reklama

Stavba modelu RCEJ

28.11.2008, JIO, Komentáře (5)

Foto seriál zami-ho ze stavby modelu kategorie RCEJ doplněný o diskuzi, přímo se stavbou související

Takže jak jsem naznačil, zkusím sem občas dát pár fotek ze stavby.
Je jasné, že je mnohem více a zřejmě i lepších postupů. Netvrdím , že tak, jak to dělám já je to nejlepší. Pokud ale někoho nějaká drobnost zaujme nebo přinutí k zamyšlení, budu rád.

Na úplný začátek tam dám Ray 28/26/12. Určitě přední montáž (i kdybych měl táhnout kabely ven z trupu).

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

 

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

tks: Já to dělám tak, že přesné díry na trubku udělám už do těch polotovarů a mezi šablony je navlíkám na kousk trubky. Docela Tě obpuju, že takto v ruce celý špalík provrtáš přesně.

zami: Proto tam jsou už předvrtané otvory o průměru 7mm. Pak už to jenom projedu výstružníkem, Bez nich bych to samozřejmě netrefil...

Žebra páskovat nebudu. (Proto jsou trochu hustěji.) Odtokovku a pár dalších věcí vystužím jenom sklem.

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

 

náhled náhled náhled náhled

 

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

IAN: Prosím Tě kolik vrstev té tkaniny je namotáno na tu trubku do křídla

zami: U konce trubky jsou tři vrstvy. Ještě ten rozměr trubky. 8/7

náhled náhled

 

náhled náhled náhled náhled náhled

fly-up: čím si zakapával tie rebrá?

zami: Vteřiňákem SOUDAL. Měl jsem z toho trochu strach ale je to v pohodě (uvidíme za nějaký čas), ale dřív jsem to lepil Kanagomem a myslím si, že toto je mnohem lepší.

náhled náhled náhled náhled

zami: Jen tak zkušebně jsem se pokusil vykrouhat winglety. Bohužel ale tomu moc nerozumím a nevím jestli je nutné dodržet nějaké zákonitosti. Vyzná se v tom někdo, může mi někdo poradit ?

skorpion: Hele s těmi winglety to nějak nehroť, co si budeme nalhávat, ale pokud tam nejsou ty winglety "pravé", tak to trochu ztrácí ten význam. Ty "pravé" winglety se překrucují až na úhel alfa0, ale návrh je opravdová alchymie. Když jsem dělal tenhle druh wingletů na Diamonda, tak jsem srovnal konečný úhel profilu na 0st. Ale jestli to něco přineslo, to jest otázka

ivo jr: Winglety boli pred par rokmi velmi pekne popisane v RCR ak sa nemylim tak v 1/2007 okolo strany 60... Pripadne v dvojke toho isteho rocnika. Je to ale skutocne veda, sam som o tom tvoril zaverecnu pracu na skole...u maleho modelu to nema velky zmysel. Spravil by som ich tak, aby sa ti to proste pacilo

fly-up: no na tie wingnety bol pekný článok aj v starších číslach modelára,ale ak by mal byť winglet správne účíný mal by mať tuším 0,75hlbky koncového profilu čož je dosť nereálne číslo na modeli

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

 

náhled náhled náhled náhled

 

náhled náhled

zami: Koupil jsem Ikarex (snad je ten název správně). Pár kolegů v klubu ho používá a jsou s ním spokojeni. Ještě jsem s ním nedělal, tak to bude premiéra.
Přižehluje se to na Balsaloc (nebo chemoprén), a vypne se to teplem.
Uvidíme......

