reklama
|
pad . 13.01.2004 16:51:49 . . www . info
vlákno-filtr
variace na Shock flyery
něco na téma modelů Shock flyer od Ikarusu ... všechno rovné, trup jako siluleta v bokorysu i v půdorysu ... prototyp - zatím neosazen, když bude lítat dostane pěkný kabátek
3DX

akademik . 13.01.2004 17:29:11 . . www . info
předchozí vlákno-filtr
Re: variace na Shock flyery
pad (13.01.2004 16:51:49): Sakra ! že mě to nenapadlo dřív ...
Tohle je to "letadlo za 30 minut" který hledám

petrs . 13.01.2004 20:45:25 . . www . info
předchozí vlákno-filtr
Re: variace na Shock flyery
akademik (13.01.2004 17:29:11): Já už mám křídlo hotový smajl

bonis . 13.01.2004 21:40:19 . . info
předchozí vlákno-filtr
Re: variace na Shock flyery
petrs (13.01.2004 20:45:25): Nemáš trochu moc úzkou tu část křídla mezi křidélky? Tam se Ti asi nevejde ta vodorovná část trupu.

petrs . 13.01.2004 22:58:08 . . www . info
předchozí vlákno-filtr
Re: variace na Shock flyery
bonis (13.01.2004 21:40:19): Originál 3DX má jenom plochý trup - http://www.foamyfactory.com/airplanes.htm

bonis . 14.01.2004 08:07:44 . . info
předchozí vlákno-filtr
Re: variace na Shock flyery
petrs (13.01.2004 22:58:08): Ha, tuhle stránku jsem ještě neviděl. Díky. smajl

pad . 14.01.2004 08:22:25 . . www . info
předchozí vlákno-filtr
Re: variace na Shock flyery
petrs (13.01.2004 22:58:08): zdá se, že jsi taky nepoužil uhlík
jinak našel jsem pár obrázků o shock flayerech, třeba křídlo je skutečně olemováno uhlíkovými tyčkami, navíc proti průhybu je mezi trupem a křídlem zespoda vzpěra - taky uhlík

jestli jsem se dobře dočetl tak používají materiál tl.3mm, já použil 4mm Thermoplan a zdá se, že by to mohlo stačit ... v krutu sice trup není nic moc, ale až letové zkoušky dají odpověď

trochu mám strach z přistání protože tak jak jsem to postavil jde o dost subtilní konstrukci a třístovka s převodovkou je težká váha (85g ... tedy o 25g více než samotný drak)

petrs . 14.01.2004 08:28:34 . . www . info
předchozí vlákno-filtr
Re: variace na Shock flyery
pad (14.01.2004 08:22:25): Křídlo mám z 5 mm Depronu. Nejdřív jsem tam dal stojinu z uhlíkového pásku ale nebylo to nic moc :o( tak jsem tam zaříz ještě dvě smrkové lišty 3x5 nastojato. Teď už je to lepší. Dneska jdu na trup.

pad . 14.01.2004 08:41:26 . . www . info
předchozí vlákno-filtr
Re: variace na Shock flyery
petrs (14.01.2004 08:28:34): ten uhlíkovej pásek je nahouby, v depronu nezabráníš jeho vybočení při průhybu křídla takže nefunguje

ten smrk jsem původně chtěl taky, ale při použitelných (hmotnostně) dimenzích mi přišlo že by se křídlo moc prohýbalo, takže jsem radši použil balzu tl.4mm, ne přes celé rozpětí ... moje úvaha je, že stejně pořád budu lomcovat křidélky takže vychýlené křidélko bude fungovat jako výztuha

zavnímal jsi, že autor výkresu nedávno udělal změny? - větší směrovka, křidélka ....

