reklama
|


Pošta
Milan Porkristl ml . 16.01.2004 06:17:45 . . www . info
předchozí vlákno-strom
Re: striedavy motor - pokus
wasa (15.01.2004 22:52:52): to je ale přece klasika.
Nikoho normálního (v průmyslové branži), tam kde je třeba použít pohon s velkým měrným výkonem (malá hmotnost, velký výkon), nenapadne použít přímý náhon. Třeba úplně obyčejná ruční vrtačka.
Znáte nějakou s přímým náhonem (bez převodovky)?
Byla by krásně jednoduchá.....
Startery do aut, to samé.
Všechny novější mají převodovku, nebo jsou BLDC.
Akorát v modelařině si furt řada lidí myslí, že když by se jim něco líbilo (vypustit převodovku, použít DD), tak se jejich myšlence přizpůsobí fyzikální zákony, a vše půjde bez jakéhokoli zhoršení parametrů.
A to bych podotkl, že i ten starý starter (Š105/120) má vlastně převodovku.
Zabírá totiž pastorkem do věnce nalisovaného na spojce.
Takže staré provedení je jednostupňová převodovka, nové je vlastně dvojstupňová, s ještě větším převodem.


Pošta
Ante . 15.01.2004 22:57:11 . . info
předchozí vlákno-strom
Re: striedavy motor - pokus
wasa (15.01.2004 22:52:52): přesně tak je tam převodovka

Pošta
wasa . 15.01.2004 22:52:52 . . www . info
předchozí vlákno-strom
Re: striedavy motor - pokus
Milan Porkristl ml (15.01.2004 20:44:40):
ŠTARTER DO AUTA dobrý postreh, mnohé dnešné autá majú asi o 10 kg ľahší a 3x menší štartér ako klasika (Lada, embéčko...). Viete ako? majú tam PREVODOVKU..... smajl

Pošta
Milan Porkristl ml . 15.01.2004 20:44:40 . . www . info
předchozí vlákno-strom
Re: striedavy motor - pokus
losna (15.01.2004 11:19:18): bude mít parametry jako elektromotor s drážkovým vinutím, který běží při 50 000ot/min.
(bude-li točit na vrtuli 7100 ot/min).
Je úplně jedno, jestli se točí futrál, nebo vnitřek.
Důležitý je, že to, aby elektromotor bylschopen točit relativně velkou vrtulí na přímo lze dosáhnou POUZE dvěma způsoby:
1.)SPS vinutím, vyjde mi dobrý ohmický odpor, mizerné otáčky komutace (jsou 7x větší než hřídele), tím i velké ztráty v železe, problém s indukčností (málo času).
2.) Klasický synchronní motor - pro použitelné kv, vyjdou dobré komutační otáčky (1:1), ale je tragická indukčnost, mizerný (velký) ohmický odpor.
Popřípadě varianta mezi - špatné vše, ale míň.
Něco, za něco.
Proto také udělat starter do auta na 220V nejde (respektive jde, ale byl by 3x větší).

Pošta
losna . 15.01.2004 11:19:18 . . www . info
předchozí vlákno-strom
Re: striedavy motor - pokus
Milan Porkristl ml (12.01.2004 18:38:35): znamená to, že oběžka se snímači by mohla mít použitelné parametry?

Pošta
Milan Porkristl ml . 12.01.2004 18:38:35 . . www . info
předchozí vlákno-strom
Re: striedavy motor - pokus
ladak (12.01.2004 17:34:23): musím přiznat, že mě potěšilo, že se mnou někdo konečně souhlasí, že není důvod, aby velká oběžka měla použitelné patrametry bez použití snímačů... smajl
Tzn. aby neztrácela synchronizaci na velkých výkonec a napětích.
Velký motor na velké napětí, s velkou indukčností = velké problémy s řízením (snímání back EMF).
Teď už je alespoň trochu zřejmé, proč Schulman si přidělával tolik starostí s tou převodovkou...
Převodovka totiž změní kv motoru (na "vrtuli") beze změny indukčnosti cívek.
A to se fakt vyplatí...

