no-banner

Stavba modelu 3D trochu jinak - Eira Fun

30.09.2009, JIO, Komentáře (2)

Miloš Zavadil (na diskuzi zami) popisuje stavbu 3D modelu.

zami: Nějakou dobu jsem váhal, zda následující fotky vůbec zveřejňovat. Většina mých postupů je pro zdejší osazenstvo již známa a pravděpodobně nepřinesou nic moc nového. Ale přece jen. Třeba to někoho ještě bude zajímat.
Jako vždy předem upozorňuji, že to není návod na nejlepší a jediné možné postupy. Pouze dokumentuji a ukazuji, jak jsem postupoval já.
Po havárii Funtany jsem stál před rozhodnutím co dál. Přece jen jsem koketování s létáním 3D nechtěl úplně vzdát. Nakonec jsem se rozhodl využít trup, který se mi zrovna moc nepovedl, ale stál v rohu dílny a jeho hmotnost byla velice nízká.
Jelikož bych chtěl s tímto novým modelem ještě letos létat a na stavbu nemám tolik času jako v zimě, zvolil jsem nejrychlejší mě známý postup zhotovení nosných ploch - polystyrén + balza. Protože u 3D je znát každý gram, pokusím se vše co nejvíce vylehčit. Model bude o trošku menší než byla Funtana, ale jen o trošku.

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

Malinká ochutnávka pro ukojení zvědavosti...
Přiznávám předem, že momentálně mám na hrubo hotová křídla, výškovku a směrovku.

náhled

Další fotky ze stavby. Polystyrén jsem vybíral tak, že jsem navštívil dvoje stavebniny a v každých zakoupil dvě desky polystyrénu. Doma jsem je zvážil a použil ty nejlehčí.
Křídlo má rozměry: Hloubka u kořene 51cm, na konci 30cm, délka 88cm.

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

MartinP: Ten rám máš vzadu pod tou policí nějak uchycený? Jinak řez jak z CNCčka.

zami: Ano, je tam závitová tyčka M8 svisle pevně uchycená k desce. Na konci vodícího ráhna je očko a to je nasunuto na tu závitovou tyčku a zajištěno matkami M8 proti vysunutí. Je také možnost výškově posouvat bod otáčení.

Takže další fotky.

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

berto: 50% -tná úspora hmotnosti a totálne oslabenie konštrukcie. Ten trup Eira by sa mal začať modliť.

náhled

mxdan: Myslím že ne. Stejně tak bys to kolečko mohl namalovat o žebro dál.

lv: bude to držať pevný poťah a pevnosť bude podobná tej, ako by bolo jadro v celku

MartinP: Jistě. Pokud je pevný potah, funguje nosně, stejně tak jako třeba kovový profil jakl, kde vnitřní materiál není potřeba a pevnost je vysoká. Prostě na pevnostních vlastnostech sendviče se podílí hlavně vrstvy co nejdále od neutrálné osy průřezu.
Mimo to ten zmiňovaný uzel není nijak extrémně poddimenzovaný a správně tam jsou náběhy. Na roznesení síl od uchycení jsou tam ta dvě roznášecí žebra.
Je to dobře vyřešené, není co k tomu dodávat.

zami: A přihlédneme li k tomu, že skutečnost je od prvotního nákresu malinko jiná, tak by to snad mohlo vydržet. Ale to vše ukáže až dlouhodobější provoz.

HonzaS: Počkáme na vyjádření ema, ale myslím si, že v tom problém nebude. A co se týče 3Dčkaření, ukázalo se, že té ráně to bude jedno...
(chápej to tak, že podle mne se to za letu nerozsype, a když s tím řízneš, tak je to buď velmi lehké plácnutí, nebo třísky, nic mezi - a nezáleží ani moc na konstrukci...)

Mamavra: Presne tak, ten tuhý poťah a to polorebro je dostatočné.

Steve: Po nalepení potahů je polystyren jako tvarové jádro, nic víc.
Nedokážu si představit, že by někdo pěnový polystyren považoval za pevnostní prvek.
Koncové žebro a položebro z toho vyrábí konzolu.

