no-banner
|


Pošta
PTI . 17.09.2006 22:27:37 . . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: letoun vs. model
n.a (17.09.2006 21:59:53): Zákon má vyšší platnost než nějaká definice CIAM FAI. Jelikož nový zákon musí zapadat do legislativy EU, je možné, že to již má oporu i tam.Byl jsem trocho blíž některým diskusím o definici toho co je (bude) model. Budete se divit, ale zájmy a stanoviska modelářů hájili velice významní lidé z letectví. Jejich krédem bylo, že se do vzduchu musíme vejít všichni. Ze svazu modelářů bylo ticho, jen ticho. Buďme rádi, že je to 20 kg bez dalších omezení.Kdyby to záleželo na modelářích,měli bychom .... a né 20 kg. Určitě se dočkáme prováděcí vyhlášky,kde bude určitě vše ještě rozvedeno, upřesněno.

Pošta
n.a . 17.09.2006 21:59:53 . . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: letoun vs. model
n.a (17.09.2006 21:43:20): Půjčil jsem si příspěvek od Petana6417

Petan6417.09.2006 21:12:05e-mailinfo | téma | odpověď
Re: Anketa, lodní modely

lukas1 (17.09.2006 20:53:07): Neni "model letadla" specifikovan nekde jinde, kde mi to uniklo?

A co třeba definice dle sportovního řádu SMČR?

1.1. Obecná definice modelu letadla
Model letadla je zarízení težší vzduchu, udaných rozmeru, s motorem nebo bez nej, které není schopno nést
cloveka, je používán pro soutežní, sportovní, nebo rekreacní úcely, zásadne odlišné od bezpilotních prostredku
vyvinutých pro komercní ci vládní vedecký výzkum, nebo vojenské úcely.

1.2. Obecné charakteristiky modelu letadel
Nejvetší letová hmotnost s palivem 25 kg
Nejvetší nosná plocha 500 dm2
Nejvetší plošné zatížení 250 g/dm2
Nejvetší zdvihový objem pístového motoru(u) 250 cm3
Nejvyšší napetí nezatíženého zdroje elektrického pohonu 42 voltu
Obecná max. hladina hluku je 96 dB ve vzdálenosti 3 metry.
Obecné charakteristiky platí pro všechny kategorie, pokud není ve stavebních pravidlech jednotlivých kategorií uvedeno jinak.

Tohle je definice modelu podle CIAM FAI, takže to už u nás vlasně neplatí.

Pošta
arda1 . ban! . 17.09.2006 21:59:12 . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: letoun vs. model
n.a (17.09.2006 21:56:28):Musíš přidat huhlík Přečti to celé smajl smajl smajl

Pošta
n.a . 17.09.2006 21:56:28 . . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: letoun vs. model
arda1 (17.09.2006 21:54:02): smajl Ta zabrání jen průrazu a ne zhmoždění. Musíš přidat huhlík.

Doufám, že to tu potom PTI pročistí.

Pošta
arda1 . ban! . 17.09.2006 21:54:02 . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: letoun vs. model
carodej (17.09.2006 21:48:28):která chtěla 25 Kg model řídit Hi-hi-tec Opticem Ti ušiju kevlarovou kombinézu zesílenou v kritických místech uhlíkem-chceš? smajl

Pošta
elepilot . 17.09.2006 21:51:55 . . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: letoun vs. model
carodej (17.09.2006 21:48:28):abych už chodil na letiště s přilbou tak přilbu proti 25kg éru bych si taky koupil - aspoň tři kusy + do auta érbeg proti lokomotivě.. smajl

Pošta
carodej . 17.09.2006 21:48:28 . . www . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: letoun vs. model
elepilot (17.09.2006 21:37:59): Bohužel zákon už je v platnosti a to je to na co jsem chtěl upozornit. U nás jsem chvalabohu zastavil nejmenovanou osobu, která chtěla 25 Kg model řídit Hi-hi-tec Opticem , z čeho (když jsem viděl tu instalaci) mne polilo horko a naskošila mi husí kuže. To abych už chodil na letiště s přilbou a sledoval provoz spoza drátěné mříže se mi vubec nelíbí ... smajl

Pošta
n.a . 17.09.2006 21:47:22 . . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: letoun vs. model
PTI (17.09.2006 21:34:41): To není jen drak, motor, vrtule. To je prakticky každá součástka. Její schválení není na pohled. To znamená zkušební provoz a taky třeba lámací zkoušky.

Pošta
n.a . 17.09.2006 21:43:20 . . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: letoun vs. model
PTI (17.09.2006 20:37:24): Zase jsem si trochu připoměl to, co jsem už jednou cpal do kedlubny smajl

No, pokud by se na model nad 20kg hledělo jako na letadlo, tak není šance na provozování. Normální schvalovací proces je nemyslitelný. Myslim, že by šla nějaká vyjímka ale někdo by musel stanovit podmínky a myslim, že se tím nebudou chtít zabývat. Bude to na nás. Něco bylo v posledním Zpravodaji SMČR. Nemáte to někdo při ruce?