Pošta
ladak . 12.01.2004 17:34:23 . . info
předchozí vlákno-strom
Re: striedavy motor - pokus
Milan Porkristl ml (12.01.2004 16:48:32): Tady se dá s tebou ve všem souhlasit, a musím udělit pochvalu za šíření pravdivých informací.

Pošta
WC . 12.01.2004 17:28:15 . info
předchozí vlákno-strom
Re: striedavy motor - pokus
Pes (12.01.2004 16:28:48):
Takže jen takové malá "plechovčičky" nic jiného, že smajl

Pošta
Milan Porkristl ml . 12.01.2004 16:48:32 . . www . info
předchozí vlákno-strom
Re: striedavy motor - pokus
jaba (12.01.2004 16:32:16): "Krom toho bych ještě dodal - silnější magnety = větší mezní krouťák při kterém to vypadne ze synchronismu."
Ano, ale z jiného důvodu. Lepší magnety pro pevně dané kv JE nižší počet závitů.
Nižší počet závitů, je menší indukčnost.
Menší indukčnost je kratší doba (menší problém) s "vybitím" a "nabitím" cívky.
Proto taky motor s dostatečně velkou indukčností má problémy s bezsnímačovým režimem (maskování doby, kdy se měří chováním indukčnosti).
Teď už víš, že platí velká indukčnost = musí být velký předstih (nebo napětí).
Jako krokáč.
To samozřejmě jde jen do určité meze, pak už můžeš předstihovat do aleluja, stejně je již po akci, kdy jsi měl měřit 1/2 napětí na volný fázi....
Motor na vyšší napětí má vyšší počet závitů. Vyšší počet závitů je vyšší indukčnost.
A jsme opět u snímaču.
Ty vybíjení indukčnosti cívek neovlivňuje.



Pošta
jaba . 12.01.2004 16:32:16 . . info
předchozí vlákno-strom
Re: striedavy motor - pokus
Milan Porkristl ml (12.01.2004 16:16:39): Ale jo, hysterezní křivku mám na mysli stále - viz koleno otáčky/proud smajl Mám diplom ze silnoproudu. Jen se holt od vojny po škole živím počítačema, takže echmmm hlava je děravá.
Vím, že se kompenzuje magnetický tok rotoru a tok statoru, takže při plné zátěži je výsledné pole nula, při odlehčení se to přesytí ... ale zatím jsem byl línej si to rozmalovat na papíře, takže si nejsem jistej ... a třeba kecám.
Že průřez drátu má vliv pouze na ss odpor s dopadem na teplo je jasné.
Krom toho bych ještě dodal - silnější magnety = větší mezní krouťák při kterém to vypadne ze synchronismu.

Pošta
Pes . 12.01.2004 16:28:48 . . www . info
předchozí vlákno-strom
Re: striedavy motor - pokus
WC (12.01.2004 16:23:35): Samotný motorek má 15g, k tomu převodovka (8g) unašeč, vrtule a už je to o dost jinde, navíc 3A je u nich tak na 20 minut provozu (odejde komutace).

Pošta
Bořík . 12.01.2004 16:28:15 . info
předchozí vlákno-strom
Re: striedavy motor - pokus
Pes (12.01.2004 16:21:56): Myslel jsem třeba nějaké pohony od GWS - mají hodně typů, takže by se dalo vybrat, ale k nám se zřejmě nedováží. Zkusím to porovnat s údaji na stránkách GWS; údajů je tam dost, akorát chybí otáčky.

Pošta
WC . 12.01.2004 16:23:35 . info
předchozí vlákno-strom
Re: striedavy motor - pokus
Pes (12.01.2004 16:21:56):
A co třeba motorky z větších serv??