MonoBrut: Cele potazene kridlo je torzni skrin, ten PS jen udrzuje jeho tvar. Druhou funkci PS je udrzovat polohu trubky vuci kridlu. Pokud by to melo pri nejakem vetsim G praskat, tak to nepraskne, ale spis se vylomi pouzdro trubky, nez by se zlomilo kridlo a v tomto pripade je uplne jedno,jestli je PS plny nebo ne ...

elepipot: Cele potazene kridlo je torzni skrin, ten PS jen udrzuje jeho tvar
a když vezmeš 3 "stejné" balzové krabice, z nichž jedna bude prázdná,druhá bude polystyrenový kvádr olepený do tvaru krabice a ve třetí bude kvádr děrovaný jako ementál, kterou krabici se ti podaří překroutit , ase kterou budeš mít co dělat?

HonzaS: Pevnost v ohybu zvyšuje náběžka a odtokovka ve vodorovném směru. To je jako by ve smyslu ohnutí křídla dozadu do většího šípu? Myslím si, že potah je natolik velká deska, že ta náběžka kdyby tam nebyla, nic se neděje. Jinak máš samozřejmě pravdu, jen jsem tohle nebral v úvahu z hlediska nutnosti zesílení proti ohybu v tomto směru.

Steve: Z hlediska krutu ten polystyren nebude mít nijak zásadní vliv.
Pokud bys vůbec křídlem tohoto typu, tedy prakticky jednou velkou torzní skříní vůbec nějak pohnul, překroutil, tak to bude problém v návrhu materiálu skříně, tedy potahu.
Možná by tomu prospěla stojina, vlepená třeba do rozříznutého jádra a pak znovu slepeného, spíš jako distance mezi potahy, ale polystyren jako takový jako pevnostní prvek neuvažuju. Přesněji řečeno rozdíl mezi plným a odlehčeným polystyrenem.

elepilot: Z hlediska krutu ten polystyren nebude mít nijak zásadní vliv.
no když myslíš, tak v úvaze půjdu dále... když ten polystyren bude pouze vyplňovat prostor ve skříni a nebude jinak lepen na samotný potah, bude se taková skříň chovat jinak než skříň, který vznikla celoplošným olepením polystyrenového jádra?

Steve: Potah bude nalepen na polystyrenové jádro, ať už bude vylehčeno nebo ne, takže tvoje úvaha je bezpředmětná.

Acid: Ano

elepilot: a proč?

Acid: zamezeni vzajemneho pohybu jadro-obal

"Efektivní struktura sendviče je taková, která je tvořena dvěma tuhými a pevnými potahy zatěžovanými tahovými a tlakovými silami a jádrem o relativně nízké hustotě přenášejícím smykové síly mezi potahy."
http://www.mmspektrum.com/clanek/sendvicove-konstrukce

nutne to neni, jen se z efektivniho sendvice promeni v neefektivni

emo: Ako tu už bolo niekoľko krát napísané, penové jadro zabezpečuje"len" tvar tuhého poťahu. Ale stabilita konštrukcie zloženej z tenkých prvkov je ošemetná záležitosť. Konštrukcia drží ako "betón", do okamihu keď stratí tvar a náhle sa zosype v zlomku sekundy.
Predstav si to krídlo pod zaťažením - napr. nasunuté na trubke,votknutej v stene a na krídlo by sme zhora ukladali vrecúška s cukrom,v snahe nasimulovať rovnomerné, plošné zaťaženie krídla.
Ak by sme mali možnosť merať vzdialenosť poťahu od neutrálnejosi, zistili by sme pri zaťažení nepatrný posun. Tesne pred položením posledného vrecka, pri ktorom by sa poťah zbortil, by bol ten posun predaný materiál a hrúbku tuhého poťahu kritický. Stačila by pevnejšia podpera a krídlo by vydržalo viac.
Dal si sa cestou dosť extrémneho vyľahčovania podpery. Na takéto jadro by som volil poťah z extrémne ľahkej balzy, ale vätšejhrúbky. S nejakou dýhou do hr. 1 mm by sme tu určite nepochodili.
Dá sa poťahovať dokonca aj papierom, ale ten neznesie vyľahčenie jadra žiadné.
Či to krídlo bude pre Eiru Fun dosť pevné? To Ti teraz nikto nepovie.Ja si myslím, že áno. Ale mysliet si, znamená ho..o vedieť - ako som satu nedávno dozvedel, tak že v podstate som tiež len veľmi zvedavý. Onaj nejaký výpočet stability (v strojarine všeobecne) patrí k týmnajmenej spoľahlivým. Pri použití rôznych a nehomogénných materiálov -radšej ani nemyslieť.