Dobrý je ten práskací § 12a uvedeného zákona.

Pošta
elepilot . 17.09.2006 21:37:59 . . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: letoun vs. model
PTI (17.09.2006 21:34:41): Je platný od 1.7.2006. Je tam opravdu 20 kg.. ..proč o tom mlčí naše časopisy? A co na to SMČR????? znáš pozadí přípravy toho zákona? ne že by mi nějak 20kg hranice vadila, ale kdo a na základě čeho tydle hausnumera navrhuje?

Pošta
Honza729 . ban! . 17.09.2006 21:36:04 . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: letoun vs. model
zd (17.09.2006 21:01:05): V Lipencích na obrech naopak hlasatel hrdě zahlásil, že Šturmovik váží "neuvěřitelných 65 kilogramů, považte"

Pošta
PTI . 17.09.2006 21:34:41 . . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: letoun vs. model
PTI (17.09.2006 21:27:15): Teď jsem si ten zákon prolistoval. Je platný od 1.7.2006. Je tam opravdu 20 kg. Tím pádem co je nad 20 kg, není již model. To např. znamená, že také pro motor a vrtuli se vztahují jiné předpisy. Motor takového letadla musí bát homologován, to samé vrtule a jakákoliv aparatura na palubě. Takový "model" už bude za jiné peníze.

Co bude s již existujícími modely? co se bude dít na modelářských let. dnech? co na to policie? atd, atd....A proč o tom mlčí naše časopisy? A co na to SMČR????? smajl

Pošta
PTI . 17.09.2006 21:27:15 . . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: letoun vs. model
JIO (17.09.2006 20:55:26): No, copak o to, jenže pokud nový zákon říká 20 Kg??? smajl A pak co? Pojistky? Stavební dozor? Začíná to být malinko nepřehledné.

Pošta
Mad_Box . 17.09.2006 21:25:28 . . www . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: letoun vs. model
PTI (17.09.2006 20:37:24): Znáš TTD tohoto "modelu"?? http://www.petman.ic.cz/foto/nesvacily_06/ipage00056.htm

Pošta
zd . 17.09.2006 21:01:05 . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: letoun vs. model
JIO (17.09.2006 20:55:26): Ne tak úplně. Když Rakušáci přitáhnou ty svoje dopraváky do Holíče, tak hlasatel komenutuje ...hmotnost neuvedena...

Pošta
arda1 . ban! . 17.09.2006 21:00:03 . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: letoun vs. model
JIO (17.09.2006 20:55:26):se nepovažuje za letadlo model letadla, jehož maximální vzletová hmotnost nepřesahuje 20 kg. Zajímavé smajl

Pošta
pegas77 . 17.09.2006 20:59:24 . . www . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: letoun vs. model
JIO (17.09.2006 20:55:26): no papirove jo alw nektry 24,75kg modely bych radeji na vahu nedaval smajl

Pošta
JIO . 17.09.2006 20:55:26 . . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: letoun vs. model
PTI (17.09.2006 20:37:24): A ty sis ještě nevšim toho, že všechny u nás létající OBŘÍ modely mají 24,75kg a podobně?

Pošta
PTI . 17.09.2006 20:37:24 . . info
vlákno-filtr vlákno-strom
letoun vs. model
V sekci elektronika se objevily dva závažné příspěvky, které tam tak nějak nezapadají a zžejmě by byly ztraceny:

Jeden je od Ekopilota:

carodej (16.09.2006 21:17:49): Zákon č. 439/2006 Sb: §2 (2) Letadlem se rozumí zařízení schopné vyvozovat síly nesoucí jej v atmosféře z reakcí vzduchu, které nejsou reakcemi vůči zemskému povrchu. Pro účely tohoto zákona se nepovažuje za letadlo model letadla, jehož maximální vzletová hmotnost nepřesahuje 20 kg.

Druhý je od Čaroděje:

No, já spíše vidím problém v tom, že se modelařina dostala do těch hranic za xx_tisíc za model. To už totiž není pro "bežné" lidi.
A tím to všechno začíná ...

Kdesi (teď nevzpomenu kde) ... mají nařízení že model nad 25kg je už klasifikován jako bezpilotní prostředek a spadá pod provozní a certifikační pravidla jako malá motorová letadla se vším všudy včetně certifikace řízení a specielních elektronik pro dálkové ovládání, ... to je myslím ta cesta jak zabránit těm pruserum u turbin, obru a pod ....

Pánové, tohle je velice závažné téma. Zatím je o tomto velice malá povědomost. Zejména o následcích, která nastanou při provozu modelů nad 20kg normálním modelářem. Rád bych na toto téma rozjel vlákno a žádám všechny, kteří mají zkučenosti s těmito modely aby se zapojili. Dále pak všechny, kteří mají co říci k nové legislativě a k jejímu výkladu. Zapojte se a vysvětlete ostatním o co se jedná.

