 . . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: rychlost letu a rozpětí křídla
WC (13.01.2004 07:50:30): Ty nepoznáš ani jeden? Ja áno.

Pošta
emo . 13.01.2004 07:59:22 . . www . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: rychlost letu a rozpětí křídla
WC (13.01.2004 07:50:30): České modelárske časopisy sú aj Slovenskými modelárskými časpoismi, tak že dobre. smajl Ale bez srandy, poslednými číslami RCM a RCR som príjemne prekvapený. Trochu sa navdájom dupľujú - píšu o tých istých akciách, ale inak fajn.

Pošta
WC . 13.01.2004 07:50:30 . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: rychlost letu a rozpětí křídla
emo (13.01.2004 07:46:56):
A jak jsou na tom s úrovní Slovenské modelářské časopisy ???? smajl smajl smajl

Pošta
WC . 13.01.2004 07:49:21 . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: rychlost letu a rozpětí křídla
PTI (12.01.2004 18:56:25):
Podobné konstanty jistě mohou pomoci. Je třeba si uvědomit, které hodnoty se při zmenšování vlastně mění a především o jakou hodnotu. Letadlo je trojrozměrný objekt. Tudíž délka se mění s prvním řádem, (a přitom a se změní o poměr zmenšení či zvětšení) plocha s druhým (a*b přitom a i b se změní v poměru zmenšení či zvětšení) a hmotnost - objem s třetím (a*b*c přitom a,b,c se změní o poměr zmenšení či zvětšení). Pokud se nemýlím tak najít "Bulharskou universální konstantu" nelze, určitou cestu nastínil EMO a pro modely malých hmotností je dostačující. Není třeba příliš zohledňovat fyzické namáhání konstrukce modelu myslím, že je tam i určitá rezerva, pokud se model nezvětšuje např více než o 5-10% proti původní předloze. Zkus si přepočítat plošné zatížení skutečného letadla a srovnej plošné zatížení jeho šestinové zmenšeniny. Tady je problém nejmarkantnější...přesné "bulharské konstanty" se nedopátráme.... smajl smajl

Pošta
emo . 13.01.2004 07:46:56 . . www . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: rychlost letu a rozpětí křídla
WC (13.01.2004 07:33:13): Mohlo ma to hneď napadnúť. České časopisy predsa majú nejakú úroveň. smajl

Pošta
WC . 13.01.2004 07:33:13 . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: rychlost letu a rozpětí křídla
emo (12.01.2004 21:34:07):
V RC modelech (ČS) ji nenajdeš, v RC Modeler (USA) ano smajl

Pošta
mathew.sk . 13.01.2004 06:50:58 . . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: rychlost letu a rozpětí křídla
emo (12.01.2004 21:34:07): mne tiež matematika nevadí,pokial mám pred sebou hotový vzorec.. smajl

Pošta
emo . 12.01.2004 21:34:07 . . www . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: rychlost letu a rozpětí křídla
PTI (12.01.2004 18:56:25): "Bulharskú" konštantu je možné z uvedeného vsťahu ľahko odvodiť a tým Rebootovi odpovedať tak ako chce:
v1 - rýchlosť 1. modelu
v2 - rýchlosť 2. modelu (s iným rozpätím)
l1 - rozpätie 1. modelu
l2 - rozpätie 2. modelu
predpoklady:
- preto že rozdiel rýchlosti oboch modelov nebude veľký, profil krídla oboch modelov je ten istý, môžme rozdiel súčiniteľa výslednej aerodyn. sily cR pre rovnaký letový režim zanedbať,
- nový model bude mať tú istú hmotnosť ako pôvodný,
- pôdorysy krídel oboch modelov sú obdlžniky,
- hlbky krídel oboch modelov sú rovnaké.
Potom:

v2=v1*(l1/l2)^1/2

Tak že bulharská konštanta je druhá odmocnina z podielu l1/l2. Ak si ňou Reboot vynásobí rýchlosť pôvodného modelu, vypočíta rýchlosť modelu so zväčšeným rozpätím a zistí či sa mu túto úpravu vôbec oplatí robiť.
Matematika je krásna. Mám ju rád. Pár riadkami povieš viac ako siahodlhým tláchaním. smajl
p.s.: Sedím nad RCM 10 2003. Ako listujem tak listujem, spomínanú "pseudopitomosť" nejako neviem nájsť. Na ktorej strane to je?