Pošta
Pes . 12.01.2004 16:21:56 . . www . info
předchozí vlákno-strom
Re: striedavy motor - pokus
Bořík (12.01.2004 16:19:49): Nevím o plechovce s ekvivalentní hmotností a tahem. Nemohu tudíž porovnávat.

Pošta
Bořík . 12.01.2004 16:19:49 . info
předchozí vlákno-strom
Re: striedavy motor - pokus
Pes (12.01.2004 16:13:51): Jsou někde uvedená nějaká čísla, že motorek z CD-Rom má větší účinnost, než přibližně odpovídající plechovka ?

Pošta
Milan Porkristl ml . 12.01.2004 16:16:39 . . www . info
předchozí vlákno-strom
Re: striedavy motor - pokus
jaba (12.01.2004 15:16:24): není zač. Stačí si vzpomenout na hysterezní smyčku.
Důvod, proč se používají lepší magnety, není pro 99% lidí vůbec pochopitelný.
Důvod není účinnost (primárně), ale dosažení nízkého ohmického odporu vinutí při vhodném kv.
A protože pak to má malou indukčnost a odpor, je dobrá účinnost.
Není třeba hledat žádnou vědu.
Je to naprosto identické jako u trafa.
Když budeš mít 100W trafo kterému nezměníš magnetický obvod, můžeš ho přemotávat sebetlustším drátem, 500W nepřenese.
Výkon je daný (viz výpočet), kmitočtem, průřezem sloupku, kvalitou plechů.
Ne průměrem drátu....

Pošta
Pes . 12.01.2004 16:13:51 . . www . info
předchozí vlákno-strom
Re: striedavy motor - pokus
Milan Porkristl ml (12.01.2004 16:10:00): Je dobré, že tu osvětluješ temná zákoutí elektromechaniky. Ale malý AC motorek s vlastní hmotností cca 20g a tahem cca 200g na trhu dostupný není a asi ho ani nikdo vyrábět nebude (proč, to jsi vysvětlil celkem pochopitelně). Nicméně v kategorii modelů do 250g (3xLiPol 340mAh, a odběr do 3A) je to docela vhodný pohon s účinností větší než u plechovek, pokud by v této hmotnosti vůbec něco bylo.

Pošta
Milan Porkristl ml . 12.01.2004 16:10:00 . . www . info
předchozí vlákno-strom
Re: striedavy motor - pokus
Pes (12.01.2004 15:10:57): na stole.
Nevím, jestli mám smůlu, nebo štěstí. Plech je do mínusu, cca 0,45-0,48.
Ovšem nespecializuji se na demontáže (přestavby) CDRom, takže to nemusí být objektivní, mám tu pouze pár kusů, co jsme v rámci jiné výroby zkoušeli.
Faktem je, že náš plech je 0,35, takže okem jde poměrně snadno poznat "víc nebo ne".
Podle mě, není důležité dskutovat "o tom, co tam je", každý může mít svou pravdu podle toho, jaké měl štěstí při hledání v odpadu.
Nejlépe se výsledek pozná na ohmickém odporu, kv, W/gram, co se do toho dá pustit, otáčkách vrtule.
Btw: představ si trafo, na 500Hz (obdélníkových, s PWM smajl, o hmotnosti jako CD rom. Trafo nemá mechanické odpory, nemá rotující díly, je docela ideální.
Má i lepší plech, který může (na rozdíl od motoru) být orientovaný.
Jakou bude mít asi účinnost, když běžné, 10x větší na 50Hz má 82-87?
Je to trochu demagogie, ale ne zas tak velká.

Pošta
jaba . 12.01.2004 15:16:24 . . info
předchozí vlákno-strom
Re: striedavy motor - pokus
Milan Porkristl ml (12.01.2004 14:55:40): Díky za potvrzení,že kvalitní magnety na mizerném plaehu nadělají více škody než užitku.



|
© 2010 Ludvík Novotný