Pošta
pavol . 22.05.2006 16:10:13 . . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: Legalizace obrů ?
adams (22.05.2006 13:31:15): mas to dost podrobne tady... asi to neni odpoved, ale ti to treba nejak pomuze
http://www.largemodelassociation.com/over20kg.htm

Pošta
pavol . 22.05.2006 16:07:39 . . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: Legalizace obrů ?
adams (22.05.2006 13:31:15): http://www.largemodelassociation.com
Informace je stara 2 roky primo od technickeho komisare.

Pošta
adams . 22.05.2006 13:31:15 . . www . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: Legalizace obrů ?
pavol (22.05.2006 11:18:53):
Dík za zprávu, odkaz mi nefunguje. Myslel jsem ale, jak to lze udělat u nás, tedy v Čechách, asi to bude podobné, ale chtěl jsem poznat někoho, kdo má konkrétní zkušenosti (rozuměj - ne, že někdo slyšel, že známý známého říkal) ale stejně dík ...

Pošta
adams . 22.05.2006 13:27:05 . . www . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: Legalizace obrů ?
MomoBrut (22.05.2006 11:40:33):
Zatím se spoléhám na to, co mi sdělil pilot (je to známý, tak snad mi nekecá??) A teprve až po záletu budu vědět, jestli ty 40ky stačí. Motorové gondoly a lože jsem nakreslil tak, že lze
případně použít i jiný motor s menšími úpravami. Motory ale už mám a tak se mi teď do jiných nechce. Pokud bych sehnal sponzora, je do gondoly možné zabudovat (jako u originálu) i 6kW turboprop od JETCATu. To je ale zatím, díky ceně slabě pod 10000,- euro za dva motory, bohužel jen sci-fi smajl Teď mě spíš zajímá původní myšlenka v tématu ...

Pošta
MomoBrut . 22.05.2006 11:40:33 . . www . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: Legalizace obrů ?
adams (22.05.2006 10:56:02): No videl jsem ji i ve vetru, konkretne v Mnichove Hradisti ... a proto to pisu, nezdalo se mi, ze leti na 1/4 plynu ... o akrobacii jsem vubec neuvazoval ... smajl Prece jenom 410 ma objemnejsi trup a smerovka ma silenou plochu a bocni vitr zrejme udela sve ... no treba se pletu ...

Pošta
pavol . 22.05.2006 11:18:53 . . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: Legalizace obrů ?
adams (22.05.2006 10:25:50): V britanii existuje Large model association . Co se tyce certifikace, tak od jiste hranice hmotnosti (25 kg ? ) se model musi certifikovat. Certifikacnim komisarem jsou povereni clenove LMA, ktery pak vydaji prukaz modelu.

Pošta
logout . 22.05.2006 10:58:27 . . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: Legalizace obrů ?
adams (22.05.2006 10:56:02): Skús pozisťovať v LaFerte resp. niekoho, kto v LaFerte bol. Neboli tam aj ZDZáci s IL???

Pošta
adams . 22.05.2006 10:56:02 . . www . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: Legalizace obrů ?
MomoBrut (22.05.2006 10:32:30):
Mluvil jsem s pilotem aerovky, a motorizace je v pohodě. U těchto letadel se nepředpokládá akrobacie a horizont letí na čtvrt plynu. Hornoplošník by měl být ještě "ochotnější" a asi budu mít vrtule s lepší účinností (jeden motor na zemi stat. tah skoro 9 kg). Tak uvidíme smajl

Pošta
MomoBrut . 22.05.2006 10:46:53 . . www . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: Legalizace obrů ?
adams (22.05.2006 10:25:50): Jinak ta stavba 410 to je parada, at se dari ....

Pošta
MomoBrut . 22.05.2006 10:32:30 . . www . info
předchozí vlákno-filtr vlákno-strom
Re: Legalizace obrů ?
adams (22.05.2006 10:25:50): No, nikoho neznam a dokonce mam pocit, ze je vice modelaru, kteri si s tim nejak moc nalamali hlavu a deklaruji jine hmotnosti, nez ty skutecne ... Bohuzel je to tak ... Mimochodem, videl jsem nekolikrat Aero145 na 2 ZDZ40, bylo to tak tak ... nevim, jestli to na tvem projektu bude dostacujici ...

Pošta
adams . 22.05.2006 10:25:50 . . www . info
vlákno-filtr vlákno-strom
Legalizace obrů ?
Zdravím kolegy modeláře! Při čtení diskuzních témat na místním DF mi je jasné, že oblast modelařiny, o které bych se chtěl poradit, je málo frekventovaná. Ale doufám, že se najde někdo, kdo fundovaně poradí, jak „správně“ postupovat při „legalizaci“ provozu modelu nad velikostní a hmotnostní parametry dané legislativou. V zahraničních časopisech (Německo a Velká Británie) jsem četl minimálně o dvou případech, kdy model o hmotnosti vysoko nad povolené hodnoty díky jakési certifikaci (letecké asociace??) létá na veřejných akcích v těchto na pravidla a zákony „přísných zemích“. Víte tedy o někom, kdo podobné kolečko náležitostí k provozu (jak je uvedeno tzv. bezpilotního létajícího prostředku) absolvoval?



|
© 2010 Ludvík Novotný