no-banner

Stavba modelu 3D trochu jinak - Eira Fun - pokračování

07.10.2009, JIO, Komentáře (1)

Miloš Zavadil (na diskuzi zami) popisuje stavbu 3D modelu.

zami: Dnes proveden druhý zalétávací pokus za silnějšího větru.. Těžiště posunuto více dopředu. Éro se už začalo chovat ukázněně. Ale.........
Pouze do chvíle, kdy jsem provedl dva sestupné výkruty na plnou výchylku křidélek doleva. Po vrácení páčky do neutrálu začal model točit pravý výkrut. Musel jsem držet asi polovinu výchylky doleva, abyéro letělo rovně. Raději jsem stáhl plyn a zkusil přistát. Nějak extra jsem to nezvládl a plácl s tím do uvláčeného pole. Škody velice malé.Nalomený podvozek a trochu odřený konec pravého křídla.
Po opětovném zapnutí byla křidélka stále vychýlena asi do poloviny výchylky. Vše jinak pracovalo normálně. Zabalil jsem to a zjišťovat co se stalo.
Vyměnil jsem přijímač - závada trvala. Změnil jsem model ve vysílači - závada trvala. Změnil jsem na 35MHz a vyzkoušel jiný model -bez závady. Změnil jsem zpět na 2,4GHz a vyzkoušel jiný model (Eiru) -bez závady. V této chvíli jsem myslel, že mám nějakou závadu v softwaru nastavení modelu ve vysílači.
Po konzultaci s kolegy na letišti (víc hlav víc ví) jsme na to společně přišli. Posunuly se ovládací páky na servech !!! V té chvíli mi také došlo proč. Zase za to může ta moje hmota mezi ušima !!! Já blbec tam nedal originál páčky a tisícihran prostě rozměrově neodpovídal i když to tak po vyzkoušení vypadalo.
Od této závady odvracel moji pozornost ten fakt, že páčky se posunuly na obou křidélkách o přesně stejný kus, takže to vypadalo,jako by se posunul trim nebo oska potenciometru ve vysílači.
Už tam mám originální páky a snad zítra znovu.....

Ještě pár fotek:

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

pad: Konečně normální uchycení kabiny, to se šrouby na minulém modelu musela být pakárna ... v číně mají celkem slušné a funkční zajišťovátka za pár šupů http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9218

zami : k tomu uchycení. Toto jsem volil z toho důvodu, že napájení přijímače zapínám spojením konektoru pod kabinou. V tomto případě by šrouby byly opravdu pakárna. A není to soutěžní stroj, takže s případným odpadnutím kabiny by nebyl problém. U další Eiry (bude přes zimu) se opět vrátím k osvědčeným šroubkům. Je to jen o zvyku.

erektus: nestrhl se ti při tom tisícihran na servu? nebo minimálně vrcholky zoubků?

zami: Bylo to OK. Taky mě to hned napadlo a zkontroloval jsem to.

zami: Takže po dalším posunutí baterek jsem ještě navečer zajel na letiště. Konečně to začíná být ono a slušně jsem si zalétal. Vertikály konečně pěkně svislé, v nožáku to nikam nezatáčí. Visí hluboko pod půl plynu. Troufl jsem si o dost níž. Za večerního šera jsem ocenil barevné provedení povrchovky.Paráda, až na jednu věc jsem spokojen.
Zjistil jsem totiž, že analogová šestikilová serva HS 635 jsou na křidélka tohoto letadla opravdu slabá.
Při normálním letu sice vše OK. Pokud na vrcholu kolmého stoupání otočím souvratem směrem dolů a za krátkou chvíli dám plná křidélka je rychlost rotace velice slušná, pokud ale otočím třeba půlpřemetem a nechám éro směrem dolů nabrat vyšší rychlost, tak po vychýlení páky na maximum je evidentní, že odpor vzduchu nepustí křidélka na plnou výchylku a rychlost otáčení je sotva poloviční. Budu muset osadit silnější serva. Dá se na to zvyknout, ale je to nepříjemné, nemluvě o tom co to může provést se servy nebo něčím jiným.

Amper: dotaz - delal jsi nejaka dodatecna vyztuzeni konstrukce kridla nebo jeto tak jak ukazuji prvni fotky tj. polystyren co nejlehci, diry, sily od trubky roznesene dvema zebrama, potah 2mm (nebo jina ?) balza afolie (oracover ?)
Btw : nepamatujes si jaky jsi kupoval polystyren? Zda opravdu nejlehci tj. 50tku nebo neco "hustejsiho" ?Melo by to byt poznat i podle barvy potisku na desce pokud jeste nejakou mas

zami: Křídlo je bez jakýchkoliv dodatečných úprav. Balza na potah je 1,5mm do 120g. Folie Oracover.
Teď jsem se byl podívat, z boku desek polystyrénu je zeleně napsáno EPS 70 FASÁDNÍ.