já začal podle starého výkresu, ale podle obrázků shock flyerů jsem vystřihnul křidélka rovnou větší

pad . 14.01.2004 09:10:37 . . www . info
předchozí vlákno-filtr
Re: variace na Shock flyery
petrs (14.01.2004 08:28:34): jooo, ještě jedna úprava, zvýšil jsem trup aby se dal pěkně namontovat pohon (původně z Rota)

petrs . 14.01.2004 09:21:49 . . www . info
předchozí vlákno-filtr
Re: variace na Shock flyery
pad (14.01.2004 09:10:37): Jsem zvědavej jak ti to bude lítat. Akorát bych ten motor možná otočil - dal bych ho napravo ...

petrs . 16.01.2004 07:50:29 . . www . info
předchozí vlákno-filtr
Re: variace na Shock flyery
pad (14.01.2004 09:10:37): Už lítáš ? Já to snad o víkendu dorazím - foto1, foto2. BTW, jaká ti vyšla hmotnost ?

pad . 16.01.2004 09:06:13 . . www . info
předchozí vlákno-filtr
Re: variace na Shock flyery
petrs (16.01.2004 07:50:29): jestli myslíš toho 3dx tak ne, nemám vybavení, zatím lítam s plackou ... navíc teď se nám na víkend naskytla tělocvična takže to byl další důvod proč vybavení nepřehazovat .... sakra, stačila by dvě serva a bylo by to ... ale malé modely nejsou moje priorita

Valta . 26.01.2004 09:48:42 . . info
předchozí vlákno-filtr
Re: variace na Shock flyery
pad (13.01.2004 16:51:49):
Ted nevim, jestli jsi to byl ty,ale nekdo psal, ze ma v 3DX pohon z Rota, S300 + prevod.7:1.Neni to 5:1 jako u Toro 300 ?,nikde jsem totiz nesehnal takovou prevodovku.Pak by jsem se jeste chtel zeptat,co mas u toho za vrtuli a jake aku.?Diky

petrs . 26.01.2004 09:54:40 . . www . info
předchozí vlákno-filtr
Re: variace na Shock flyery
Valta (26.01.2004 09:48:42): Koupíš ji u Telinku. Jinak jsem včera zalítal 3DX s PJS 550R a je to fakt dost dobrý smajl

pad . 26.01.2004 12:01:09 . . www . info
předchozí vlákno-filtr
Re: variace na Shock flyery
Valta (26.01.2004 09:48:42): ten převodový poměr jsem vyštrachal někde z hlavy takže jestli je skutečně 7:1 nebo 5:1 nevím a počítat se mi to nechce ... jak napsal petrs tak ji najdeš na stránkách Telinku. Vrtule je nějaká FSK, rozměr nevím (9/?)- taky od telinku.

V pátek jsem s modelem létal v hale a dopadlo to jak to asi dopadnout muselo - první dva lety v pohodě, pak jsem začal blbnout a při přemetu jsem neodhadl výšku a prásknul s modelem o parkety ... upadl motor s kusem předku - oprava v pohodě za použití trochy vteřiňáku, podruhé jsem při pokusu o vis škrtnul o stěnu a opět jsem s modelem bouchnul o zem ... poškození jako prvně ... to už na mě bylo moc a model jsem odložil a létal s "Papundeklem" - do haly naprosto špica.

Problém je, že s akrobatem jsem venku udělal jen dva lety a přechod do haly byl asi moc rychlý, navíc to byl první můj model tohoto typu. Bohužel ani použitý pohon není ideální, "Petrsova" verze se stříďáčkem musí být bomba. Můj model váží 275g, pokud by se použily lehčí baterie (2xLiPol340) a lehčí motor - třeba AXI2208/34 (ten má asi 40g, SPEED s převodovkou 85g) tak by ses s váhou dostal na 150-160g a to by bylo labůžo.

