no-banner

Vrtulníky 2.: Směrovka a výškovka

25.02.2007, zd, Komentáře (1)

Mr.Hip ( http://www.mojehobby.cz/userInfo.php?udid=4872 ) přispívá do fóra vrtulníky řadou rozsáhlých informačních článků o principu letu vrtulníků. S jeho dovolením jsem některé z nich převedl sem.

Vrtulníky 2.: Směrovka a výškovka

Plné nebo mřížové?

Obě plochy směrovka i výškovka fungují stejně a to tak že srovnávají ocas do směru vzduchu který na ně proudí.Fungují jako stabilizátor.Při dopředném letu pokud se ocas z jakéhokoliv důvodu odchýlí ze směru ve kterém na něj proudí vzduch , na ploše vznikne síla která zase ocas vrátí zpátky . Úplně stejně jako vlajka ve větru.Ta se taky vždy nastaví po vetru.Funguje to tím víc, čím je plocha větší, je dál od osy rotoru a čím je síla vzduchu( čili rychlost letu) větší.Pro létání velkých obratů na rychlosti je to velká pomoc ve stabilizaci. Létá se to prostě líp a líp to taky vypadá protože směrovka i výškovka pomáhá.

Pokud ale poletíte ocasem napřed je všechno zase jinak a to obráceně. Čím větší plochy a rychlost tím víc se vrtulník bude snažit otočit se ocasem po směru letu a bude velice nestabilní ( něco jako kladná zpětná vazba). každá odchylka se bude rychle zvětšovat. Pro 3D se k tomu ještě přidává ta skutečnost že při rychlých obratech na místě plné plochy mají větší odpor a zpomalují rychlost otáčení. K tomu ještě mají větší hmotnost a tím větší setrvačnost takže pro rychlé změny pohybu je třeba větší výkon. Pro 3D čím větší plocha (a hmotnost)ocasních ploch tím hůř. Pro ty co ještě 3D a ocasem napřed nelétají bych radil plné plochy.

© 2010 Ludvík Novotný