zami: Potah je lehká balza tl. 1,5mm (do 120g/dm3). Od počátku stavby stále přemýšlím , jestli to bude stačit. Momentálně ještě stále mám možnost vlepit pod potah nějaké nosníky (výztuhy).
Pevnost v krutu je velice dobrá, trochu strach mám ale o pevnost v ohybu.Nabízí se mi možnosti. Vlepit pod potah smrkový nosník 5x5 nebo uhlíkovou trubičku o průměru 5mm, a nebo pod potah vlaminovat skelný roving. Nejsem si ale vůbec jistý jestli to ve spojení s tím polystyrénem má vůbec nějaký smysl.

Takže zase pár fotek:

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

MonoBrut: Mno, pokud by se pridala smrk lista 8x3 po cele delce v nejvetsi tloustce profilu shora zespoda, tak nebudes mit problem. To mam vyzkouseno. Ale takhle otevreny a bez vyztuhy ...

logout: ešte aj s riešením s preglejkovou stojinou je také divné.... Vyľahčíme PS a ušetrenú hmotnosť navalíme smerčkom a preglejkou, aby sa to nerozsypalo. Ak bude vyľahčený ešte aj poťah, tak neviem neviem. Prečo to neurobil, ako to máme na účkach? To je odskúšaná tutovka, i keď na účku je ten profil hrubší.

Steve: No jo, ale nosník je nosník. To, co jsem navrhoval, byla stojina z překližky 0,8mm a s vylehčením. Pro spojení obou potahů. Kolik asi váží? Plus lepidlo? I tak není nijak zpevněný proti vybočení, a pro propojení s potahy jsem navrhoval ty lišty.
Co ti bude platné lehké křídlo, které nevydrží průhyb?
Přesto to ani s krutem nevidím moc růžově, pokud je "děravý" i potah.
No a ten vylehčený potah se mi nelíbí, myslím, že za sníženou pevnost to nestojí, Ve své úvaze jsem předpokládal celistvý plát.
vypadá to asi jako pesimismus, no ale prostě to tak vidím. Snad by stálo za to použít i exaktních návrhů, výpočet nosníku a pod, do té doby jsou to jen odhady.
Pokud bude mít Miloš odvahu pro lámací zkoušky, bude to nejprůkaznější, ale jaksi definitivní....

MonoBrut: Myslim, ze tim opaskovanim "zeber", se to dost zpevni. Kdo delal konstrukcni kridlo tak vi. Krut nevidim jako zasadni problem, mam spis obavu z prohybu kridla.

Steve: Klasické namáhání na krut ano, tady by to mohlo dost dostávat na prdel velkými výchylkami křidélek, to jsem měl na mysli, třeba při kopaném výkrutu na rychlosti.
Obavy z průhybu křídla mám taky, pravděpodobně bude kritický bod kousek za koncem trubky, odhadem třeba 40mm? Bez ohledu na to, jestli je tam vylehčení nebo ne.

HonzaS: Chce to anketu... Zami to pak zkusí zatížit na zemi, aby si nerozlámal trup za letu, a pak to zkusí i za letu, pokud na zemi vydrží.