Když už jsem se rozepsal .... včera jsem spíchnul nového Papundekla (Drenalyn) protože to je fakt poletadlo do haly naprosto špicové bez nějakých nároků na pokročilé pilotní umění (no, zas úplný začátečník by si s tím asi neporadil smajl.
A když už zmiňuji nový model tak zmíním i nový CDrom motor vyrobený z jakési velmi staré CDrom mechaniky - motor má kuličková ložiska a celková konstrukce je velmi povedená. Motor se šířkou plechů 8mm má navinuto 20z drátem 0,4 a s čerstvě nabitými accu 8xNiMh720 a vrtulí GWS 8/4,3 táhne asi 225g při odběru 6,5A, s baterí 7xNiCd350 je tah 200g při proudu 5,7A ... budu si muset pořídit otáčkoměr, tyhle údaje jsou dost laické smajl

a fotky výše zmíněných "věcí" následují:
stříďák demontovaný z mechaniky ... rozborka
stříďák v modelu ... upravený motor na sklotextitovém loži
nový Papundekl 1 ... celkový pohled
nový Papundekl 2 ... hlavní díly, předek trupu z epp, zbytek Thermoplan

Celý model je lepen vteřiňákem (Styro)


Pes . 26.01.2004 12:12:00 . . www . info
předchozí vlákno-filtr
Re: variace na Shock flyery
pad (26.01.2004 12:01:09): Zkus ještě vrtulku Hyperdrive GWS, ty šavle jsou na CD motor dost těžké. Zvednou se otáčky, tah a klesne proud.

pad . 26.01.2004 12:17:33 . . www . info
předchozí vlákno-filtr
Re: variace na Shock flyery
Pes (26.01.2004 12:12:00): jasan, vzal jsem co bylo po ruce, zatím jsem na CDromkové motory používal GWS 6/3 a 7/3 (čísla stoupání asi nejsou přesně), ale pro tenhle motor to nebylo ono tak jsem popad tu 8/4,3 ... seženu ještě nějaké jiné a vyzkouším.

Když jsi přítomen ... nevím jestli má cenu ještě zvyšovat počet závitů? Do tříčlánku LiPolek asi nepůjdu takže provozní napětí bude 8,4 V při použití 7xNiCd a 2xLiPol nebo 9,6V při 8xNiMh. Odhaduji, že ještě tak dva závity by se na póly vešly smajl. Jiný drát než 0,4 nemám (resp. mám - 0,35).
Jak jsi dopadl s tím motorem od Hořejšího?

Pes . 26.01.2004 12:34:24 . . www . info
předchozí vlákno-filtr
Re: variace na Shock flyery
pad (26.01.2004 12:17:33): Každé měření mi potvrzuje, že je dobré jít s počtem závitů na 18-20 (2 LiPol) nebo 22-25 a tři LiPolky ALE s menší vrtulkou. S tím od Hořejšího si musím ještě vyhrát. Měřící stav mám dělaný na motory s trubkou vzadu, na ten čelní úchyt ještě nemám držák. Počítám, že s ním 150g udělám v pohodě s 6/3 při cca 3A, možná i méně. Dal jsem tam ale jiný magnet, porovnám pak i ten původní. Kupodivu časování moc velký vliv nemá. Preferuju vyšší napětí a menší proudy, takže motám co se vejde. Většinou těch 25z.

pad . 26.01.2004 12:51:07 . . www . info
předchozí vlákno-filtr
Re: variace na Shock flyery
Pes (26.01.2004 12:34:24): ještě přidám dvě fotky ... někdo se mě ptal kde létáme - hala - a pro představu o věrohodnosti mnou naměřených údajů o vlastnostech motorů - měřící zařízení smajl -.



Felda . 26.01.2004 13:19:51 . . www . info
předchozí vlákno-filtr
Re: variace na Shock flyery
Pes (26.01.2004 12:34:24): A jaký průměr drátu na motání CDROMek používáš (konkrétně na těch 25z)? Mně se podařilo koupit jen 0,35mm, pokud máš tenčí, tak kde se ti jej podařilo vyzískat?

