reklama

Funtana 2m - elektro

29.01.2009, JIO, Komentáře (4)

Popis stavby modelu Funtana 2 m od Miloše Zavadila (na diskuzi zami).

zami: Malá ukázka postupu práce na stavebnici Funtany. Jelikož to bude na elektriku, jsou některé díly dost předimenzované. Proto jich většina prochází úpravami a stavba nejde až tak rychle

. náhled náhled náhled

lv: Dúfam, že na ten motorbox ešte chystáš frézku....
Na bočniciach je tiež materiálu naviac

motorbox

zami: Zatím to mám takto a ještě uvidím

náhled náhled náhled

Konečně se mi dneska podařilo trochu vybrousit trup......(balzový prach moc nemusím, ale jinak to bohužel nejde...

náhled náhled náhled

Dneska kabinka.

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

Badan: čims to přilepil tu kabinu? já ji obvykle přichytím na potaženej kusvteřiňákem (to drží jak pr..e) a pak to dokola ojedu elektrikářskoupáskou různých barev .-)

zami: Je to vteřiňákem. Tam je ale nebezpečí že to občas někde zmléční...... na a to se mi taky trochu stalo... . Ale letové vlastnosti to neovlivní

Dneska nic moc....

náhled náhled náhled náhled


Dnes návštěva porodnice, ale přesto jsem trochu pokročil.

náhled náhled náhled náhled

Dvě fotečky.....

náhled náhled

JEKL: Koukam, že to páskování žeber máš leta souměrně s žebrama, nemělo by seto spíš dělat napříč ??? neber to jako, že rejpam, ale sám to zanedlouho budu páskovat a měl jsem v úmyslu to dělat napříč.

Skorpion: Zami to má dobře Takhle se to žebro trochu zpevní, pokud by jsi dával léta napříč, tak to bude fungovat jen jako zvýšení výšky a dorovnání potahu

Klington: Ale me to v krouzku taky ucily letama napric, aby se pak to paskovani neprohybalo pod potahem.

Skorpion: Vidíš, mě to učili takhle Ale zaplať Pán Bůh za to, nechtěly by se mi řezat uhlíkové pásky napříč

zami: Zase pár fotek....

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

Už vidím na konec hrubé stavby....

náhled náhled náhled

tks: Asi jsi už to psal, ale čím to prosím lepíš? Te je nějaký purex?

zami: Ty křidélka (a další podobné věci ) jsou "purexem" Soudal 66A - PU. Tendržák serva je vteřiňákem Soudal. Nejradši bych to všechno lepil tímvteřiňákem, (urychlilo by to práci), ale to bych se nedoplatil.
Na fotce jsou ta lepidla trochu vidět.

náhled

Skorpion: Frézku máš, nebo si to necháváš dělat?

zami: Frézku nemám. Všechno je to ruční práce

Tady se to všechno rodí...... Fakt, nekecám..... (foto)
Když už jsme na to narazili. Ten textit a uhlík dost opotřebovávápilky. Začínají mi docházet. Nemáte někdo tip na osvědčenou dobrouznačku?

náhled

kofejn: http://pichrt.com/

Johny: Ten textit a uhlík dost opotřebovává pilky Právě proto to uříznu nahrubo pilkou na kov a dobrousím přesný tvar na kotoučové brusce

SH: lupenkové pilky EBERLE - zlaté plátky v modrém sáčku. Pružné, takže nepraskají a vydrží i skelný laminát.

zami: A ještě tři fotky.
Křidélka se mi zdály pořát v krutu dost gumové, takže jsem chtěl vlepit diagonální výztuhy. Ale po přilepení těch šikmin z balzy 2mm se to markantně zlepšilo. Teď už je to ok.
Vytvořila se tam vlastně taková torzní skříň.

náhled náhled náhled

Badan: tu pevnost křidélek na krut právě udělá až potah. a to dokonale .-)

zami: Ač ještě nemám vybroušené křídlo, neodolal jsem a sestavil to........