Acid: kolik kostuje ikarex? do vliesu jsem si celkem snadno udelal otlaky, na dalsi kridlo bych chtel dat taky ikarex..

zami: Co se týče pevnosti, tak je to pevnější než klasická folie. Ale hlavně povrch není hladký.
Tady tento kousek o rozměrech 100 x 140cm mě vyšel na 340,- Kč.

tks: S Icarexem se dělá dobře, vypínat jde tak akorát. Žádné extra složité tvary jsem s tím nedělal, ale klasické rcej křídlo byla radost potahovat. Dělalo se mi s tím stejně dobře jako s Vliesem, možná i o kousek líp.

zami: A čím jsi natíral kostru před potažením ? Balsalockem ?

tks: Ano. Mám na to ženušku - ta sedí večer u TV se štětečkem v ruce a natírá kostru. Ten chemoprén jsem ani nikdy nezkoušel, nemám rád jeho "vůni" v obýváku. Ale když nebyl Balsaloc, tak jsem zkoušel různé disperze a jen jedna držela docela obstojně, ale už si nepamatuju co to bylo za lepidlo.

zami: Dneska bylo málo času...... náhled náhled náhled náhled

albisko: kolko si daval vzopatie kridla?

zami: Křídla jsou zatím na provizorní spojce z oceli o průměru 7mm a vzepětí je uděláno jen orientačně ve svěráku. Do budoucna plánuji celkové vzepětí 5cm.
Problém je právě s tou spojkou. Zkoušel jsem ji vyrobit jako trubku ze skelné tkaniny (zatím, pak by měla být uhlíková) a problém je to vzepětí. Zatím se mi nedaří ji přesně opracovat tak, aby se to přesně potkalo v tom lomení.... Ale snad to nějak časem zvládnu.

Alf: Ahoj, 5cm celkově není moc a podle mých zkušeností už to s tak malým vzepětím nechce lítat samo. Mám teď postavené éra prakticky stejné jako ty a vzepětí mám 5cm na každé polovině ( při rozpětí 1940mm ) a létá to solidně.

zami: Dík za navedení správnějším směrem. Přehodnotím a upravím.

albisko: spojku davam ocel fi4mm to je uplne dostacuje a je rovna takze vzopetie riesis len zaliatim v tej trubke ako v hl.nosniku
ja mam na posled.ambrosii 4st na kazdej stane a idem s tym este na hodnotu 5-6st
male vzopatie

náhled náhlednáhled náhled náhled náhled

 

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

 

náhled náhled

Miri: Ještě bych požádal o detail vlepeného pantu. A ty kormidla jsou zbroušená jednostranným zešikmením?

zami: Detail pantu dodám. Ano kormidla jsou zbroušená jednostranným zešikmením. Připadalo mi, že z fotek je to patrné.

zz: Ty panty jsou z obyčejného papíru? Co vlhkost?

skorpion: To není obyčejný papír, je to asi nějaký polyester, ale krom pantů co jsem měl ve stavebnici FW-190 jsem nenašel prodejnu co by je prodávala, takže jsem si je začal dělat sám

curly: dalo by se to treba prirovnat k rostrihane diskete? tu jsem pomerne casto pouzival drive....

albisko: len taka mala poznamka
to iste ako nedavno bola diskusia o zatesneni krideliek (prefukovanie) plati aj na vyskovku a smerovku takze s tymi pantami opartne

tonda: a jakým lepidlem se to lepí?

Miri: Zdrsnit a CA.

zami: Tady: KAVAN pant tenký.
http://www.rcm-pelikan.cz/index.php?sec=list&storage=157
Detail zalepeného pantu. ... náhled náhled

Miri: Takže ony jsou přilepeny seshora. Připadalo mně to jako středem balzy do vyfrézovaného zářezu (viz obrázek), proto jsem se ptal na to šikmé zbroušení. náhled
zami: To je právě z důvodu utěsnění spáry mezi výškovkou(směrovkou) a kormidlem. Celá horní část bude potažena z jednoho kusu potahového materiálu, který v podstatě bude také tvořit pant.

curly: Kdyz to potahnes i pres tu malickou mezirku, nebude se to kridlo nejako presprilis kroutit, kdyz se bude pohybovat kormidlem???

zami: Po potažení a vypnutí vychýlím kormidlo do maximální výchylky a spoj přejedu žehličkou. Po zchladnutí a vrácení se ve spoji vytvoří malinký průhyb.
(Léta to tak dělám i na akrobatech.) Asi takto..... náhled

zami: pro Miri - To jsi se asi špatně díval..... Nejsou nalepené shora ale vsunuté do zářezu.

