reklama
|
Pezza . 12.07.2006 21:03:24 . . info
vlákno-filtr
Záběh elektromotoru
Mám opět zvídavý dotaz, mám motor Mig 600 a zajímalo by mě, jstli se aji elektromotory zabíhají a popřípadě jak.
Děkuji

MartinM . 12.07.2006 21:04:43 . . www . info
předchozí vlákno-filtr
Re: Záběh elektromotoru
Pezza (12.07.2006 21:03:24):

http://www.mojehobby.cz/diskuze/strom2.php?idforum=4&r=1152731052&potec=590961

Pezza . 12.07.2006 21:13:12 . . info
předchozí vlákno-filtr
Re: Záběh elektromotoru
MartinM (12.07.2006 21:04:43): Díky, ale jsem z toho trošku tumpachovej, protože názory se docela hodně liší, nerad bych ten motor odrovnal hnedka na začátku smajl

MartinM . 12.07.2006 21:25:04 . . www . info
předchozí vlákno-filtr
Re: Záběh elektromotoru
Pezza (12.07.2006 21:13:12): Nezabehnout = poslat ho za nedlouho do kytek. Zpusob zabehu si musis zvolit sam.

Pezza . 12.07.2006 21:31:17 . . info
předchozí vlákno-filtr
Re: Záběh elektromotoru
MartinM (12.07.2006 21:25:04): Hm, to je mi jasný že bycho mohl po jednom letu rovnou zakopat, ale co mě nejvíc zajímá je to, jak dlouho a na kolik výkonu ho zabíhat. V destilované vodě to zkoušet nebudu, to se mi zdá trošku mimo mýsu, hlavně kvůli ložiskám, který v motoru jso smajl

Acid . 12.07.2006 21:43:23 . . www . info
předchozí vlákno-filtr
Re: Záběh elektromotoru
Pezza (12.07.2006 21:31:17):
po presoustruzeni komutatoru zabiham motor do auta 2 minuty na 1V, serrated povrch neobnovuju

elepilot . 12.07.2006 21:45:37 . . info
předchozí vlákno-filtr
Re: Záběh elektromotoru
Acid (12.07.2006 21:43:23): ale ty tvoje uhlíky jsou proti letadlovým plechovkám máslo smajl

Acid . 12.07.2006 21:50:07 . . www . info
předchozí vlákno-filtr
Re: Záběh elektromotoru
elepilot (12.07.2006 21:45:37):
kdepak
pouzivam ted corally high silver, zatim nejlepsi co jsem kdy mel, oproti corally high copper co jsem pouzival predtim je zivotnost komutatoru i uhliku x nasobna

anyways, plechovky zabiham obdobne, kdyz mam cas a chut, necham je tocit 5 minut, nekdy ale je problem ze na 1V "nenastartujou", tak je rozbehnu na vic (obvykle 2,5V staci) a pak stahnu na 1V

elepilot . 12.07.2006 21:59:32 . . info
předchozí vlákno-filtr
Re: Záběh elektromotoru
Acid (12.07.2006 21:50:07): ono je důležité jaký je "panenský" tvar uhlíků. v těch plechovkách bývá často tak debilní patvar, že uhlík jede pouze po dvoukrajních rantlech které se musí ubrousit a teprde pak si sedne celou plochou.... pokud se začne smažit hned naplno, tak se vyplálí dvě drážky, při polovičním porudu to hřeje jak čuně, a ....

Pezza . 12.07.2006 22:03:49 . . info
předchozí vlákno-filtr
Re: Záběh elektromotoru
elepilot (12.07.2006 21:59:32): oou, to znamená, že bych ho musel rozebrat, že. No to by bylo zajimavý ho potom zase složit, ale zase na druhou stranu jsem s ničím podobným neměl problém, a navíc se mi jeví docela velkej, oproti Megax 300. V každým případě děkuji

elepilot . 12.07.2006 22:08:36 . . info
předchozí vlákno-filtr
Re: Záběh elektromotoru
Pezza (12.07.2006 22:03:49): nic nerozebírej, akorát to po....š smajl přes ventilační díry se podívej na komutátor-zda je na něm proužek, kdva nebo pořádká stopa... prostě ho chvíli nech jet a pak mu dej plnej kotel a uvidíš, jestli jiskří, když jo, musíš být trpělivej a dát mu čas s menším zatížením...