náhled náhled náhled

Takže , tak jak je na fotce to má 3166g. Je tam namontovaný motor (691g).
Křídla jsem vážil zvlášť.

náhled náhled náhled

Skorpion: To je fakt lehke... Mohl by jsi udelat casen jeste rozbor ceny celehomodelu, tedy samotneho era + elektronika + baterie a motor? Docela byme zajimalo, jak se to dnes pohybuje. Tak kdyz budes mit naladu

zami: Takže jen orientačně:
Stavebnice s poštovným - 4250,-
Další potřebný mat.
(balza, nosníky , lepidla) - 1300,-
Folie 8m x 120,- - 960,-
Kolečka prům. 90mm - 150,-
Kužel - 250,-
Vrtule APC - 600,-
Motor Turnigy 3150W - 2500,-
Regulátor Jeti SPIN 99 - 4300,- (HiModel - 2400,-)
Baterie pohon. 24 čl. - 7200,- (LiPol ZIPPY 5000 - 6600,-)
Baterie příjmač. 2čl. A123 1100 - 520,-
Příjmač Jeti 2,4GHz - 1800,- (GR SMC 20 - 6000,-)
Serva - 4000,-
Bižuterie - 300,-

Suma sumárum - 28 130,-Kč a trochu práce a můžeš letět......
Miloš.
(Sakryš, kde jsem na to vzal ???)

Ještě dvě fotečky....

náhled náhled

erektus: tu páčku na křidélku máš úmyslně mimo osu? Plánuješ to kompenzovat vysílačem? Čím lepíš prodloužení na páčku serva?

zami: Nad tou páčkou na křidélku jsem bádal dost dlouho. V ose vycházela mocdlouhá a při uvažovaných velkých výchylkách to tam nějak nepasovalo.Zvolil jsem kompromis s tím, že to doladím na vysílači. To prodlouženína servu je přilepeno vteřiňákem ale bude ještě prošroubováno dvěmašroubky.

MonoBrut: Budes s tim mit trochu problemy, pokud to neni souose, da se to nejakvykompenzovat pro jedny vychylky, ale pokud budes pouzivat treba 60nebo 40 procent na dalsi dva rezimy, blbe se to serizuje. No uvidis sam... I kdyz, pokud mas na presnou jine ero, nemusi te to nejak zajimat...

zami: Tu páku budu vlepovat až po potahu, takže ještě zatím není problém to předělat. Ještě to zkusím pořádně uvážit.

emo: Ideálne by samozrejme bolo, ak by si guľový čap páky krídelka,pri jeho neutrálnej polohe, dostal do roviny závesu. Ak to v Tvojomprípade nie je možné (kôli výchylke krídelka??) pomôže aspoňnásledovné: Skrať trocha tiahlo tak, aby páka serva pri neutrálnejpolohe krídelka bola tiež vychýlená (smerom ku krídelku). Urob to tak,aby pri istom vychýlení boli tetivy OBOCH pák kolmé na tiahlo. Rozdielv nelinearite na obé strany bude menší a bude závisieť od prevodovéhopomeru (rozdielu dlžok tetív oboch pák). V prípade pomeru 1:1 by tobolo celkom OK.

k.letadlo: kuláky máš MP jet a dural .plet vidlice?

zami: Přesně tak.

Tak jsem to radši předělal. Pro jistotu jsem zprovoznil servo a zjistildélku dráhy. Pro požadovanou výchylku bylo možno páku na křidélku ještěprodloužit.

náhled náhled náhled

MonoBrut: To vypada mnohem lepe ... predpokladam spokojenost ... Jen to prodlouzeni, no ... koukam, ze fixaci prodlouzeni paky nemas vose otaceni ... no, ne ze by to bylo uplne spatne, ale ty srouby budouruzne kroucene ... ja osobne vzdy fixoval i za osu otaceni ... ale zdase ze to mas jeste slepene, ze ...

kofejn: A nebo ji dát zespodu. Nebude ti sice tak hezký, ale bude blíž k tisícihranu.