1)Vydrží na zemi i ve vzduchu (10test. letů)
2)Vydrží na zemi, rupne ve vzduchu
3)Nevydrží na zemi
4)Zami nevydrží trapný připomínky, udělá jiný křídla

zami: Definuj prosím přesně pojem "zatíží na zemi"...... (pytle s pískem...?)
Pro ty co už chtějí hlasovat jen doplním, že kořenové žebro na křídle bude z překližky 0,8mm.
Jinak doporučuji ještě malinko počkat, až bude z fotek zřejmé, jak jsem při stavbě křídla postupoval. (Ne , že by tam bylo něco nepředpokládatelného, ale aby to bylo jasné.)

emo: Bolo by treba ešte povedať, aký násobok to má vydržať. Ak by sa to naozaj malo skúšobne zaťažovať aj na zemi, je treba vedieť, koľko pytlov piesku na to treba naložiť. Možno by nebolo od veci bližšie definovať testovací let. Ak by si tri minúty visel a zvyšok prelietal v noži, tak to určite vydrží.

lv: Testovací let = strmhlavý let na plný plyn, pozvolné prejdenie do vodorovného letu s následným kopaným výkrutom s výchylkami 45° v plnej rýchlosti...

HonzaS: Testovací let bych definoval jako klasický zálet (výkruty, nožáky...), ale v každém letu model musí vydržet aspoň 1x Blender, aby byla jistota, že OK: Pokud rupne při blenderu, stejně by to ruplo časem při něčem jiným...

Na zemi bych testoval +- 10-15G, Jen nevím, jak spočítat kolik sáčků s moukou/cukrem/pískem/mlíkem v jakém místě křídla naskladat... Emo? poradíš? Myslím, že jsem to kdysi četl v Tvém článku v RCM, ale ta hlava, znáš to...

Jinak, nemyslím si, že je třeba to nějak extra zatěžovat. Neoficiálně jsem slyšel, že se jednomu pilotovi podařilo nalomit i křídla na Krillově 3m Kataně, při tréninku nového obratu. Naštěstí to sklo a kevlar v nosníku podržely a katana přistála s maličko větším vzepětím. Na takové věci se Zamiho křídlo nedimenzuje, tak jako tak...

emo: 10g ? -Potom to už je jednoduché: Zami zváži model bez krídel, inak so všetkým (baterky...). -Povedzme že to bude 3 kg. 3x10/2 = 15kg - hmotnosť záťaže na jedno krídlo. Potom upne tyčovinu, priemeru spojovacej trubky, do zveráku vodorovne a na ňu nasunie krídlo. Je treba zabezpečiť krídlo proti otáčaniu na tyči tak, aby tetiva profilu bola tiež vodorovne. No a už treba len poukladať vrecká s pieskom ROVNOMERNE PO CELEJ PLOCHE KRÍDLA (!).
Na veľkých lietadlách sa podobné skúšky robia. Napr.:
http://www.laazatec.cz/images/telo2004/zatezovkahighlander/p3143818.jpg

HonzaS: ahááá, já právě myslel, že se ke středu dává víc, a na konec míň... tak uvidíme Myslím že 10G je ve vzduchu dosažitelné, a proto bych minimálně 10G testoval na zemi. Souhlasíš? nebo myslíš že 10g je zbytečně hodně? nebo málo?

MonoBrut: Pokud nekdo chce delat prasarny typu kopak jak psal LV, tak to pretizeni bude nasobne vetsi, nez 10G ... u toho blenderu to bude take nebude malo ... nekde jsem kdyzi cetl, ze to muze byt pulsne i pres 20G.

emo: Skutočné rozloženie vztlaku po rozpätí krídla je naozaj také, že stred nesie viac ako koniec krídla. Ale nedopustíme sa veľkej chyby, ak zaťaženie rozložíme priamoúmerne hbke profilu v príslušnom mieste rozpätia krídla. V reále to potom bude priaznivejšie než naša statická skúška. 10g je podľa mňa tak akurát. Len neviem, či Zamiho presvedčíme, aby tu skúšku urobil.

zami: 15 kilo říkáte? Myslím, že to raději vyzkoušíme s 20ti Tak to jsem klidný...
Očekávám náměty na to, z čeho by mohlo být použitelné závaží....
A můžu to raději vyzkoušet na nepotaženém křídle ? Škoda bude přece jen menší, když nezničím i folii.

