no-banner

Aerovleky - jak na to

13.03.2006, zd, Komentáře (15)

V diskusi se objevil popis zkušeností s aerovlekem. Napsal jej honda a pro velký zájem padl návrh vypíchnout tyto informace do magazínu.
Po schválení od honda jsem informace přesunul. S dotazy a připomínkami se obracejte na něj.

Všem kdo ještě neletěli "na provaze":

Nebojte se, je to nejjednodušší věc co může být, je to jednodušší než gumicuk a kdo se bude bát, rád pomůžu a poradím co budu moct. Aerovleky miluju, tak chci aby nás bylo co nejvíc !!!!
A propó, každý kdo mě zná, ví že jsem docela mizerný pilot (ale rád lítám) a když to zvládám já,.....tak na tom asi fakt nic není,.....

- Jak se určí, jak velké / těžké éro utáhne ?

Nedá se úplně přesně určit - je tam mnoho faktorů:
- já jsem létěl aerovlek v hale s Lazy Bee 200g/800mm a na niti s větroňkem se směrovkou a výškovkou,....150g/750mm  (video bych někde našel)
- viděl jsem vlekat:Diablotin s ASP 15 1,6m váhu nevím/ASW 27 2,5kg/3m
a viděl jsem Pitts S1 2,8m/3W150 a ASK 25 12,5m/50kg Harryho Rosenthala (fotky mám)

Tak zkusím všeobecně:
dobrý a hlavně rychlý! model s motorem:
40-50ccm - do 8kg/4-5m (létá kdekdo)
80-100ccm do 12-16kg/6m (létá se u nás běžně)
120-160 do 25kg a 9m (jsou vesměs v Německu a venku)
160-210 do 40kg a 7-10m (má jen Rudla Helmer Jaka a Němci - např. pan Alexander "Wilga" Frisch ve 4m Wilze má Kinga 140ccm a tahal v pohodě 40kg). Od něho Wilgy mají motory od 120 do 200 ccm vesměs Kingy,3W nebo Mokiny 210 5tiválce hvězdy,občas ZDZ 160. Rozdíl ve výkonu jsem nepozoroval rozdíly v pilotáži byly patrné velice.

- Jaký typ era se pro vlekání hodí? 

Hodí se v podstatě hodný, ne příliš pomalý model, klidně akrobat. Lepší je možná hornoplošník, zvlášť když máš málo zkušeností, výkonu a těžký a rychlý větroň na provaze.
Zásada - Jestli nemáš rychlou vlečnou, musí mít velký výkon na motoru. Jestli nemáš rychlou a výkonnou vlečnou můžeš vlekat jen pomalé a lehké větroně - myšleno na svůj rozměr.
Shrnu to - např. stavebnice :
- hornoplošníky např - Wilga, Cesssna, Pilatus, Bellanca, Dornier 27
-dolnoplošníky - Swisstrainer, Monzun, Pilatus, Jodel
- akrobati - jakýkoliv
Pozor:
Nehodí se typ Piper: Je dost pomalý a nemá výkon (většinou) pokud by měl rychlý profil a výkonný motor nevadilo by to, ale nebude to moc maketové takže Piperisti by měli výkony shora uvedené zmenšit asi na 50-70%.
U větroně: by měla být řízena křidélka - model jen se směrovkou a výškovkou není moc vhodný - pro začátečníka v žádném případě!!!
Brzdy nebo butterfly jsou samozřejmě výhodou, v případě potřeby si můžeš opatrně !!! přibrzdit,....

- Je možné uvažovat o vleku za akrobatem?

Ano v pohodě - akrobat je velmi vhodná a vděčná vlečná, umí letět rychle i pomalu

- Má smysl na osahání zkusit něco slabšího - třeba něco s motorem 12-15 ccm, jak velké éro typuješ, že odvleká?

Má smysl vzít to co je doma a nebát se - vzít na provaz nějakého "hadráka" a letět,...


Ještě pár rad pro začátek:

Vlekař:
1- nikdy nevlekej s nespolehlivým motorem
2- nikdy nelítej nad hlavou
3 - nezmatkuj při ztrátě orientace, I když to nebudeš řídit bude tomu éru (většinou) jenom líp než se srovnáš v orientaci
4 - měj vypínací servo dost silné aby vyplo i při tahu (aspoň dobré standartní např C5077 5,5kg nebo i větší)
5- vypinač si dej tak abys ho v krizi ihned našel a nacvič si to
6 - používej svůj provaz nebo aspoň očko které umíš spolehlivě vypnout
7 - nikdy nezahazuj provaz nad polem, nenajdeš ho
8 - nikdy nevěř větroňáři, kterého jsi neviděl lítat
9 - říkej kam poletíš - větroňář se nemusí dohadovat kam asi poletíš a pěkně ti v zatáčce "nadjede"

10 - dbej aby větroňář byl po celou dobu vleku u tebe a dobře tě slyšel

Větroňář:
1 - Vždy stůj za letadly při startu vedle vlekaře
2 - máš - li pomocníka, dbej aby držel konec křídla na otevřené dlani a "nezasekl" ti model
3 - rozkýve-li se ti éro na startu do strany (tráva nebo blbý pomocník) nemanévruj a hned se vypni !!!

4 - za letu drž éro rovně za vlečnou a snaž se být vždy výš než vlečná - NIKDY POD NÍ !!!
5 - pokud spadneš pod ní tahej - nemáte-li výkon, vypni se a neohrožuj vlekaře
6 - první zatáčku začínej točit až v bezpečné výšce
7 - snaž se řídit křidélky jen rovinu a výškovkou nad vlečnou (většinou se lehce tahá) "nos" už ti vlečná do směru stáhne sama
8 - v zatáčce se snaž vždy jet jemně!!! nosem ven z kruhu, nelétej na vnitřní stranu zatáčky předlétal bys vlečnou a byl by karambol
9 - používej "trhací spojku" nejlépe pásek na kabely nebo silon
10 - v případě sebemenšího problému se nahlas: "vypínám" a vypadni - není větší ostuda než když tě musí odpojit vlekař.

Pro oba:
1 - v případě jakéhokoliv problému oba od sebe a každý letí svou cestou
2 - první se vždycky má vypnout větroň
3 - pokud vlekař hlásí vypni se, nediskutuj a ihned to udělej
4 - než neznámého nebo cizího pomocníka tak raději žádného
5 - oba proveďte předstartovní zkoušku
6 - pokud startujete z vysoké trávy je lepší větroň hodit (vypadá to hrozně, ale jde to v pohodě do cca 3kg a je to bezpečnější než když větroň zakopne křídlem a rozkmitá se, větším modelům vyšší tráva už nevadí)
7 - při startu se starej vždy o svoje letadlo a nedívej se na kolegu
8 - zkontrolujte si kanály
9 - stanovte si ještě před startem kudy a kam poletíte
10 - dejte pozor na směr startu abyste si nevletěli do slunce

Všem přeju "kolik startů tolik přistání" a určitě se někde na letišti potkáme
Honda

© 2010 Ludvík Novotný