Pezza . 12.07.2006 22:11:11 . . info
předchozí vlákno-filtr
Re: Záběh elektromotoru
elepilot (12.07.2006 22:08:36): Tak to se mi trošku ulevilo, je jasný že ho zbytečně rozdělávat nebudu, když k tomu nemám důvod. Díky mooooc smajl smajl

Acid . 12.07.2006 22:06:29 . . www . info
předchozí vlákno-filtr
Re: Záběh elektromotoru
elepilot (12.07.2006 21:59:32):
ja vim, ale co jsem rozdelaval nekolik 280, 300 a MIGu 500, tak ty vystupky se obrousi az ke konci zivotnosti motoru, jsou hodne tvrde...

elepilot . 12.07.2006 22:10:48 . . info
předchozí vlákno-filtr
Re: Záběh elektromotoru
Acid (12.07.2006 22:06:29): já jsem kdysi dávno fakt vydržel a speed600/8,4V jsem zajížděl min. 2 hodiny (ne v kuse) a pak snesl 12 článků při 22A!! umřel až na náraz zeměkoule smajl

Pezza . 12.07.2006 22:12:50 . . info
předchozí vlákno-filtr
Re: Záběh elektromotoru
elepilot (12.07.2006 22:10:48): V kuse 2 hodiny by mi stejně asi nejel, neměl bych pro něj krmení na tak dlouhou dobu smajl

Ďusi . 12.07.2006 23:05:19 . . www . info
předchozí vlákno-filtr
Re: Záběh elektromotoru
Pezza (12.07.2006 22:12:50):
Dneska sem zabíhal 400 do deproňáka a standardní sedmičlánek GP 1100 NiMH ho krmil dvě hodiny! Za letu vydrží něco přes deset minut.

Pezza . 13.07.2006 06:09:00 . . info
předchozí vlákno-filtr
Re: Záběh elektromotoru
Ďusi (12.07.2006 23:05:19): Tak to je O.K., já mám nachystanej osmičlánek 2200mAh, ale zase výkonější motor, tak uvidíme. Díky

Acid . 12.07.2006 22:14:08 . . www . info
předchozí vlákno-filtr
Re: Záběh elektromotoru
elepilot (12.07.2006 22:10:48):
jednou jsem chtel fakt poradne zabehnout 180ku do osmnactiny (auta), po hodine zabihani na 2,5V mi umrel primo na nabijecce smajl

elepilot . 12.07.2006 22:15:50 . . info
předchozí vlákno-filtr
Re: Záběh elektromotoru
Acid (12.07.2006 22:14:08): 180tka - to se dává do robertů..? smajl

Acid . 12.07.2006 22:19:12 . . www . info
předchozí vlákno-filtr
Re: Záběh elektromotoru
elepilot (12.07.2006 22:15:50):
jj, mel jsem to v tomhle:
http://rc-cars.rulez.cz/nrx/nrx.htm

Milan Porkristl ml . 13.07.2006 06:10:50 . . www . info
předchozí vlákno-filtr
Re: Záběh elektromotoru
elepilot (12.07.2006 21:59:32): "v těch plechovkách bývá často tak debilní patvar, že uhlík jede pouze po dvoukrajních rantlech které se musí ubrousit a teprde pak si sedne celou plochou."
---------
Ten "debilní tvar" smajl je z výroby cíleně, právě proto aby se usnadnil záběh...
Některé příspěvky opravdu překvapí. smajl

JIO . 13.07.2006 07:51:53 . . info
předchozí vlákno-filtr
Re: Záběh elektromotoru
Milan Porkristl ml (13.07.2006 06:10:50): Ten "debilní tvar" je z výroby cíleně, právě proto aby se usnadnil záběh...

Můžeš to prosím rozvést proč cíleně?

Milan Porkristl ml . 13.07.2006 11:42:15 . . www . info
předchozí vlákno-filtr
Re: Záběh elektromotoru
JIO (13.07.2006 07:51:53): proto aby komutátor fungoval tak jak má (tzn. nejiskřil, nehřál, ale aby nepůsobil jako bubnová brzda smajl ) je třeba aby:
uhlíky měly správné rozměry
materiál uhlíků měl vhodné kluzné vlastnosti
uhlíky měly optimální vodivost
byl správný přítlak
lamely byly z vhodného typu komutátorové mědi
---
je třeba si všimnout "optimální" - komutátor, ač to nevypadá je poměrně složitá věc, velmi citlivá na vzájemnou kombinaci materiálů a rozměrů - pokud se cokoli změní, většinou bývá odezvou dramatická změna chování (zejména nízká životnost).
---
uhlíky (obvykle) mají dva rozměry, šířku a délku. Šířka zajištuje to, že komutace neprobíhá skokově - nekomutuje se pouze na hranách, ale lamely jsou "přepínány" za pomocí ohmického odporu uhlíku, který se mění s tím jak za chodu "putuje" mezera pod uhlíkem.
Když je uhlík zbytečně široky, je třeba neúměrná přítlačná síla - narůstají pasivní odpory (a další problémy). Když je uhlík úzký, komutace probíhá skokově, uhlík neodvádí teplo z hran, výsledek je opal lamel a opět mizerná komutace.
Druhý rozměr (ve směru hřídele motoru) dělá zatížitelnost (průřez je a x b, dotyková plocha také), zatížitelnost je skoro lineární s zmenou rozměru, ale opět nic není zadarmo, takže na nárůstem délky je třeba zvýšit přítlak a tím se opět zvyšuji pasivní odpory.
----------
Běžné "plechovky" jsou motory, kde se požaduje výborná cena, životnost obvykle cca 500h (viz datasheet). přičemž pro tyto parametry je navržena i komutace.
Uhlíky jsou s pohybem po kružnici - levnější řešení než vodítka a "nějaké" pružiny.
Takováto komutace je použitelná, ale vzhledem k kinematice pohybu uhlíku nelze použít uhlíky s tvarem dle radiusu komutátoru - nešlo by to v serií dostatečně přesně smontovat.
Proto mají uhlíky tvar takový, aby se co nejrychleji zvětšoval rozměr ve směru pohybu - neopaluji se hrany lamel, jako kdyby byl uhlík zcela rovný, s přímkovým dotykem.
Toto se stane velmi rychle, problém je ale v tom, že ikdyž se dotýká uhlík dostatečnou šířkou, střední část je stále ve vzduchu, motor sice nejiskří, ale je velmi citlivý na přetěžování.
Po nějaké době se uhlík zaběhne do tvaru celého radiusu, pak lze komutaci zatěžovat naplno.
----------
Takže tento tvar je cílený, proto, aby v prvých okamžicích běhu nedocházelo k opalu hran lamel, ale dotyková plocha se zvětšovala co nejrychleji, ale nejprve ve směru pohybu, potom až ve směru délky.