Miri: Nejsou nalepené shora ale vsunuté do zářezu ...
Tak teď nerozumím. Já jsem psal, že jsem se nejprve domníval, že jsou ve vyfrézovaném zářezu a pak mi bylo tak nějak potvrzeno, že jsou nalepeny seshora. Proto jsem chtěl ten detail. Ale na něm to shora není moc rozeznat a zespod to vypadá, že jsou nalepeny seshora .
Takže ještě prosím upřesnit.

zami: Zkusím to takto.... náhled náhled náhled náhled náhled

 

Miri: Tak teď už je to zřejmé a jasné. Jsou v zářezu v horní hraně. Díky .
Mylně jsme se mohliu domnívat, že jsou nalepeny přímo seshora na balze.

mathew.sk: Zami, pánty si lepil CA ? Nenavzlína to aj do miesta ohybu? Mne sa nejak nepodarilo tomuto javu zabrániť, napriek pretiahnutiu voskovkou..

zami: Ano, lepím CA. Voskovku používám jen u motoráků. Zatím žádné problémy. (Používám cca 5 let.)

náhled náhled náhled

 

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

 

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

 

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

 

náhlednáhled náhled náhled náhled

 

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

 

náhled náhled

Skorpion: Měl by jsi detailní fotky závěsů nahoře a pak zespod po odklopení klapky? Jestli tomu donře roumím, tak kromě těch polyesterových závěsů ti to drží i na samotném Ikarexu a není tam nikde fuka? Nikdo jsem to takhle nezkoušel, vždy jsem potáhnul klapku a plochu zvlášť a pak lepil panty, tohle vypadá opravdu dobře...

zami: Je to tak jak píšeš. náhled náhled náhlednáhled

Miri: Foto spojky křídla s popisem by nebylo?

zami: Zatím je tam pořád ta provizorní. Ocelová kulatinka o průměru 7mm na koncích odvrtaná do hloubky cca 30mm. náhled

Tomáš: Pečlivě sleduji a stále nechápu, jak se ta výškovka ohne dolů. Na horní straně (skoro) jsou panty a potah, takže nahoru O.K. Ale nevidím mezeru/škvíru potřebnou pro ohyb dolů? Nejspíš mi něco uniklo.

zami: Asi takto..... náhled náhled

albisko: mozem sa opytat preco si dal tomu tak male vzopatie? resp ake to ma rozpatie?

zami: Momentálně je tam celkově 10cm. Pro začátek. Rozpětí je bez koncových oblouků 190cm.

albisko: no mas tam zhruba +-3st na kazdu stranu
ja som za vacsie vzopatie resp mam to vyskusane 4st dalsi bude mat 5st a kridelka/klapky po celom rozpati
uvidis ako sa ti bude dat tocit s tym

zami: Proto tam je provizorní spojka, se kterou chci vyzkoušet více variant prohnutí a teprve potom udělat uhlíkovou spojku patřičného úhlu.

zami: Dnes jsem potáhl křídla. Hmotnostní úvahu berte prosím s rezervou. Vím, že na konci to vždy váží vic, nž se vypočítá po zvážení celé výbavy.........

náhled náhled náhled náhled náhled náhled náhled

 

náhled náhled

zami: Dnes jsem instaloval táhla do křídel a trupu.