zami: Konečně mám osazena serva a táhla...

náhled náhled náhled náhled

Johny: Smím se zeptat, jak děláš ty očka na lankách? Vidím tam nějakou smršťovačku...pod ní je to zapájené?

zami: S tím jsem si hrál celé odpoledne. Dělal jsem to na různé způsoby a pak zkoušel pevnost.
Zamáčklá hliníková tubička nedržela vůbec. Mosazná trubička se takyobčas posunula. (Zkoušel jsem to zmáčknout po celé ploše nebo napříč navíce místech. Bylo to stejné.) I když to takto dělají skoro všichni,moc mě to nepřesvědčilo.
Nakonec zvítězilo: stočení obou drátků a zakápnutí vteřiňákem,obtočení pevnou nití závit vedle závitu a prosycení vteřiňákem. Nakoneczasmrštění. Při zkoušce pevnosti se vždy trhlo samotné lanko mimo spoj.
Snad to vydrží i provoz.

lv: Ja to mám v katane iba prevlečené v tenkom bielom bovdene (na drátovétiahla) a zakvapnuté sekunďákom. Odlietaná sezóna bez problémov.

Na oblude mám ale 1mm hrubé lanká a tam už mám mosadzné trubičky 3/1 mmm
Len tak pre zaujímavosť minul som cca 30m lanka a 2,4m mosadznej trubičky

zami: Právě jsem to na tom Tvém modelu viděl a dost mě překvapilo, že mi to stoprocentně nedrží.
Jak to zamačkáváš ?

lv: Veľkými guľatými kliešťami priemer čluste asi 8mm.
Zamačkávam na krajoch vodorovne a v strede kolmo...
Jeden krát som to omylom zamačkol s napnutým napinákom a potreboval som to rozpojiť. Nedokázal som to kliešťami narovnať tak aby som lanko vytiahol. Je to spoj navždy...

kofejn: Na lanka používám měděné elektrikářské dutinky a zamačkávám jekleštěma, na to dělanými. Drží to jako ďas, i když lanko pěkně zní.

zami: Na co se to používá ? Jak to vypadá?

kofejn: Dutinku nastrčíš na licnu, zamáčkneš a může šroubovat. Já mám kleštěnějaké obyčejné, ale jsou na éro lepší, než kleště s převodem (dostanuse i k hůř přístupným místem).
spoj vypadá takhle: http://jh.comp.cz/g3/49.jpg http://jh.comp.cz/g3/51.jpg a kleště viz obr.. Dutinky se dají koupit v GM i OBI. Je to pocínovaná měď

náhled

Tak jsem o tom přemýšlel a teď si vubec nejsem jistý, jestli je todobrá volba i nalanka větších průměrů. Budeš to muset zase vyskoušetnanečisto.

emo: Lanka na výškovke som mal. Nie že by to nefungovalo, ale bola s tým otrava. Dôrazne ma pred tým vatroval Veka, ale ja samozrejme tvrdohlavý baran, som si nedal povedať. Nuž keď už to tak zostane, dúfam, že to pre Teba nebude skúsenosť ako pre mňa - niečo v zmysle nikdy viac.

zami: Původně jsem chtěl dát serva úplně dozadu. Chci mít ale možnost dovážit to LiPolkami a tak jsem musel dát serva výškovky a směrovky dopředu. Zatím jsem vždy v tomto případě dával pevná táhla, ale lanka se mi zdála přesnější a lehčí. Je to zkouška. Jak sám víš, vlastní zkušenost je nepřenosná.... Uvidím.
Můžeš prosím popsat, s čím konkrétně byl problém ?