Pošta
digisonic . 12.01.2004 20:17:35 . . www . info
vlákno-filtr vlákno-strom
stridavy motor z CDROM
Ahojky, mel jsem v sobotu vic casu a tak jsem trochu laboroval a chci se podelit o zkusenost. Motor vazi 36g, puvodnni vinuti jsem nahradil 15z./pol dratem 0,5mm, zapojeni do hvezdy, pouzil neodymove magnety 5x5,5x1,5mm v poctu 12ks (www.magsy.cz), magnety jeste nejsou zalepene, a pri nap. 7,5V (2lipol) odebira bez zateze 1,05A, plynule rozjezdy, regulator JETI Master 18A, a pri pouziti APC E 6/3 je odber 5A a tah 240g, APC E 8/4 - odber 8,7 a tah 320g a APC E 9/4,5 - odber 10,7A a tah 410g ucinnost celeho systemu vychazi na 75% coz je super. Jen mi schazi nejaka poletucha na ktere bych to vyzkousel. Kdyby nekdo mel treba navic vyrezy z EPP na samokridlo a nebo nejakej pomalolet tak akorat vhodny na testy dejte vedet. Karel
www.sweb.cz/digisonic/CDROM/

Pošta
PTI . 12.01.2004 18:56:25 . . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: rychlost letu a rozpětí křídla
WC (12.01.2004 10:35:49): Víš, ono jde spíš o to, najít nějakou Bulharskou a všeobecně platnou konstantu, a s tou pak počítat. Mám tady u sebe článek z RCM, October 2003, který se zabývá podobnou "pseudopitomostí". Jedná se o vliv tzv. Scale Factor. Tj o vlivu zmenšení vzoru (skutečného letadla) na vlastnosti modelu. No a právě tady jsou uvedeny ty nadherné "Bulharské konstatnty." Řeší se tu vliv Scale Factoru na plochu, délku, rozpětí,hmotnost,výkon, rychlost hluk, ... moc zajímavé. Je to řešeno pro poměry zmenšení 1/3, 1/4, 1/5, 1/6. A jako příklad je uveden poměr výpočtů na letounu PIPER a modelu PIPER.
Takže, ten dotaz v úvodu nebyl zas tak moc "mimoň", ani ten pokus o super výpočet nebyl moc "mimoň". Prostě kluci se snaží...Pokud dovedete jejich výpočet zpřesnit, tak to prostě udělejte. Třeba se dopátráme všichni "bulharské konstatnty" typu rozpětí/rychlost letu = XY smajl

Pošta
Milan Porkristl ml . 12.01.2004 18:38:35 . . www . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: striedavy motor - pokus
ladak (12.01.2004 17:34:23): musím přiznat, že mě potěšilo, že se mnou někdo konečně souhlasí, že není důvod, aby velká oběžka měla použitelné patrametry bez použití snímačů... smajl
Tzn. aby neztrácela synchronizaci na velkých výkonec a napětích.
Velký motor na velké napětí, s velkou indukčností = velké problémy s řízením (snímání back EMF).
Teď už je alespoň trochu zřejmé, proč Schulman si přidělával tolik starostí s tou převodovkou...
Převodovka totiž změní kv motoru (na "vrtuli") beze změny indukčnosti cívek.
A to se fakt vyplatí...

Pošta
ladak . 12.01.2004 17:34:23 . . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: striedavy motor - pokus
Milan Porkristl ml (12.01.2004 16:48:32): Tady se dá s tebou ve všem souhlasit, a musím udělit pochvalu za šíření pravdivých informací.

Pošta
WC . 12.01.2004 17:28:15 . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: striedavy motor - pokus
Pes (12.01.2004 16:28:48):
Takže jen takové malá "plechovčičky" nic jiného, že smajl

Pošta
Milan Porkristl ml . 12.01.2004 16:48:32 . . www . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: striedavy motor - pokus
jaba (12.01.2004 16:32:16): "Krom toho bych ještě dodal - silnější magnety = větší mezní krouťák při kterém to vypadne ze synchronismu."
Ano, ale z jiného důvodu. Lepší magnety pro pevně dané kv JE nižší počet závitů.
Nižší počet závitů, je menší indukčnost.
Menší indukčnost je kratší doba (menší problém) s "vybitím" a "nabitím" cívky.
Proto taky motor s dostatečně velkou indukčností má problémy s bezsnímačovým režimem (maskování doby, kdy se měří chováním indukčnosti).
Teď už víš, že platí velká indukčnost = musí být velký předstih (nebo napětí).
Jako krokáč.
To samozřejmě jde jen do určité meze, pak už můžeš předstihovat do aleluja, stejně je již po akci, kdy jsi měl měřit 1/2 napětí na volný fázi....
Motor na vyšší napětí má vyšší počet závitů. Vyšší počet závitů je vyšší indukčnost.
A jsme opět u snímaču.
Ty vybíjení indukčnosti cívek neovlivňuje.



Pošta
jaba . 12.01.2004 16:32:16 . . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: striedavy motor - pokus
Milan Porkristl ml (12.01.2004 16:16:39): Ale jo, hysterezní křivku mám na mysli stále - viz koleno otáčky/proud smajl Mám diplom ze silnoproudu. Jen se holt od vojny po škole živím počítačema, takže echmmm hlava je děravá.
Vím, že se kompenzuje magnetický tok rotoru a tok statoru, takže při plné zátěži je výsledné pole nula, při odlehčení se to přesytí ... ale zatím jsem byl línej si to rozmalovat na papíře, takže si nejsem jistej ... a třeba kecám.
Že průřez drátu má vliv pouze na ss odpor s dopadem na teplo je jasné.
Krom toho bych ještě dodal - silnější magnety = větší mezní krouťák při kterém to vypadne ze synchronismu.

