reklama

Eira - II. exemplář

10.03.2010, JIO, Komentáře (0)

Miloš Zavadil (na diskuzi zami) popisuje stavbu 2. kusu 3D modelu EIRA.

zami: Konečně jsem se pustil do stavby nového stroje pro letošní seriál soutěží RCA. Jelikož je model téměř totožný s předchozím, pokusím se vybírat pouze nové postupy a změny materiálů popřípadě vybavení. Možná se některé věci budou opakovat ale snad mi to bude odpuštěno.
Tentokrát jsem se rozhodl použít pro pohon motor s převodovkou- Hacker C 50XL-13z-převod 6,7:1. Už ho mám doma skoro dva roky ale od použití mě odrazovala nutnost po cca šedesáti startech rozebírat a přemazávat převodovku. To u Hirotexe nutné nebylo.... Také montáž je u tohoto motoru daleko složitější. Takže to zkusím a uvidím.....

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

Fifa: Koukam na to slepovani prkenek, temi papirovymi paskami to prijde dovnitr na polystyrenove jadro ?

doubravka: to spis ven..lepidlo je slepi pak je strhne a je hotovo..a povrch je hladkej..taky to tak delam ale u dyhy..

zami: Je to jak píše doubravka. Páskou nahoru a pak se strhne.

Kopec: Mě se občas stává že s páskou jdou třísky balsy. Nevím jestli je topáskou, balsou, neo vlhkostí. Jindy je to zase OK. Jak jde tobě dolu páska?

zami: Páska šla sundat úplně v pohodě. Než jsem začal, tak jsem vyzkoušel dva druhy pásky. Široká plastová, ta hodně tenká, šla strhnout dost špatně.Vyhrála ta obyčejná papírová. I po vyndání z forem nebyl šla krásně dolů.

Fifa: Je to paskou, musi to byt papirova maskovaci paska - znackova (treba Tesa) Jinak bud nelepi, nebo nejde strhnout.

Zmatla me tahle fotka: http://www.mojehobby.cz/open/diskuze/14/prisp_1182814_5.jpg a pak, ses si fakt jistej ze lepidlo proleze ? Sekundaku bych veril. Na druhou stranu i kdyby neprolezlo, je otazkou jak moc to vadi...

zami: Jsem si naprosto jistý. Jednou, (poprvé co jsem to dělal PUR lepidlem),jsem tam nedal ty igelitové podložky a forma nešla rozlepit.......
Jinak do toho polystyrénu(jádra) to lepidlo "proroste" do hloubky cca 1 centimetr.

náhled náhled náhled náhled náhled náhled náhled

Takže mi to vychází: jádro - 182g, potahy 136g, křídlo po vyjmutí z forem - 404g.
Suma sumárum - 86g lepidla na jednu polovinu.

MonoBrut: Milosi, delaval jsem to uplne stejne, ale ten soudal jsem jemne nanesl i mezi desky behem jejich sklopeni. Diky te papirove pasce tojde v pohode a presne usadit. Kdyz tam to lepidlo mezi desky nedas,chces rict, ze na prohnutych plochach po nalepeni potahu neni videtnebo citit spara? Zkousel jsi to nekdy i na trup, kde je mnohem vetsi oblouk?

zami: "soudal jsem jemne nanesl i mezi desky behem jejich sklopeni."- tady nevím, co si pod tím pojmem mám přesně představit.
On ten Soudal krásně vyvzlíná i do těch spojů a pórů. Proto se tam musí ještě vložit mezi potah a formu ten igelit, jinak se to přilepí.Samozřejmě o to je trochu horší broušení.
Na trup jsem to takto ještě nikdy lepit nezkoušel. Samozřejmě na zakřivené plochy ve dvou rovinách to aplikovat asi nepůjde.