Ještě další fotky.

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

Dnes jsem dovršil desátý zkušební let. Ale jěště to nepovažuji za splnění poslední podmínky.
I když z mého pohledu jsem éro nešetřil, tak bohužel diskutovaný obrat blender neletěl ani jednou. S těmi servy na křidélkách si netroufnu toani zkusit. Momentálně Eiru - Fun odkládám až do výměny serv.
Ještě fotky ze stavby.

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

Původně jsem myslel, že povrchovku budu dělat (pokud vůbec nějakou) ažpokud mi zbude čas někdy v zimě. Ale letové vlastnosti mě celkem nadchly tak, že jsem se rozhodl to dokončit úplně.
Výsledek dnešní chvilky v dílně.

náhled

Klington: Kolik vazily kridla Eiry v tomhle stadiu?

zami:

náhled náhled

Plocha křídel je 78dm2.

Tak povrchovka je téměř hotova. Pár věcí ještě chybí ale snad je časem doplním.

náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

Včera jsem nějakým omylem vynechal, tak dnes to bude dvakrát.

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

A znovu nějaké fotky.

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

A už zase ty fotky........

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

A už se pomalu blížíme ke konci....

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

elepilot: hele měl bych dotaz na to táhlo kormidla VOP - má to nějakej hlubší důvod todle řešení místo std. vidliček?

logout: tipujem, že vidlička zvykne prasknúť bez varovania(plastová aj kovová).

elepilot: no tydle oka asi taky nejsou z nějakýho vesmírnýho materiálu? mně ještě vidlička teda neprdla.. ťuky ťuk... ale jednomu kolegovi se vyčvachtala právě taková koncovka s okem z křidýlka a bylo vymalováno (z jetu zbyl pouze kus podvozku..)

zami: Ano má, a myslím , že dost hluboký......  Po dvou sezonách se systémem vidlička- čep (2x) v otvoru textitové páky pro čep vytvoří přece jen nějaké vůle. Po více než tisíci startech ani není divu..... V tomto systému kulových čepů se vůle v podstatě nevytvoří a pokud ano.(což se mi ještě nestalo), je výměna velice jednoduchá. Plocha o kterou se opírá kulička je přece jen mnohem větší než plocha čepu o průměru cca 1mm. U vůle na čepu v páce se páka musí buď vypouzdřit, nebo vyměnit celá.

Můžeš prosím přesněji definovat pojem "vyčvachtala" ? Přetrhlo se očko? Očko se sesunulo z kuličky? Vytrhla se koncovka ze závitu? Nebo něco jiného?

elepilot: "vyčvachtala" ? = Vytrhla se koncovka ze závitu
to se samozřejmě může stát i u vidličky...
tomu textitu a čepu a 1000startu rozumím, to se u mě asi stát nemůže  tisíc letů dám asi za 5let se všema érama dohromady..

zami: Další fotky.

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

HonzaS: Ta maskovací červená páska je taková ta gumová elektrikářská?

zami: Ano, to je přesně ona. Osvědčila se ni nejlépe.

A dnes poslední fotky.
Děkuji všem, kteří mi v průběhu stavby fandili a přispívali svými poznatky ke zdárnému dokončení díla.
A možná byly některé postupy a technologie pro někoho inspirací a právě z toho bych měl největší radost.
Zalétávací proces ještě není zdaleka u konce ale to už se přímo stavbytolik netýká. Po výměně serv na křidélkách bych chtěl ještě letosudělat pár startů.

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled

zami: Malinko se vrátím k tomuto tématu. Je to už přes rok, co tu proběhla plamenná diskuze o pevnosti křídla tohoto modelu. Nelétal jsem s ním až tak moc často ale v současné době má něco přes padesát startů. V každém letu jsem udělal minimálně dva blendery, (v mém případě spíše pokus o něj), a řadu kopaných výkrutů. Křídlo stále drží a nelétal jsem s ním pouze já. Pár skoků vyzkoušel například i Martin Hauk. (Mimochodem mi chválil , jak to pěkně létá.... smajl ). Předpokládám, že mi ještě pár sezon vydrží.

náhled náhled

.

© 2010 Ludvík Novotný