Milan Porkristl ml . 13.07.2006 11:48:15 . . www . info
předchozí vlákno-filtr
Re: Záběh elektromotoru
Milan Porkristl ml (13.07.2006 11:42:15): je třeba si i uvědomit, že dvoupól s kotvou s třemi drážkami (tři pólové nástavce) je to nejjednodušší a nejlevnější řešení, které se ještě točí smajl.
čím je více lamel, tím je komutace plynulejší, napěťové skoky jsou nižší, tím lze použít víc obdélníkové uhlíky (užší a delší). Ty se lépe zabíhají, lépe chladí, lépe vedou, lépe všechno.
--
Prostě když má být cena nejnižší možná, je konstrukce podřízená ceně a chování výrobku pak tomu odpovídá.
Musí se použít široké uhlíky a tím je pevně dáno mizerné chování bez záběhu, vysoký západkový efekt a vůbec všechny negativní vlastnosti.

zd . 13.07.2006 16:10:30 . info
předchozí vlákno-filtr
Re: Záběh elektromotoru
Milan Porkristl ml (13.07.2006 11:48:15): Dík. Takových informací je tu pořád třeba.

JIO . 13.07.2006 17:00:52 . . info
předchozí vlákno-filtr
Re: Záběh elektromotoru
Milan Porkristl ml (13.07.2006 11:42:15): Díky za podrobné vysvětlení. Hned mám jasněji.

elepilot . 12.07.2006 21:32:54 . . info
předchozí vlákno-filtr
Re: Záběh elektromotoru
Pezza (12.07.2006 21:13:12): vezmi zdroj 5V, na motor dej vrtulku 6x3-6x4 a nech ho jet třeba 2x půl hodiny, pokud ti bude při 8V as vrtulí 8x5 "moc prskat", tak dej další běh na 5V...

Pezza . 12.07.2006 21:35:47 . . info
předchozí vlákno-filtr
Re: Záběh elektromotoru
elepilot (12.07.2006 21:32:54): Díky, to je pro mě zásadní info, myslel jsem si, že tyhle otory se zabíhaj naprázdno bez vrtule, a jak tak pozoruju, tak jsem se cabl, a škaredě smajl smajl

elepilot . 12.07.2006 21:37:56 . . info
předchozí vlákno-filtr
Re: Záběh elektromotoru
Pezza (12.07.2006 21:35:47): podle mě by tam mělo téct aspoň tak 4-5A, postupně víc..

Pezza . 12.07.2006 21:41:04 . . info
předchozí vlákno-filtr
Re: Záběh elektromotoru
elepilot (12.07.2006 21:37:56): Hm, takže to je tak poloviční zátěž, nemílím-li se a jestli umím číst, ale další podstatná věc, díky smajl smajl

elepilot . 12.07.2006 21:44:02 . . info
předchozí vlákno-filtr
Re: Záběh elektromotoru
Pezza (12.07.2006 21:41:04): 600/8,4V snese po záběhu cca 20A, 10-12A bývá sice optimální proud (nejvyšší účinnost), ale výkon je někde na 60% použitelného maxima....

Pezza . 12.07.2006 21:48:02 . . info
předchozí vlákno-filtr
Re: Záběh elektromotoru
elepilot (12.07.2006 21:44:02): To vím, mám sice Turbo BB a to myslím snese ještě o fous víc, ale tohle je maximum

graup15 . 12.07.2006 21:28:22 . . www . info
předchozí vlákno-filtr
Re: Záběh elektromotoru
Pezza (12.07.2006 21:03:24):
Mig 600 ...muhehe .to je náhradní díl do vrtačky,nebo fénu?Do éra to dávat nebudeš,že né????

Pezza . 12.07.2006 21:32:40 . . info
předchozí vlákno-filtr
Re: Záběh elektromotoru
graup15 (12.07.2006 21:28:22): No asi jo, do větroně smajl Je to moc, tohle je jeden z doporučovaných motorů

|
© 2010 Ludvík Novotný