MonoBrut: No jednoduse, dve desky das vedle sebe na podlozku, z jedne strany sparu prelepis papirovkou. Pak ty desky sklopis deskami k sobe, na jednu hranu desek naneses tenkou vrstvu soudalu a pak to zase rozlozis na podlozku a nechas zaschnout. pak nalepis potah.
Jinak pokud to opravdu provzlina, pak neni co resit a lepeni desek k sobe je zbytecne ....

zami:

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

MonoBrut: Nemel jsem konkretni predstavu, kolik vazi PS kridla na dvoumetrovce (a to nema 2m rozpeti). Kdyz to potahnes, das tam serva, hardware, jsi na cca 430g. No zrovna lehke to neni.

zami: To je pro mě ideální hmotnost. Uměl bych to udělat daleko lehčí, ale nechci. I tak se dostanu s hmotností níž než u předchozího éra. To mělo 4 600g a bylo to tak akorát. Do horšího počasí (a to je na soutěži velice často) je lehčí éro nevýhodou.

zz: Můžu mít dotaz? Panty křidélek máš na odtrhovce, či jak? Jak jde zabrousit odtokovka? Ja vakuuju PS+sklo+ dyha a odtokovku mam hodně do ostra, hranka 0,5mm.

zami: Panty budu teprve vlepovat po odříznutí řídících ploch. Používám "papírové".
Odtokovku si udělám širokou jak potřebuji. Odříznu po přilepení potahů v patřičném místě a nalepím balzu 2mm nastojato.

náhled

emo: Ahoj Miloši. Tiež sa mi zdalo, že to stavaš dosť "veľkoryso" - trochuťažšie. Až som zbehol dole zvážiť polovicu krídla Exoceta - 410g, aleto je hotovka so servom, tiahlom, guľákmi, predlžovákom... To Tvojekrídlo bude mať asi menšiu plochu.
Trochu si ma zaskočil tou optimálnou hmotnosťou, ale to je asilen tým, že v mojom prípade doteraz, bola letová hmotnosť vždy vyžšia,než optimálna.
Podľa mňa je ale na krídle treba šetriť vždy. Ak sa môžme baviť o opt.hmotnosti, neviem ako by to bolo s opt. momentom zorvačnosti okolopozdlžnej osi modelu. Myslím, že by bolo lepšie hmotnosť sústrediť čonajviac okolo ťažiska. Tak že radšej ťažšia duralová spojovacia trubka,duralový podvozok napr., predimenzovať pohon... -z čoho plynú ďalšievýhody.

zami: Samozřejmě s Tebou souhlasím. Centralizace hmoty je určitě výhodná. Alemomentálně mám určité komponenty, z kterých to chci nějak poskládat amít hmotnost zase kolem 4600g.
Mám ale lehčí trup, lehčí podvozek, lehčí (a snad výkonnější)motor, baterek mám dost a nové těžší zatím kupovat nechci. Takže jsemkřídlo raději postavil "betonové" s jistotou, že je předimenzované.Ostatně, nikdy jsem neměl na RCA křídla lehčí jak 800g.
Původně jsem měl v plánu postavit přes zimu modely dva. Aleseběhlo se pár věcí, které mi to asi nedovolí, tak mám zatím v plánupostavit jeden, ale k němu dvě křídla. Takže po zalétání vyrobím ještějedny křídla (asi zkusím trochu obměnit profil a třeba budou i lehčí).Po porovnání vyberu ty s kterými se mi bude létat lépe. Takový mámplán, ale třeba budu rád pokud vůbec včas dokončím alespoň to jednoéro.
Jinak rozměry křídla jsou - hloubka u kořene 440mm, u konce 190mm, délka 810mm.

Klington: Zkousel jsi kombinaci PUR lepidlo a odtrhovka? Tedy vse tak, jak mas do ted a na plachty v miste pantu kridelek polozit pasek odtrhovky a nasytit ho PURem ?

zami: Nezkoušel. O této možnosti vím, ale mám jeden požadavek, že osa otáčenímusí být co nejpřesněji s rovinou horní hrany křídla. S tou odtrhovkouby se tam musel vytvořit žlábek 1,5mm (tloušťka potahu). Ale vím, že totak někdo dělá. Ale nevím, jestli zrovna s PURem.
Jinak sklo jse PURem celkem dobře prosytit a drží to.
http://www.mojehobby.cz/open/diskuze/87/prisp_1103987_6.jpg

zami:

náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

Acid: k cemu je pruzne ulozeni el. motoru dobre?

zami: Tyto motory s převodovkou jsou celkem hlučné a tak si od toho slibujimenší hlučnost a hlavně jde dobře pracovat s vyosením motoru.
Samozřejmě je tady ještě možnost, že se to neosvědčí a motor bude namontovám "natvrdo" přímo na přepážku.