emo: 5x hmotnosť lietadla bez krídel. Ak bude HLBK 3kg, tak 15 kilo. Počuj,máš negatívny výrez z krídla nie? Napadlo mi, na krídlo položiť najprvten a až na vrch ukladať závažie. Myslím, že pokojne môžeš ten výreznechať dokonca prilepený na tej doske. Na vrch už môžeš ukladaťzávažižka, ani to nemusia byť pytlíky. Diskrétne závažia by som ukladalpekne od stredu krídla tak, aby vyšli rovnomerne po celom rozpätí.

Teda tú dosku treba predsa len dať dole. Krídlo bude mať priehyb. Doska by ovplyvnila výsledok.

MonoBrut: se mi to zdalo nejake podivne, co jsi predtim psal ...

zami: Zrovna jsem to chtěl napsat. Pak by ta tíha namáhala jen tu spojovací trubku.
Zatím jediné co mě napadá a je hned dosažitelné u mě doma, je krabicové mléko. Včera jsem kupoval dva kartony.

emo: Ak by si bol bližšie, nechal by som Ti nastrihať plocháč 6x100mm. Z hrúbky 6mm by to vážilo 17kg, z päťky by to bolo 14kg. Kúskyby si na ten výrez poukladal takto:

náhled

zami: Toto je ideální řešení. Ale myslím si, že určitě něco najdu ve vlastních zdrojích. Prohledám v práci garáže a sklady a to by bylo abych něco nenašel. (šrouby, podložky,). A třeba mě teď napadl igelitový pytel svařený na rozměr křídla naplněný třeba cementem apod.

Malinko jsem předběhl postup stavby a udělal" takové malé předběžné oťukávání "zatěžování křídla.
Je to opravdu jen pro moji představu jak dál postupovat. Zatím prosím nevyvozujte žádné závěry.

náhled náhled náhled

Další fotky ze stavby:

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

Takže vážení kolegové...... Původně jsem si to chtěl ještě promyslet a posečkat, ale nedalo mi to a já se do toho pustil. (I když jsem si na počátku té zcestné myšlenky provést pevnostní zkoušku - koho to vlastně napadlo???- myslel, že se do toho nemůžu nechat uvrtat.)
Výsledek je patrný z fotografií.
Dva body z ankety jsou tudíž v této chvíli bezpředmětné.....
Myslím, že to křídlo by vydrželo ještě o dost víc. (Ale zkoušet to nebudu !!!

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled

Badan: klobouk dolů miloši, podle mně jsi profík - když zkouška tak se vším všudy .. a blahopřeju k úspěšné pevnostní zkoušce, osobně si myslím že všechen ten písek cos tam naložil v luftě nebude .. a to tam ještě není potah a ten udělá taky dost

zami: No vidíš. Na to jsem úplně zapomněl. Ten potah to taky ještě zpevní....

A ještě fotky ze stavby.

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

Ládík_2: Miloši měl bych dvě otázky. Jaká byla deformace na konci křídla a eventuelně pokud nastala, jaká byla deformace po odlehčení. Díky

zami: Pokud myslíš nevratnou deformaci, tak žádná. Vše proběhlo v mezi pružnosti. Jediná deformace bylo prohnutí křídla. Po odlehčení se vše vrátilo do původní polohy.

PetrNekolny: K tomu jen drobna otazka ... kolik ze ma byt vysledna letova hmotnost?
Jestli si tam nalozil 15kg tak mi z toho vychaz90 cca 3kg max (pri lehke akrobacii) ...

zami: Letovou hmotnost plánuji cca 4200g. Tedy hmotnost trupu cca 3000g. Ber to prosím orientačně. Celá tato zkouška je pouze orientační. Ale jak jsem psal. To křídlo by určitě vydrželo daleko víc. Ale kolik vydrží do destrukce to opravdu zkoušet nebudu.

