no-banner

Drobné zamyšlení před skokem do světa modelářů.

30.11.2004, zd, Komentáře (16)

Při úvahách nad vstupem do světa modelářů je dobré zamyslet se i nad jinými věcmi než jen technickými - rádio, model, motor a podobně. Tento článek přibližuje další "slasti" modelářského života.

Pro úplné začátečníky "na zelené louce" doporučuji aby si ještě prošli ceník nějakého modelářského obchodu. To proto, aby věděli do čeho se hrnou.

Ano, začínat lze i s "bazarovou" soupravou, ale u té nejspíše není zaručena dostatečná spolehlivost – její minulost a důvod prodeje je nejasný. Dá se koupit nová, jednoduchá a relativně levná - ta ale brzo přestane stačit a prodává se pak se ztrátou. Investovat hned do slušného rádia je zase riskantní, protože jsou to dost velké peníze a v případě neúspěchu je jich škoda. Je to dilema, které si každý musí uvážit sám.

S modely a motory je to podobné.

V poslední době jsou na trhu "čínské sety" hotových leteckých modelů včetně RC soupravy za ceny kolem tří tisíc. Jejich koupi nelze s čistým svědomím doporučit. Jejich kvalita je kolísavá, létavost taktéž. RC souprava má rovněž jen velmi omezené další použití. Za skoro stejné peníze se dá pořídit mnohem vhodnější vybavení. Ovšem předpokládá to trochu znalostí a snahy. Pořídit čínský set je jednodušší, trošku levnější, ale úplný začátečník si s takovým modelem s největší pravděpodobností neporadí a bude zklamán.


Nejlepší radou je napojit se na už fungující kolegy, kteří mohou poradit a případně taky vypomoci materiálně. Např. nabít baterky na letišti, nažhavit, půjčit startér... Ze všeho nejcennější jsou ale jejich rady.

 

Je dobré znát názor vrtulníkářů: "Nestěžuj si, že je tato modelařina tak drahá. Když na to nemáš, neměl jsi s tím vůbec začínat!"

 

Ale teď pryč od financí. Ty jsou sice důležité, ale nejsou všechno.

Než se na tento sport vrhnete, prověřte si několik dalších věcí:

  1. Dosažitelnost vhodné plochy (letiště, louka, hřiště, svah, rybník ...).
  2. Dostupnost vhodného prostoru pro stavbu a skladování modelů (dílna, garáž, kuchyně ...).
  3. Dostupnost aspoň nejnutnějších financí - pro start se dá očekávat min. 10 000 Kč, po rozběhnutí v průměru nejméně 1 000 Kč měsíčně. Je to ale na hranici modelářského živoření. Někteří kamarádi mne přesvědčovali, že to tolik měsíčně nestojí. Pokud se ale jedná o úplného začátečníka bez zázemí, tak ten si bude potřebovat vylepšovat dílnu, nové věci do modelů, nějaké ty opravy a je to opravdu taktak.
  4. Šikovnost vlastních rukou. “Olšové ručičky” se prodraží na zbytečných opravách a nutnosti koupit každou ptákovinu.
  5. Rodinné zázemí - zdaleka ne každá žena (rodič, druh, družka, manžel) snese křídlo budované týden příčně přes celý obývák, haldu pilin na zemi, záclony "vyztužené" balzovým prachem, vůni lepidla v celém bytě a hlavně odklad nákupu nového čehokoli (boty, oblečení, pračka , televize, byt, auto…) díky peněžence vyluxované v důsledku poslední havárie nebo modernizace modelářského parku. Mnozí rovněž těžko chápou, že počasí, které je zrovna teď, je naprosto unikátní a nebude se po příštích pět let opakovat – tudíž plánovaná návštěva (divadla, sousedů, sousedy, kina, obchodu, svatby kamarádky…) je z tohoto pohledu zcela nezajímavá a jako taková zrušena.
  6. Možnost dopravy - pěšky, kolo, auto, dodávka, truck... Na tom záleží s jakými modely (a hlavně jejich přepravními rozměry) je pak člověk schopen pracovat. I relativně malý model může být přepravy neschopný pokud se nedá rozumně poskládat.

Modelařina je krásný, ale náročný koníček. Spíše kůň, který běhá Velkou Pardubickou se spoustou překážek a nástrah. Když Vás to chytne, budete míst spoustu problémů, ale i radosti s jejich řešením a překonáváním. Hlavně je zapotřebí postupovat postupně a z rozmyslem. Při ignorování zdravého rozumu může dojít i ke zraněním nebo dokonce i k usmrcení – letící model je zbraň, která se po vymknutí kontrole může stát velmi nebezpečnou.


Žádný kůň taky neskočí Taxis jako svou první překážku - proto ve svých úvahách o modelaření myslete i na souvislosti naznačené v tomto článku. Jejich znalost Vám může pomoci na cestě k vytčenému cíli.

© 2010 Ludvík Novotný