Pes . 26.01.2004 13:38:31 . . www . info
předchozí vlákno-filtr
Re: variace na Shock flyery
Felda (26.01.2004 13:19:51): Motám celkovým průměrem 0,4mm (deset závitů dává šuplerou měřeno 4mm i s lakem) V tom Hořejšího setu je s bídou 0,35mm. Mám to z nějakých šuplíkových zásob. Ptej se dráteníků, co přemotávají motory.

Valta . 26.01.2004 12:53:52 . . info
předchozí vlákno-filtr
Re: variace na Shock flyery
pad (26.01.2004 12:01:09):
Diky, uz jsem to tam nasel, je to opravdu 7:1.Ten motor z CDROM vypada dobre, sam jsem ted jeden premotal, ale jeste nemam regulator, takze ani nevim, jestli funguje.Nicmene motor z CDROM(ten mensi) asi nema moc cenu davat do 3DX, kdyz mam 8*500AR, nebo by to mohlo litat(viset asi ne)?

pad . 26.01.2004 13:09:59 . . www . info
předchozí vlákno-filtr
Re: variace na Shock flyery
Valta (26.01.2004 12:53:52): Hmm, tak na CDromkový motor v klidu zapomeň. Tvá baterie bude vážit odhaduji tak 110g ... model samotný má 100g, motor s převodovkou a vrtulí 85g, baterky 110g = 295g a z CDromkového motoru běžně vydoluješ tah tak kolem 200g (a to je hodně optimistické). Možná použít lehčí baterky (2xLipol340 = 16g) ... tzn. model 100g, motor CDrom s vrtulí 40g, baterie 16g = 156g. Ale pamatuj, že s CDrom motory budeš muset chvíli laborovat (průměr drátu, počet závitů) a bohužel ne každý motor je vhodný. Ten co jsem ukázal na fotce je fakt skvost ... hlavně díky širokému magnetu resp. kotvě, takové motory běžně v současných CD co jsem rozebíral nejsou ... je to logické, dneska už mají výrobci motory vychytané, že na nich není víc materiálu než je nezbytně nutné, prostě šetří se kde se dá. Ale na druhou stranu by neměl být až takový problém nechat si nosnou část vytočit z duralu, osadit dvě ložiska (jejichž nezbytností si nejsem jist) a použít plechy a magnet z nějakého motoru, problémem zůstává šířka.
Nejsem expert, přečti si článek P.Sysaly (alias PESa na DF) v posledních RCM a budeš chytřejší.
Pro zajímavost v tomto RCM je také zmínka o modelu T.Ciniburka který CDrom motor ve spojení se třemi články LiPol340 používá ve svém 2plošníku určeném pro akrobacii ... předpokládám, že s modelem bude létat soutěžně na akci SLOWFLYER2004 v Praze. Jenže Tomáš je přes modely dost extrémistický člověk (v dobrém slova smyslu) a pokud se do něčeho opře tak věř, že to je zřejmě dotaženo téměř k dokonalosti (téměř .. aby nám nespychnul smajl

Valta . 26.01.2004 13:34:29 . . info
předchozí vlákno-filtr
Re: variace na Shock flyery
pad (26.01.2004 13:09:59):
Ja vim,diky,proto jsem na CDROM az tak nespolehal,ty accu jsou tezky dost.Bud budu muset neco uskudlit na LiPoly, nebo na stridak(Python?), kazdopadne si nevyberu smajl

tomasc . 26.01.2004 14:47:05 . . info
předchozí vlákno-filtr
Re: variace na Shock flyery
pad (26.01.2004 13:09:59): No dobře, odpouštím ti....
Doufam, že postavím ještě lepší model. Jinak pěkná hala.
Psal jsem to kdysi PESovi do článku, ale teď už asi mohu. Počtem závitu zvolíš otáčky. Vinout co nejtluščím drátem.