PetrNekolny: No ono je otazkou ten nasobek.
U modelu akrobatu se pocita jestli si dobre pamatuji s nasobkem 15-20 coz zjednodusene znamena ze pro tvou letovku by zatizeni melo byt cca 30-40kg na jednu pulku kridla.
U skutecnzch er je dan minimalni provozni nasobek predpisem kdyz si vezmu EXTRU ta ma myslim provozni cca +-10G ale vzpocetni je nekde kolem 15G.
Jinak namitka s odpoctem hmotnosti kridel u modelu me nepride na miste neb mi nemame zpetnou vazbu o silovych pomerech jako pilot ve skutecnem eru.

zami: Zkusil sis představit, že by jsi na polovinu křídla jakéhokoliv akrobatického modelu do rozpětí 2m položil dva pytle cementu ? (Tedy ty dvacetikilové). Nevím nevím, které křídlo z běžných stavebnic, které se prodávají, by to vydrželo

A další fotky ze stavby:

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

zz: Ty šachty pro serva bych nařezal v potahu ne durch, ale jen na jedné straně a vydlabal bych to pájkou. Pak vylepit boky balsou.

zami: Přesně takto jsem to dělal dříve. Problém byl s vyjmutím nařízlého potahu a to vypálení pájkou dopadlo vždy nedobře. Takto je otvor přesnější a s vyjmutím té vyřízlé části nejsou problémy. Styčná plocha polystyrénu je pěkně rovná a s lepením balzové výztuhy není problém.

efin: místo pájky zkus kartacek do proxonu, pylystryen krasne "vymete".... napriklad tyto: http://eshop.proxxoncz.cz/product/product_id/668

zami: Začínají mi docházet fotky.... Dost dlouhou dobu už nemám čas na stavbu. Pravděpodobně se budu muset na nějakou dobu odmlčet. (Tedy myslím s fotkami ze stavby.)

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

zami: Takže po hodně dlouhé odmlce jsem se opět dostal ke stavbě. V současné době se pomalu dopracovávám k potahovaní.
Dnes dám fotky současného stavu a nachystaného vybavení.
Od zítřka zase každý večer šest fotek z průběhu stavby.

náhled náhled náhled náhled náhled

elepilot: co tam máš za regl?

švíco: http://www.kostkamodelcentrum.cz/index.asp?obsah=5640&styl=0

zami: Ano. To je on. Mám ho na zkoušku. V tomto případě bych SPIN vůbec nevyužil a spřihlédnutím k faktům, že je levnější a lehčí, tak jsem ho vzal.Uvidíme.

JEKL: Jako příjmačovky 2s lipol ???

zami: Toto mám nachystáno do nového RCA. 2S LiPol 850mAh + vypínač s regulátorem od Power systému.(Používají hojně v F3A). Při zkouškách na stole (usilovné páčkování) se ale regulátor dost hřeje, tak se asi vrátím k 2S A123 1100mAh. Hmotnost je téměř totožná.

JEKL: vypínač s regulátorem od Power systému ten snižuje napětí ???

zami: Ano, na 5,5V - 5A .
Tady:
http://www.krill.cz/shop.php?category=15&k=92&p=118

Tak snad zítra začínám potahovat. Takže jak jsem slíbil, pár fotek.

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

HonzaS: Ahoj, nezměkl ten trup moc, jak jsi do něj udělal díru pro servo sop? jinak koukám, slintám, koukám

zami: To je v pohodě. Mám to tak i u Eiry. I po vyříznutí díry je to dost tuhé a ještě se to vyztuží tím ložem.
(Dneska jsem dokončil potahování.)

