no-banner

Konektory pohonných accupacků.

07.12.2004, zd, Komentáře (10)

Po potížích s konektory Tamyia, jsem se rozhodl je vyměnit. Před výměnou jsem si promyslel, za co a jak je vyměnit. Protože se na toto téma často diskutuje, vypíchl jsem své poznatky sem. Jedná se o moje řešení, vycházející z vlastností nabíječe ROBBE Power Peak Infinity. V závěru článku je uvedena poznámka o odlišných požadavcích nabíječů řady UDP.

Hned na začátku je třeba si ujasnit co chceme. Požadavky jsou v podstatě dva:

  1. Kvalitní a spolehlivé projení.
    Na konektorech se vyplatí nešetřit. Pokud nejsou dostatečně spolehlivé, tak se ztrácí podstatná část přenášeného výkonu. Kontakty se ohřívají, opalují, ztrácejí pružnost a mohou se dokonce i přerušit. Co se stane v případě BEC napájení přijímače a serv je jasné. Řízení zmrtví a škoda bude podstatně větší než cena konektorů.

  2. Zabezpečení proti zkratům a chybným zapojením.
    Zapojení konektorů musí být dostatečně "blbuvzdorné", tak aby při nepozornosti nemohlo dojít k přepólování, zkratům a podobným nepříjemnostem s následnými škodami. Zkratovaný accupack může vybuchnout nebo způsobit požár. O elektronice zničené zkratem nebo přepólováním ani nemluvím.


Co s tím:

Z hlediska spolehlivosti je jediné řešení: pozlacené konektory typu banánek zdířka. Konektory s plechovými kontakty nemají dlouhodobě zaručen dostatečný a spolehlivý kontakt. Pozlacené konektory se prodávají v páru samec, samička a průměrech od 1,8mm po 4mm. Lze je koupit v modelářských obchodech nebo levněji v obchodech se součástkami - GES, MGM. V každém případě se jedná o investici řádu desetikorun a není to tudíž nic smrtelného.

Se zapojením konektorů je to veselejší. Konektory s plastovými domečky a plechovými kontakty neumožňují chybné zapojení, u "banánků na drátě" je zapotřebí předem trochu popřemýšlet. I přes tuto nevýhodu jsou lepší nejen elektricky, ale i z hlediska skladovatelnosti v modelu. Konektor se jeví jako kousek neohebného přívodu a dá se v modelu někam nacpat. Plastový domeček je kostka, která zabírá dost místa a nelze s ní dost dobře manipulovat. Vraťme se tedy k banánkům. Vždy se předpokládá řádné barevné označení. Červená je plus, mínus se značí černě. Protože samotné barvy nestačí, je správné zapojení nutné pojistit i mechanicky. V tomto nevládne standardizace a i jednotliví výrobci accupacků se navzájem liší. Rozeberu všechny možné čtyři varianty zapojení, a to od nejhoršího:

  1. Accupack se dvěma samečky.
    Absolutně nejhorší možnost. Neustálá možnost zkratu accupacku se všemi důsledky. Nikdy nepoužívat!!!!

  2. Accupack se dvěma samičkami.
    Spolehlivě zabraňuje zkratu accupacku, jinak jen samé nevýhody. Největším problémem je možnost přepólování s následným zničením veškeré elektroniky - přijímač, serva, regulátory... Také dostupnost konektorů není dobrá. Pro jeden pack je nutné koupit dva páry, z nichž zbydou dva "vdovci". Nepoužívat!!!!

  3. Accupack mínus samička, plus sameček.
    Spolehlivě zabraňuje přepólování accupacku, nebrání zkratu přímo na accupacku a může nastat zkrat při nabíjení. Zkratu při "spáření" samce se samicí přímo na packu se zabrání kouskem smršťovačky na fousech packu asi 1-2 cm od kořene konektorů. Ty pak nejdou převrátit a zasunout do sebe. Největším problémem je ale možnost zkratu při nabíjení: Kovový plášť nabíječky bývá spojen s kostrou. V takovém případě si můžu zkratnou accupack v případě, že propojím mínus kabely (tím se mínus accupacku dostane na bednu nabíječky) a pak si + samcem packu škrtnu o nabíječku. V autě je situace ještě horší, samečkem stačí škrtnout o cokoliv, protože mínus je i na kostře auta.Nedoporučuji.