pad . 26.01.2004 15:06:26 . . www . info
předchozí vlákno-filtr
Re: variace na Shock flyery
tomasc (26.01.2004 14:47:05): Zdarec, nezlob se, že jsem tě označil za extremistu, ale podle toho co stavíš mi tak prostě připadáš smajl nic divného ti není cizí smajl smajl

možná bys mohl pro nás elektrotupce shrnout to cos načal poslední větou ... čím víc závitů tím víc/míň otáček, čím tlustší drát tím míň/víc otáček a tím větší/menší proud
prosím rozluštěte tuto poučku smajl

a jinak nejtluščím = asi nejtlustší, ne? smajl

Pes . 26.01.2004 15:55:44 . . www . info
předchozí vlákno-filtr
Re: variace na Shock flyery
pad (26.01.2004 15:06:26): Pokud je tu lepší odborník, tak mne opravte, jsem jenom strojař.
Pokud je vinutí tlustým drátem, převažuje ohnický složka impedance a výsledná síla (na délce drátu závislá lineárně a na proudu kvadraticky) vyvolá okamžitý nástup síly. Pokud u většího počtu závitů nastupuje indukčnost, je posun proudu vůči napětí příčinou mírnějšího nárůstu síly a tím i menších otáček. Pokud na motoru s větším počtem závitů přesto vyvoláme únosný proud, tak v součinu UxI je výkon vyšší. Nicméně si každý může vybrat, co bude lítat, jestli s malým napětíma velkým proudem (malou vrtulkou) nebo vyšším napětím, menším proudem a větší vrtulkou.

tomasc . 26.01.2004 16:00:07 . . info
předchozí vlákno-filtr
Re: variace na Shock flyery
pad (26.01.2004 15:06:26): extrémista mi nevadí, Jirka Kalina mi řikal: "Někdo ty slepé uličky musí zkusit prošlapat, ale proč zase TY ??". Šlo o kdy už konečně postavíš něco elegantnějšího smajl

na teorie nejsem asi ten pravej, ale pokusím se:
Proud do motoru je dán (hlavně) vrtulí, tak aby motor ještě neshořel (nejlépe dlouhodobě).
Čím víc závitů,(stejný drát), tím je motor pomaluběžnější = větší a učinější vrtule.
Čím tlustší drát(stejně závitů), tím lepší účinnost motoru. = bez komentáře.
Je to o vhodném kompromisu. Ubereš tam, jinde samo přidá....
Pokud kecám, okamžitě mě, prosím, vyveďte z bludu, ale nedám se lacino smajl

JIO . 26.01.2004 16:54:00 . . info
předchozí vlákno-filtr
Re: variace na Shock flyery
tomasc (26.01.2004 16:00:07): a jaký je vztah počet závitů x počet článků?
Je mezi těmito parametry nějaká úměra?

Ital . 26.01.2004 17:04:03 . . info
předchozí vlákno-filtr
Re: variace na Shock flyery
JIO (26.01.2004 16:54:00): Počtem závitů je dáno použitelné napětí,takže asi jo. smajl

Milan Porkristl ml . 26.01.2004 17:33:19 . . www . info
předchozí vlákno-filtr
Re: variace na Shock flyery
JIO (26.01.2004 16:54:00): úměra (teoretická) je.
Dvojnásobný počet závitů generuje dvojnásobnou EMF.
Takže aby byl stejný výkon, pro dvojnásobný počet závitů je třeba dvojnásobné napětí, poloviční proud.
Na první pohled je jasné, že při snižování kv musí se zhoršovat účinnost nárůstem indukčnosti a ohmického odporu.
Proto také má v praxi motor s nízkým kv (přímý náhon) horší účinnost a měrný výkon.
Kompenzovat by to teoreticky šlo lepšími magnety, ale protože lepší plechy už nejsou (a nebudou), nic "zadarmo" kompenzovat nejde.
Jako třeba trafo.



|
© 2010 Ludvík Novotný