Acid: nemas strach ze gyromoment toho klacku co na tom bude poveseny bude delat pri tom ulozeni neplechu?

zami: Mám....

veka: Mám... to je dobře... tohle si četl ,ne? Je to pidi pohon v porovnání s tvým a zatím to nevyřešili.

zami: Teď už to mám přečtené. Přesně to samé mi dělá můj Flash a nijak mě to neznepokojuje. Funguje už dva roky a žádné další problémy se nevyskytly.

#?-:nbsp;

zami:

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled

Amper: Hele nemas nejake fotky + rozmery k tomu podvozku ? Uvazuju o nahrade podvozku na Decathlonu a zajimalo by mne jednak o kolik je lehci ten tvuj a pak i jak je udelanej

zami: Výška 215mm, šířka 400mm. O kolik je lehčí nevím (neznám hmotnost tvého). Jak je udělaný je tam popsáno.

Amper: jsem myslel zda by jsi treba nenahodil fotku te formy abych si mohl predstavit jak je asi tak udelana (a z ceho)

zami: Aha, tak to jsem nepochopil. Tak druhý pokus.

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

tomasc: Pružného uložení se neboj, je to naprosto bezproblémové.
Všimnul jsme si dvou věcí. Převodovka není ACRO, máš ji doma. A v přepážce, která drží motýlka v trupu (myslím tuhle: http://www.mojehobby.cz/open/diskuze/11/prisp_1183511_5.jpg ) Je potřeba vyhodit zapichovací matice a vyřezat svislé otvory pro šrouby. To umožňuje motor přeosovat i ve svislé rovině.
Mužu udělat doma fotku.

Amper: ta forma je udelana klasicky ala forma na letadlo akorat ze mrnava ?

zami: Přesně tak.

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

zami: "Převodovka není ACRO, máš ji doma." - tomu moc nerozumím. Tedy hlavně tomu "máš ji doma".
S tou přepážkou to vím, ale doufám(ale asi marně), že to bude vyhovovat. Když tak to předělám.
To, že není ACRO znamená co ?. Jiná konstrukce? Co je na ní jiného než máš Ty?

graup15: Toto je Acro..
http://www.hacker-motor-shop.com/e-vendo.php?shop=hacker&SessionId=&a=article& ...
Máš normálního Maxona..

zami: To já vím. Ale jaký je mezi nimi rozdíl ?
Samozřejmě, že s tím budu létat a vyzkouším to, ale abych měl představu, co od toho můžu očekávat.

graup15: V tom ti asi neporadím...znám Neu převodovky a Maxony taky. Ale Acrojsem tu ještě neměl. Předpokládám, že hlavní rozdíl bude v uloženíložisek výstupního hřídele. Kolečka budou stejná, jen rozteč uloženíložisek u Acro bude mít větší. Ale to jen tipuji

tomasc: Od pohledu se domnívám, že vnitřek převodovky bude stejný. Rozdíl bude v uložení výstupního hřídele. Pokud chceš, vezmu převodovku do Příbrami a porovnáš to sám.
Pokud by se dělo něco zlého, tak není problém koupit jen převodovku ACRO.

zami:

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

zami: Přece jen jsem zvážil upozornění TomaseC a udělal novou zadní přepážku pro uchycení motoru z textitu 2mm.

náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

tomasc: http://www.mojehobby.cz/open/diskuze/12/prisp_1185512_1.jpg
Osvědčilo se mi dávat prodoužení páky POD páku. Má to dva důvody:
Pokud se udělá přesně otvor, tak to zesílí páku kolem 15cti hranu.
Působiště síl se dostane blíž k ložiskům serva.

Jen nápad....

zami: "Má pravdu, předsedo.....!" Až tolik jsem o tom nepřemýšlel. Ale snad příště.......