Dnes jen osazení a vyzkoušení regulátoru a vlepení sběrnic napájení.

náhled náhled

emo: Problém bol v tom, že v zime boli lanka napnuté na prasknutie a vletných horúčavách sa povoľovali. Na výškovke je to dosť nepríjemné.Mal som aj vymyslené, ako posúvať servom pre nastavenie napnutia obochlaniek naraz, ale na realizáciu nakoniec nedošlo. Teraz dávam servazásadne ku kormidlám s ktorými ich spájam krátkymi tiahlami.

kofejn: A trup byl balzový nebo umělohmotný (novodur, polyš)?

emo: Polyš papier. Ano, je pravdepodobné, že trup dilatoval presne opačne ako tie oceľové lanka. Neviem ako sa lanka správajú v drevenom trupe, ale čo som si všimol lankové náhony smeroviek, v letných horúčavách boli lanka také "vlažné". Na smerovkách to zrejme tak nevadí.

zami: Cvičně jsem propojil kompletně elektroniku a kupodivu to fungovalo.Podařilo se mi vše vybrousit a nachystat na potahování. Zítra pomalu začnu potahovat.

náhled náhled náhled náhled náhled

Abych věděl, kolik mi nabyla hmotnost potahem, zvážil jsem jednotlivé komponenty.

náhled náhled náhled náhled

Dnes jsem začal potahovat. Použil jsem pro mne zatím neznámou folii.Přirovnal bych ji k malinko tenšímu Oracoveru. Horší je akorát to, želepidlo je kryté průhlednou folií a je dost problém to první oddělení.Jinak za ty peníze maximální spokojenost. ( Tedy , co se týče práce s ní. Další valstnosti ukáže až provoz.)
Potahování trupu:
(Konečně je tam i fotka pro MarianaR. Na dvou místech se mi podařilo folii propálit....

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

Spáry u pantů:

náhled náhled náhled náhled náhled

A spodní strana levého křídla:

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

Petrbike: Ahoj, jakou teplotou se to propálilo?

zami: stejnou, jakou by se propálil i Oracover.... Problém byl ten, že na těch šprušlíkách zůstaly malinké varhánky a já je zkoušel vypnout horkovzduškou.(Nastavenou na 550st.) Ve chvíli, kdy se varhánky na nosníku srovnaly, okolní folie to nevydržela. Stačilo zvolit postup: předepnutí horkým vzduchem a varhánky na nosnících vyhladit žehličkou. A je to OK.

zami: Dnes jsem už nic nepropálil....

náhled náhled náhled náhled náhled

Skorpion: No taky pamatuju doby, kdy si člověk musel udělat ty čtverečky sám.  Tohle je celkem urychlení

zami: Co se týče komfortu práce jsem spokojen. Pokud se ta folie bude i vprovozu chovat jako Oracover bude to supr. A cenově ani nemluvím.Šachovnice od Oracoveru je tak příšerně drahá........  A já prostě tu šachovnici moc chtěl....

Hlavně si myslím, že to šetří hmotnost. Čtverečky bych tedy asi nestříhal....  Jednou jsem to zkoušel na haloleta a stačilo mi to. Hmotnost se folií zvýšila u křídel- levé 68g, pravé 64g.

náhled náhled náhled náhled náhled

Takže povrchovka jakž-takž dokončena. Poprvé jsem zkusil haubnu potáhnout folií. Na druhý pokus se to celkem povedlo.

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

poura: můžeš napsat postup při potahovaní toho motorového krytu?

zami: Je to ze čtyř dílů. Horní, spodní část a boky. Začínám od středu ahladím žehličkou od středu za současného tažení fólií druhou rukou.Dělá se to dost špatně. (Kryt se špatně drží a stále padá....  ). Nějaké vrásky tam jsou, ale je to lepší než jsem čekal.
Více z fotek.

náhled náhled náhled

cap232: Celou stavbu jsem sledoval a koukal na krásnou práci, moc se mi tolíbí, ale mám takovou hloupou otázku. Proč na to dávat fólii ? Nenílepčejší lak ? Výsledek by podle mě byl lepčejší ... ale je to jen můjnázor.

zami: Teď mi to teprve došlo. Ty jsi myslel ten motorový kryt...... No to je samozřejmě lepší lakovat. Ale chtěl jsem zkusit folii a i přesto, že jsem to udělal až na podruhé (první pokus z jednoho kusu nevyšel), tak z folie to bylo daleko rychlejší.