  4. Accupack mínus sameček, plus samička.
    Spolehlivě zabraňuje přepólování accupacku a zkratu při nabíjení, nebrání zkratu přímo na accupacku. Zkratu při "spáření" samce se samicí přímo na packu se zabrání kouskem smršťovačky stejně jako v předchozím případě. Největším problémem zkratu při nabíjení je odstraněn: Accupack je třeba chráněn pomocí + samičky, kterou se nedá o nic škrtnout. Připojím-li pak při nabíjení první plusy a -sameček packu mi spadne na kostru, nic se neděje, protože je to jako bych normálně spojil mínus kabely. Připojím-li první mínusy a +samička packu mi spadne na kostru, taky se nic neděje, protože je izolovaná ve smršťovačce. Lze namítnout, že při tomto zapojení není proti zkratu chráněna nabíječka. To ovšem není třeba. Většina nabíječek je takto ošetřena vnitřně. Navíc nabíječka je zdroj proudu a zkratový proud je v takovém případě roven nabíjecímu a o nic nebezpečného se nejedná.Doporučuji.

Shrnutí na závěr:

Nabíječky není třeba chránit proti zkratu. Buď na výstupu naprázdno není napětí vůbec, nebo je výstupní proud omezen na výši nabíjecího proudu (dle konstrukce nabíječky). Naopak, chránit je nutné accupacky, které jdou do zkratu "plnou silou". Protože při nabíjení v autě je kostra (- pól) všude okolo, je třeba izolovat + vývod packu a použít na něm samičku ve smršťovačce. Pro další ochranu je třeba samce na - vývodu packu. Tak se zabrání přepólovaní omylem, které může nastat u kombinace samec/samec a samice/samice. Zkratu při "spáření" samce se samicí přímo na packu se zabrání kouskem smršťovačky na fousech packu asi 1-2 cm od kořene konektorů. Ty pak nejdou převrátit a zasunout do sebe.

Firmy a konektory.

Každá firma má své vlastní "základní zapojení" , které při výrobě accupacků používá. Nejspíše je to dáno "historickými zvyky". Např. Modelcentrum používá třetí variantu, která není úplně špatná, ale své nevýhody má. V objednávce je ovšem možné doplnit požadavek na opačné připojení konektorů, případně i konkrétní délku přívodů a pack bude vyroben a dodán v žádaném provedení - osobně vyzkoušeno.

Před koupí packu si prověřte jeho konektorovou kompatibilitu s vaším řešením. Omyly mohou být draze zaplaceny. Několikatitisícová škoda ještě může být doprovázena oddechnutím: "Dobře že jsme nevyhořeli úplně!"

Bezpečnost

Accupack je dost vydatná konzerva energie. Navíc ji ochotně uvolňuje a je připraven bez ptaní a přemýšlení zničit cokoliv v okolí, a to včetně sebe. Udělá to okamžitě jakmile mu to dovolíte. Každý jsme omylný a proto je namístě uzpůsobit elektrické zapojení tak, aby ani v případě "dočasného zatmění rozumu" nemohlo k problémům dojít.

POZOR!!! Od Miloše Zajíce jsem dostal následující upozornění:

POZOR ! neplatí to pro všechny nabíječe. Např. u UDP ( asi i jiné ISL ) se nesmí udělat zkrat mezi plus pólem nabíječe a kostrou auta !!! Je to napsáno i v návodu . Shoří vnitřní pojistka. Takže ten kolík na plusu nab. kablíku je také nebezpečný.

I v případě zapojeného aku plusem do nabíječe teče potom vyrovnávací proud mezi napětím autoaku a nabíjeného. Takže pro osmičlánek je ten proud nejmenší. Důvod je jednoduchý. Snímání proudu do aku se dělá v minus pólu ( protože na plusu to jde špatně ), a když potom je zkrat z plusu na kostru ( bez snímacího odporu ), nabíječ vůbec neví , že tam nějaký proud teče.

Přizpůsobte se svému nabíječi!!! Můj způsob odpovídá nabíječům ROBBE!!!

© 2010 Ludvík Novotný