Pošta
Pes . 12.01.2004 16:28:48 . . www . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: striedavy motor - pokus
WC (12.01.2004 16:23:35): Samotný motorek má 15g, k tomu převodovka (8g) unašeč, vrtule a už je to o dost jinde, navíc 3A je u nich tak na 20 minut provozu (odejde komutace).

Pošta
Bořík . 12.01.2004 16:28:15 . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: striedavy motor - pokus
Pes (12.01.2004 16:21:56): Myslel jsem třeba nějaké pohony od GWS - mají hodně typů, takže by se dalo vybrat, ale k nám se zřejmě nedováží. Zkusím to porovnat s údaji na stránkách GWS; údajů je tam dost, akorát chybí otáčky.

Pošta
WC . 12.01.2004 16:23:35 . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: striedavy motor - pokus
Pes (12.01.2004 16:21:56):
A co třeba motorky z větších serv??

Pošta
Pes . 12.01.2004 16:21:56 . . www . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: striedavy motor - pokus
Bořík (12.01.2004 16:19:49): Nevím o plechovce s ekvivalentní hmotností a tahem. Nemohu tudíž porovnávat.

Pošta
Bořík . 12.01.2004 16:19:49 . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: striedavy motor - pokus
Pes (12.01.2004 16:13:51): Jsou někde uvedená nějaká čísla, že motorek z CD-Rom má větší účinnost, než přibližně odpovídající plechovka ?

Pošta
Milan Porkristl ml . 12.01.2004 16:16:39 . . www . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: striedavy motor - pokus
jaba (12.01.2004 15:16:24): není zač. Stačí si vzpomenout na hysterezní smyčku.
Důvod, proč se používají lepší magnety, není pro 99% lidí vůbec pochopitelný.
Důvod není účinnost (primárně), ale dosažení nízkého ohmického odporu vinutí při vhodném kv.
A protože pak to má malou indukčnost a odpor, je dobrá účinnost.
Není třeba hledat žádnou vědu.
Je to naprosto identické jako u trafa.
Když budeš mít 100W trafo kterému nezměníš magnetický obvod, můžeš ho přemotávat sebetlustším drátem, 500W nepřenese.
Výkon je daný (viz výpočet), kmitočtem, průřezem sloupku, kvalitou plechů.
Ne průměrem drátu....

Pošta
Pes . 12.01.2004 16:13:51 . . www . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: striedavy motor - pokus
Milan Porkristl ml (12.01.2004 16:10:00): Je dobré, že tu osvětluješ temná zákoutí elektromechaniky. Ale malý AC motorek s vlastní hmotností cca 20g a tahem cca 200g na trhu dostupný není a asi ho ani nikdo vyrábět nebude (proč, to jsi vysvětlil celkem pochopitelně). Nicméně v kategorii modelů do 250g (3xLiPol 340mAh, a odběr do 3A) je to docela vhodný pohon s účinností větší než u plechovek, pokud by v této hmotnosti vůbec něco bylo.

Pošta
Milan Porkristl ml . 12.01.2004 16:10:00 . . www . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: striedavy motor - pokus
Pes (12.01.2004 15:10:57): na stole.
Nevím, jestli mám smůlu, nebo štěstí. Plech je do mínusu, cca 0,45-0,48.
Ovšem nespecializuji se na demontáže (přestavby) CDRom, takže to nemusí být objektivní, mám tu pouze pár kusů, co jsme v rámci jiné výroby zkoušeli.
Faktem je, že náš plech je 0,35, takže okem jde poměrně snadno poznat "víc nebo ne".
Podle mě, není důležité dskutovat "o tom, co tam je", každý může mít svou pravdu podle toho, jaké měl štěstí při hledání v odpadu.
Nejlépe se výsledek pozná na ohmickém odporu, kv, W/gram, co se do toho dá pustit, otáčkách vrtule.
Btw: představ si trafo, na 500Hz (obdélníkových, s PWM smajl, o hmotnosti jako CD rom. Trafo nemá mechanické odpory, nemá rotující díly, je docela ideální.
Má i lepší plech, který může (na rozdíl od motoru) být orientovaný.
Jakou bude mít asi účinnost, když běžné, 10x větší na 50Hz má 82-87?
Je to trochu demagogie, ale ne zas tak velká.

Pošta
jaba . 12.01.2004 15:16:24 . . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: striedavy motor - pokus
Milan Porkristl ml (12.01.2004 14:55:40): Díky za potvrzení,že kvalitní magnety na mizerném plaehu nadělají více škody než užitku.



|
© 2010 Ludvík Novotný