Fifa: Mam dotaz ke 2 detailum.
na tomhle obrazku http://www.mojehobby.cz/open/diskuze/91/prisp_1054691_5.jpg
1) Jak funguje takova jakasi kulata vzpera kolem trubky nosniku kridla ?
2) Cio to je "stetinky" na te dalsi prepazce nahore ?

Amper:  ad 2 - rozvodna deska pro + a - pro serva. Zami daval i fotku s prijimacem http://www.mojehobby.cz/open/diskuze/67/prisp_1054267_1.jpg

MonoBrut: Pro Zamiho ... nemas strach ze se ti ta dutinka samovolne vytahne z Rx?Ono kdyz jsou tri v tele konektoru, drzi to podstatne vice. Osobne jsemto nezkousel, tak se ptam, ale znaje otresy benzinaku, tohle bych asinedal ....

Miri: Přidám se k dotazu pro Zamiho:
Ta sběrnice + a - bude nějak izolovaná?

zami: To co je na fotce bylo jen na zkoušku funkčnosti. V konečné fázi tam plánuji kompletní konektory i s nevyužitými dutinkami.
Díky za upozornění, toto jsem mohl opomenout. Proto sem ty fotky taky dávám.

Ano, plánuji sběrnice izolovat. Pravděpodobně přelepením kvalitnísamolepící páskou nebo zasmrštěním, (pokud nezapomenu předem nasunoutpatřičný průměr smršťovačky na vodiče...

Zhotovení krytek výstupů lankových táhel z trupu.

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled

Fifa:
Mohl bys prosím upřesnit první otázku ? Nějak nevím co si pod tím představit.
Pokud ale myslíš to co já, tak to slouží k roznesení síly od motoru ke spojovací trubce křídla.

náhled náhled

Pár fotek z dokončovacích prací.....

náhled náhled náhled náhled náhled

A nějaké vážení.
Celková hmotnost: s 12S2P A 123...................6058g
s 10S LiPol.........................5278g

náhled náhled náhled náhled náhled

Petr_rc: Jaká je použitá překližka na trupu?

zami: To je spíš otázka na výrobce stavebnice. Je to třívrstvá a tuším snad lípová překližka tl. 3mm.
Z důvodu odlehčení jsem všechny díly z této překližky obrousil na tloušťku 2,4mm.

Pár dnešních fotek....

náhled náhled náhled náhled náhled

zami: Dnes proběhla první motorová zkouška s vrtulí APC 21/12WE a baterkami 12S2P A123.

náhled náhled náhled náhled náhled

Raději to napíšu, protože to není moc čitelné.
Napětí 32,6V
Proud 70,6A
Příkon 2300W
Baterky byly tři dny nabité.
Otáčky jsem bohužel nemohl změřit. Na to potřebuji denní světlo.
Zítra zkusím 10S LiPol 4500mAh.

k.letadlo: jakej tam máš motor a reg?..

zami: Motor Turnigy a regl HiModel.

náhled náhled

Dnešní měření. Mohu konstatovat, že příkon s A123 je naprosto shodný spříkonem LiPol o stejné kapacitě. S LiPol je ale éro o 800g lehčí.

náhled náhled náhled náhled náhled

emo: Si schopný rozdiel v hmotnosti akumulátov 800g eliminovať posunutím LiPol aku dopredu? Tá príchytná doska sa mi zdá krátka.

zami: Ano, už od počátku stavby jsem se na to zaměřil. Proto jsem ani servanedával dozadu ke kormidlům. Když jsem dnes dělal kontrolní měřenítěžiště, tak to bylo k mé spokojenosti. Ta těžší baterka je na maximumposunutá k těžišti a lehčí na doraz dopředu. Vychází to.

 zami: A na závěr ochranné obaly.....

náhled

Klington: Dokonáno jest! Hodne stesti pri prvnim startu!


 

© 2010 Ludvík Novotný