no-banner

Chci začít s RC modelem letadla.

V diskuzních fórech se stále opakují podobné dotazy leteckých modelářů - začátečníků. Nedalo mi to a sepsal jsem několik věcí, které mne v této souvislosti napadají.Není to nic světoborného, ale třeba to pár lidem pomůže.

Takže otázka zní: "Chci začít létat s RC modelem. Co k tomu budu potřebovat?". Jestliže je otázka položena takto, je jasné, že o létání neví tazatel vůbec nic. V tom případě doporučuji

  1. Zajít na nějaké letiště, kde se modeláři pravidelně schází, pozorovat "cvrkot", vyptávat se. Pokud je štěstí, jde si domluvit i "zkušební let" na kabelu učitel/žák. Zkušenosti takto získané jsou k nezaplacení
  2. Sehnat si nějaké modelářské časopisy, stáhnout informace na webech a po večerech studovat. Je to piplačka, ale spousta otázek už se řešila a stačí si jen přečíst odpovědi. I  když se člověk odtud nedozví vše, alespoň má pak přehled a ví na co se ptát.
  3. Pokud už je k dispozici vysílač, je vhodné začít zkoušet lítat na simulátoru pomocí PC. Stačí třeba FMS, který se dá pořídit legálně zdarma třeba na domovské stránce FMS.
  4. Když už o tom člověk něco ví, měl by si položit otázku: "Chci začít létat s RC modelem. Budu na to mít dost peněz, času a pochopení okolí?"

Pokud odpověď zní ANO, je část problému za námi.

Spousta lidí si v této fázi myslí, že si postaví akrobatický speciál. Přijde na letiště a je to. Tak tady prrr. Začínat se nemusí volňáskem, ale zase začít takto je taky chyba. Díra do země je pak sice hluboká, leč drahá. V doporučení čím začít se ale spousta modelářů dost rozchází. Někdo radí svahové samokřídlo, které je téměř nerozbitné, jiný větroň s elektropohonem. Mně osobně se zdá vhodný kabinový hornoplošník o rozpětí kolem 1500mm s řízenými křidélky, s motorem 6.5ccm a raději tříkolým podvozkem. Vhodný je třeba Farův Fénix, nějaká Cesna apod. Pokud tíhneme spíše k větroňům, pak bych doporučil něco s rozpětím okolo 2000mm s řízenou směrovkou a výškovkou a pomocným motorkem 1,5ccm na pylonu. Elektropohonu bych se v tuto chvíli raději vyhnul. Jeho počáteční náklady jsou mnohem větší.

Logická následující otázka zní: "Tak. Mám vybrané letadlo. Co je potřeba dál?"

  1. Vysílač. Pro létání by měl být raději s kmitočtem 35MHz. V každém případě s FM modulací a vhodný je nějaký počítačový. Počítačovou soupravu oceníme hned, jakmile budeme vlastnit více jak jeden model. Mezi vhodné kandidáty ke koupi patří Futaba FC-16 nebo novější FX-14. Stejně tak vyhoví i Graupner MC-12. Vhodné jsou i soupravy Hitec Eclipse a podobně. Pokud chceme myslet na budoucnost a máme dost peněz, můžeme zkusit něco o třídu lepšího. Třeba Futabu FC-18 nebo Graupnera MC-16/20. Nabídka je opravdu široká. Vysílače se prodávají v různých kompletech s rozšiřujícím příslušenstvím. Samotný vysílač, vysílač a málo serv, vysílač a hodně serv atd. Pokud začínáme, je vhodné, koupit toho v krabici co nejvíce zaráz. Součet cen věcí v krabici je mnohem vyšší než cena koupeného kompletu. Dá se koupit také sestava, která obsahuje i baterie a pak už není potřeba prakticky nic kromě vhodné nabíječky.
  2. Servo pro každou funkci, kterou model má. U některého stačí dvě (směrovka a výškovka) u některého je málo sedm (motor, směrovka, výškovka, křidélka, vztlaky, brzdy, podvozek, ...). Pro navrhovaný školní kabinový hornoplošník jsou potřebná serva čtyři (motor, směrovka, výškovka a křidélka).
  3. Vysílači a modelu odpovídající přijímač. Ten je většinou součástí soupravy.
  4. Baterky příjímače a vypínač.
  5. Pokud je model motorový s motorem se žhavící svíčkou, pak je potřeba ještě žhavící zdroj pro nastartování. Nejjednodušší je použít gelový akumulátor 2V/10Ah.
  6. Už jsem mluvil o nabíječce. Jak je patrné, vysílač, přijímač a serva se musí něčím napájet. K tomu se používají většinou akumulátory NiCd ve formě tak zvaných acupacků. Mohou být i samostatné články v "košíčku", ale vzhledem k množství kontaktů, které takto vzniknou se to moc nedoporučuje. A akumulátory je potřeba před letem nabít. Pro náš účel stačí ta nejjednodušší nabíječka udržující hodnotu stejnosměrného proudu na velikosti asi 1/10 kapacity. Tedy např. pro články 600mAh by měla udržovat proud 60mA, pro články 1400mAh proud 140mA a podobně. Tímto proudem pak před létáním nabíjíme 14 až 16 hodin. Při nabíjení takto malým proudem pak nevadí ani mírné přebíjení. Takže stačí zapnout nabíječku v noci před spaním a po příchodu z práce nebo ze školy je nabito. Takových nabíječek je spousta a jako vhodné pro tento účel bych opět uvedl třeba Multilader 6E od Graupnera nebo Lader 5r od ROBBE. Podobná nabíječka se dá se poměrně snadno zhotovit i svépomocí. Stejnou nabíječkou se dá nabít i žhavící akumulátor.

A následuje poslední otázka: "Tak, už mám všechno. Stálo to hodně peněz, ale je to v kupě. Můžu jít létat?"

V principu ano, ale skoro se mi chce křičet: "Proboha neeeee !!!" Pokud je to jen trošku možné, sežeňte si někoho, kdo minimálně s první letem pomůže, poradí, vše zkontroluje. Tato kontrola cizím člověkem se nakonec vyplatí i ostříleným borcům. Vlastní chyba se špatně hledá. Přitom někdo cizí si jí všimne prakticky hned.

Tento článek není všemocný. Nepopisuje všechny problémy, nenastiňuje všechny možnosti. Někdo začne balzovým modelem, někdo "gumákem". Proto čtěte a čtěte a .....

© 2010 Ludvík Novotný