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

 

náhled náhled

zami: Takže dnes montáž motoru. Samozřejmě jsem to nevydržel a zkusil to protočit. Na první dojem mě tah (pouze subjektivně držením v ruce) příjemně překvapil. Zítra provedu pár měření.
Naopak nepříjemně mě překvapila téměř nemožnost vyvážení modelu. Musím nacpat úplně vše co nejvíc dopředu..... A to jsem použil těžší baterky než jsem měl původně v plánu.
Pokud bych musel použít olovo na dovážení, tak by mě asi kleplo....

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

 

náhled náhled náhled náhled náhled

Acid: na soutezich budes kabinku prelepovat?

zami: Uvidíme co to bude dělat při létání. Pravděpodobně ano.

zami: Tak seriálek se nám chýlí ke konci. Jelikož jsem dneska musel splnit slib, který jsem manželce ve slabé chvilce dal,(vymalovat chodbu a schodiště), dostal jsem se do dílny jen na chvilku pozdě večer. Ale éro je připraveno k záletu. Na zalétávací počasí to v blízké době moc nevypadá, tak uvidím, kdy nastane den D.

náhled náhled náhled náhled

zami: Slíbený postup při vlepování motorové přepážky.......

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

tonda: nemáš náhodou nastaveno 8 stupňů (na 3 obr.)

zami: Týýý brďo, máš pravdu. Jsem to ale trdlo. Tak to vypadá na předělávku. Vůbec jsem si neuvědomil, že jeden dílek jsou dva stupně.

zami: Tvorba chladících otvorů..

náhled náhled náhled náhled náhled


zami: Takže nějaké ty zkoušky. Měření jsem prováděl dvakrát vždy cca půl až hodinu po nabití.
Hodnoty byly téměř shodné, takže zveřejňuji jen jedno měření.
Po minutě chodu byl motor subjektivně hodně teplý (prst jsem na něm udržel jen asi 5s). Předpokládám, že za letu se to zlepší z důvodu kvalitnějšího chlazení.
Myslím, že daný pohon je pro začátek dobrá volba. Jelikož mám 18A regulátor, je to zpočátku trochu na hraně ale po minutě je pouze trochu teplý.
Jsem zvědavý na letový projev. Ale dneska se to u nás fakt nedá.

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

Ještě radši doplním zkoušený motor. náhled

zami: Mrknul jsem se na stránky kde Radim Barč prováděl měření motorů Turnigy. Na první pohled jsou motory Turnigy lepší. Motor se stejným kV a stejnou vrtulí je schopen točit o cca 600 ot/min více, a to je hodně velký rozdíl......

vinklarek.cz: Radim ovšem použil jiné - tvrdší aku, takže rozdíl by při shodných aku nemusel být tak propastný
http://lmk.polanka.cz/turnigy-aerodrive-vysledky-mereni
PS - dotaz pro Alfa:
Aeronaut 12,5/7,5 - 4100ot/min - 15,5A
Aeronaut 12,5/9 - 4300ot/min - 17A
.......... větší stoupání a vyšší otáčky ?? - někde musí být chybka ???
I když si teď vzpomínám, že 12,5/9" má tuším užší listy.

Alf: Ahoj, má podstatně užší listy!

elepilot: no to je sice možné, ale je nesmysl, aby tentýž motor se stejným aku bral změnou zatížení více proudu při vyšších otáčkách. to je, řek bych nemožný paradox...
buď je potřebný moment menší, pak mohou vzrůst otáčky, ale musí zákonitě klesnout proud.
růst proudu = nárůst potřebného momentu = snížení otáček

Alf: Tak jsem to proměřil znovu a uznávám omyl. Asi jsem špatně vynuloval měřák. Taky bych chtěl všechny poprosit o jistou schovívavost. K měření používám jen klešťák a otáčkoměr a nejsem schopný zajistit, aby bylo měření odečteno vždy ve stejnou chvíli. Naměřené hodnoty jsou jen orientační pomůckou při volbě pohonu pro RCEJ. Díky za upozornění.