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled

Ještě. Potah zvýšil hmotnost o 200g. Vypadá to, že plánovaná letová hmotnost 4400g snad bude reálná. Pak by plošné zatížení bylo velice pěkných 57g/dm2

MonoBrut: Moc hezky. Kridelka jsou slusne placacky, bude to mit celkem slusnou vykrutovou kadenci

zami: Ano, zajisté... Obzvláště v mých rukách....

zami: Další fotky:

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

Další fotky.
Dnes jsem namontoval elektroniku, pohon a doladilnastavení výchylek. Také došlo na zjišťování konečné letové hmotnosti.S nejtěžšími baterkami co mám (G3 - 1140g) má éro nachystané pro let4470g. Ještě mám rezervu tak 70g na podvozku - použil jsem původní zFuntany, ale mám nachystaný náhradní z Eiry. To se dostanu naplánovaných 4400g.
A pokud použiji moje nejlehčí baterky (Litestorm - 930g) dostávám se na krásných 4200g !!!
a plošné zatížení 54g/dm2.
Něco samozřejmě na hmotnosti ještě přidají drobné barevné doplňky, ale to nebude nijak dramatické.

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

Steve: Je opravdu nutné vylehčovat zrovna páky takovýmto způsobem, resp. na takovém místě?
Jen dotaz, ale....

zami: To není myšleno jako vylehčení ale je to pro lepší kvalitu spojení s kormidlem. Jinak ty páky jsou ještě hodně předimenzované. Ani při totální havárii nikdy nepraskly.

emo: Tie otvory Miloš iste vyplní epoxidom ktorý ich spojí s kormidlom. Tu páku z kormidla potom neurve nikto.  Podľa mňa je to predimenzovaný spoj. Úplne stačí páku zalepiť o poťah, ale to by Miloš ušetril iba ak to vrtanie a trochu toho epoxidu

zami:

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

 elepilot: jakou vrtuli na tom hirotexu máš?

zami: V Eiře PT 20/13 (předtím APC 21/12W) a do Eiry-Fun teď dávám APC 21/12W.

elepilot: mimochodem dneska jsem zkoušel 21/12W na jiném 5330/215kV a jsem na 65A/2300W, ten hirotex už musí jít přes 80A.. měřil jsi?

zami: Aha, zapomněl jsem poznamenat, že mám na reglu (SPIN 99) omezenémaximální otáčky na 5600. Odběr do 60A. Mě stačí příkon kolem 1900W.Jinak pro ten motor 80A nic není. On opravdu umí těch 2500W.

Další fotky.

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

MonoBrut: Jen drobnost Milosi, ty pletaci jehlice maji fakt 3 mm prumer?

zami: Ano

MonoBrut:  S tou vrstvou barvy nebo bez ni? Ja kdysi sehnal jen 3.5 mm.

zami: Ta vrstva barvy je téměř nulová. Vrcholky závitu M3 jsou krásně ostré.
Ta paní v obchodě mi tvrdila, že jsou plastové nebo laminátové....  Vzal jsem je na zkoušku a zjistil, že jsou asi z nějaké hliníkové slitiny. Tak jsem jich vzal do zásoby.
Pár 3mm, dlouhých 30cm stál 28,-Kč.

emo: V snahe obmedziť maximálne otáčky, som raz na F3A nastavil governor (bez neho to nejde) a nebol som schopný s tým lietať.

zami: S tím jsem problém neměl. Éro se chová naprosto stejně akorát vestoupavém letu na plný plyn to letí pořád stejně ( rozumněj s různýmibaterkami, těsně po nabití nebo s tři dny nabitými, za tepla , zachladu atd. - tedy pokud ty baterky jsou schopny dodat ten správný nebovyšší příkon.) Rozdíl se projeví pouze je li vzduch "řídší" nebo"hustší".

A zase fotky.

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

Takže dnes ( vlastně už včera), za krásného, slunečného a bezvětrného počasí byla Eira-Fun poprvé ve vzduchu.
Jen jeden krátký skok. Čeká nás dlouhá a strastiplná cesta zalétávání a dolaďování. Tentokrát jsem to s umístěním těžiště směrem dozadu dost přehnal. Musím předělat uchycení pohonných baterií.
Také jsem špatně zvolil mix polovin výškovky a až po přistání zjistil, že na trim reaguje pouze levá polovina. Raději jsem to zabalil a po bohulibé práci na zahradě jsem si jel spravit chuť na první halové létání.

náhled

.
© 2010 Ludvík Novotný