no-banner

Vrtulníky 3.: Useknuté ocasní trubky

25.02.2007, zd, Komentáře (0)

Mr.Hip ( http://www.mojehobby.cz/userInfo.php?udid=4872 ) přispívá do fóra vrtulníky řadou rozsáhlých informačních článků o principu letu vrtulníků. S jeho dovolením jsem některé z nich převedl sem.

Vrtulníky 3.: Useknuté ocasní trubky

Nejčastěji listy narazí do ocasní trubky při přistání tvrdším než je obvyklé. Pominu všechny ostatní případy při kterých se to stává a budeme se bavit pouze o přistání. Stane se to proto že při prudkém přistání na listy působí setrvačná síla ve směru ve kterém se pohybují a to je směrem dolů.Když při klesání vrtulník přestane klesat dotykem o zem ( pod zem se obvykle hlavně v tělocvičně nedostane) listy (protože mají možnost kývat nahoru a dolů) pokračují směrem dolů k ocasní trubce. Působí na ně síla která je tím větší čím rychleji se pohybují(směrem dolů) a čím kratší je dráha na které vrtulník přestane klesat. Ta je po nárazu do země obvykle nulová a nelze ji nijak ovlivnit. Ovlivnit ale můžeme jiné věci které na promávnutí mají také vliv. První z nich je klesat pomalu( to se při havárii ale obvykle jaksi nedaří).

Na listy kromě jiných sil působí i odstředivá síla. Ta je táhne ven od rotorové hlavy pryč a je to ta největší síla vůbec která na listy působí.Působením této síly se listy snaží být v poloze kolmo na osu hlavního rotoru. A tím také dost vysoko nad ocasní trubkou.Čím větší je odstředivá síla tím více síly taky potřebujeme na to aby jsme listy z polohy kolmé na osu hlavního rotoru vychýlili.
Velikost odstředivé síly ale ovlivnit můžeme a to hlavně dvěma způsoby. První je použít těžší listy. Těžší list potřebuje na vychýlení z rovnováhy více síly. Tohle ale není ta správná cesta protože těžší list má větší setrvačnost a při nárazu do země promávne víc. Druhá je mnohem lepší a to použít vyšší otáčky.


Takže když celý ten můj blábol shrnu vyjde mi toto:
Cílem je zabránit destrukci listů při přistání nárazem do ocasní trubky. Použitím pevnějších ( uhlíkových listů) situaci neřešíme, jenom minimalizujeme následky. Použití tvrdších gum v hlavě které mávání tlumí situaci zlepší, ale nevyřeší-průvodní jev je změna letových vlastností vrtulníku. Náš problém vyřeší pouze dvě věci:

  1. nepráskat o zem ( to dokáže málokdo)
  2. nelétat s nízkými otáčkami ( to dokáže každý)
© 2010 Ludvík Novotný