zbek: Nenašel jsem tam ty rozdily mezi motory

zami: RAY 2826/12 je motor s 1350 ot/V. Porovnej Turnigy stejných parametrů a se stejnou vrtulí.(10/8)
Je tam dost značný rozdíl v otáčkách.

zbek: na to abych to porovnal bych musel mít oba motory a stejný zdroj měřit ,napětí , proud a otáčky

zami: To je mi jasné. Ale pokud motor stejných parametrů se stejnou vrtulí točí o 600 otáček víc při zhruba stejných ampérách, vychází mi , že ten co točí víc je lepší.

Výroba výfukových otvorů.
náhled náhled náhled náhled náhled

Tomashr: Ty výfuky podle mě moc šťastné nejsou - já mám turbokužel a pak dvě díry z boků trupu zhruba tam, kde by měla S400 uhlíky, ať to trochu cirkuluje kolem motoru.
Chlazení baterek je nežádoucí - zahřáté dají lepší výkon. Dělám smajlík, ale myslím to dost vážně - rozdíl ve výškách za tepla a v zimě je doložitelný...

zami: To je mi jasné. Takže raději výfuky hned za motorem ? To by snad šlo nějak vyřešit.

Tomashr: A jen to klidně zatím nech - o funkčnosti není pochyb. Spíš mi to přijde zbytečná práce. Fakt je, že já u RCEJ chlazení záměrně dost omezuji a snažím se ho udržet na motoru, baterky nechladím.
Disclaimer - řeč jde o RCEJ, ne o nějakém 2kW modelu!!!!!

zami: Takže jedny z posledních fotek ze stavby. Dnes jsem ještě udělal drobné úpravy. Dodělal koncové oblouky a pro klid duše vyměnil přijmač Rex 4 za GR. SMC 16 Scan i když je o 10g těžší. Zalétávat dnes zase nešlo. Radši si počkám.

náhled náhled náhled náhled náhled

zami: Dnes v 8:45 došlo k záletu.
Podmínky nic moc ale naznal jsem, že letos to už asi lepší nebude a vyrazil jsem na letiště.....
Mlha, turbulentní vítr asi do 7m/s, zima (brrr, ještě teď mi mrznou prsty...)
Jelikož jsem asi šest let neřídil větroně, byla to docela sranda. Navíc jsem si nastavil ovládání motoru na tahový potenciometr a ovládání brzd na plynový knypl.
Po vypuštění éro letělo rovně a po přitažení na patřičný úhel a povolení knyplu výškovky si drželo pěkně samo zvolený úhel stoupání. Takže těch 8 stupnů potlačení se jeví jako vyhovující.
Pak to nastalo. Jakmile mi éro začalo mizet v mlze, stáhl jsem automaticky plyn (jak jsem zvyklý) ale ouha, tím jsem pouze vysunul brzdy a éro stále stoupalo. Něž jsem si uvědomil situaci a našel tahový potenciometr na motor, letadlo na chvíli zmizelo v mlze (odhaduji ak ve 100m). Naštěstí se brzy objevilo v levé zatáčce směrem ke mě. Oddychl jsem si.....
Pak chvilka létání a znovu nastoupat. Potom přistání. Vše opakováno třikrát.
Dojmy: Model celkem překvapivě (pro mě) s profilem AG 25 proniká proti větru ( a to se mi za letu neustále točila vrtule , asi budu muset,já trdlo, nastavit brzdu.... )
Model stoupá velice slušně (subjektivní dojem, nečekal jsem to).
Model je velice obratný (ocenil jsem zvláště v tomto turbulentním počasí)

Samozřejmě je třeba ještě plno věcí doladit a promyslet uspořádání ovládacích prvků ale zatím jsem s prvními lety spokojen.

náhled náhled náhled náhled

 

Celé téma je k dispozici pod tímto odkazem

© 2010 Ludvík Novotný