reklama

Jak se chovat na letišti

V dnešní době relativně levných souprav a "nerozbitných" modelů přibývá na letištích mnoho nezkušených modelářů, kteří svou mnohdy nechtěnou nevědomostí mohou způsobit značné škody nebo úraz.

Je to tím, že málo kdo z nich má povědomost o tom, jak vlastně RC souprava pracuje a jak se chovat na letišti. Pokusím se tedy načrtnout velmi stručný seznam zásad, kterými by se měl začínající modelář řídit.

 

  1. Je velmi vhodné si přečíst nějaké publikace o tom, jak RC souprava funguje, co znamenají slova FM, AM, PPM, PCM,...., proč se v soupravě mění krystaly a podobně. Nemusí z nás být žádný odborník, ale alespoň základní znalosti problematiky nutné jsou. Pro studium doporučuji jeden z dílů "Modelářských listů" věnovaný právě RC soupravám, který vydal kdysi dávno Svazarm. V elektronické podobě se dají najít i na internetu. Dobrým zdojem informací mohou být i články z magazínu Modelcentra, hlavně ty určené pro začátečníky (http://www.modelcentrum.cz/magazin/rubrika.php?idrubriky=7).
  2. Máme za sebou teorii a příjdeme tedy někam, kde je více modelářů. V prvé řadě pozdravíme. Můžeme prohodit pár slov a při té příležitosti se poptat na zdejší zvyklosti. Nic nepůsobí blběji, jako když nový modelář příjde na letiště a neřekne ani bů.
  3. Zjistíme si, jak je to s volnými kmitočty a jestli na našem kanálu už někdo nelétá. Pokud ne, je to ideální. Pokud ano, následuje domluva s příslušným modelářem. Buď se pak s tímto modelářem v létání střídáme a úzkostlivě pak dbáme na to, aby v žádném případě nedošlo k situaci, kdy se zapnou oba vysílače (tedy náš a onoho modeláře) současně nebo se dohodneme na výměně krystalů za jiný pár, který nekoliduje s žádným jiným modelářem na letišti. (Z tohoto důvodu je vhodné vozit na letiště alespoň jeden záložní pár krystalů s jiným kmitočtem než na kterém létáme obvykle.) Na některých letištích bývá nějaké zařízení (tabule, rošt,...) kde je seznam právě používaných kanálů. Pokud je to náš případ, nezapomeneme na tomto zařízení označit náš kanál.
  4. Někdo je natolik zkušený, že mu nevadí létat s více modeláři současně. Jednoduše se domluví a jeden létá před dráhou, druhý za dráhou, třetí někde vysoko točí termiku,... Začátečník však mívá problém vůbec být ve vzduchu, natož dodržovat, aby model létal jen v určitém prostoru. Nestyďme se přiznat, že toho moc neumíme a poprosit ostatní, aby během našich evolucí raději nelétali. Případně můžeme dokonce požádat někoho o pomoc s řízením.
  5. Nepřeceňujme své síly. Nelétejme nad ostatními modeláři a nad jejich auty.

 

Samozřejmě i v RC modelařině platí, že chybami se člověk učí. Dodržováním alesoň těchto hlavních zásad se však nedopustíme chyby hrubé, které by způsobila újmu na zdraví či majetku jiné osoby a postupně se naučíme ctít zásady další, zde nezmíněné. Například že před každým letem kontrolujeme, jestli jsme zapnuli RC soupravu, zkontrolujeme odkud fouká vítr, jestli ve směru našeho vzletu není překážka, že jednou za čas musíme zkontrolovat dosah soupravy a další a další.

Doufám, že mnoho zajímavého se objeví i v diskuzi pod tímto zamyšlením.

Roman Kolbábek, Kolbiš

© 2010 Ludvík Novotný