MonoBrut: Ono vubec tohle reseni neni obecne koser, i kdyz ho pouziva vetsina.Hridel serva je namahana axialne kvuli napnuti lanek. Spravne reseni jezvlastni vahadlo pofhanene servem. U obru je to normalni vec. Ale pokudtam nejsou lanka, ale naopak tahla pevne delky, axialni namahani jeminimalni.

zdzd: Nebo takto:
http://vitocz.net/images/heli/stratus/servo.jpg

lv: používam to tak na hadraplánoch
http://lh6.ggpht.com/_E4XCVF1jhzM/S1yeDr5rYzI/AAAAAAAADtM/v7GxHVMTzCI/s720/P1230862.JPG

#?-:nbsp;

zami:

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

emo: To sú hyperiony že? 10s 5000 CX ?

zami: 10s 4200 VX. Zatím na nich mám od loňska 12 cyklů. Ještě mám jedny 10s 4000 CX. Ty ještě ale neletěly.
http://www.rc-factory.cz/inshop/scripts/detail.asp?itemId=272&level=10
http://www.rc-factory.cz/inshop/scripts/detail.asp?itemId=239&level=10

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

Provedl jsem orientační vážení. Vypadá to, že do předpokládanéhmotnosti (4600g)bych se měl vejít i s těmi nejtěžšími baterkani co mámk dispozici. Zatím je hmotnost modelu před potažením, povrchovkou avlepením přepážky pro uchycení baterií 4135g.

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled


Podtéma Speciální suchý zip

zami: Neví někdo jestli se vyrábí suchý zip, který lze po přehnutí spojit ? Jde mi o to abych nemusel našívat suché zipy na popruhy tak, jak je na obrázcích
Taky mě napadl dual-lock. Lze po přehnutí spojit? Nemám s ním zatím žádné zkušenosti.
Díky za případné náměty a nasměrování.

náhled náhled

Mamavra: Také niečo? http://shop.lepiky.cz/samolepici-suche-zipy-a-speciality/stahovaci-zip-20mm-x-25m/ http://www.tesa-velcro.com/svk/products/bundling

elepilot: máš to pěkné, ručně vypižlávané přezky - jsi hračička.
protože jsem línej, používám kombinaci dual-lock, který je na baterce a na podložce. ten drží asi 90-99% a pak přepásám oky obvykle 100-120mm z široké gumy - balíček hotových stojí pár kaček (musí být udělané nějaké "háčky" pro uchycení ). výhodu, kterou jsem si ověřil při několika tvrdších přistáních je, že pokud by měl duallock povolit, guma funguje jako pružný bezpečnostní pás a nedojde k udržení lože baterek a demolici vniřku trupu setrvačností baterky.
pohybovou energii sežere hlavně gumový oko. u těch pevných pásků chybí ta elasticita v případě potřeby. ..i když.. letadlo je na lítání a ne na třískání vo zem...že..

zami: A není pak spíš problém ten dual-lock od sebe odpojit pokud je to přidělané na pevné podložce ? Jak to máš na těch podkladech připevněné ?

elepilot: toho duallocku je tam velmi málo (viz obrázek) a funguje tak, že odtrhnout lehce nejde ale stačí změnit směr síly pro uvolnění a jde to relativně dobře - jakoby smykem a pootočením..
přilepené je to na původní lepivou vrstvu (originály 3M) pokud je to na hladkém povrchu, pokud je to porézní povrch, tak buď vteřiŃák nebo epoxid - ne po celé ploše ale kapičky/housenky a zatížit do úplného vyschnutí..

náhled

pad: momentální nápad byl založen na tom, že to máš přepásané celé dokola, bez spony

zami: No, tak to mám právě u předchozího éra a moc mi to nevyhovuje. Hlavně mě hrozně vytáčí to, jak se ty pásky pořád chytají do sebe ještě než tam dám baterky a jdou špatně odtrhnout.

náhled náhled

Tak jsem to zkusil vyřešit po svém. Z chlupaté části jsem odřízl část chloupků a na toto místo přilepil Chemoprenem kousek smyčkové části. Zkoušel jsem i UHUpor a vteřiňák. Ale UHUpor drží trochu méně a vteřiňákem v místě nalepení páska hodně ztvrdne. Na druhý konec je připevněna plastová spona navlečením, přehnutím a slepením Chemoprenem. Zatím to vypadá požitelně.

náhled náhled náhled náhled náhled

tomasc: Hlavně mě hrozně vytáčí to, jak se ty pásky pořád chytají do sebe ještě než tam dám baterky
Malé kousky sucháče nalepit na trup zevnitř a pásky k nim přichytávat ihned po odvázání aku.

zami: Parádní nápad. Uvedu do praxe.

Konec "Podtéma Speciální suchý zip"


zami:

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled

Klington: Proc samolepici folie a ne barva? Uspora casu nebo stejny odstin na trupu i kridle?

zami: Nemusím čekat než uschne barva Jinak pracnost je zhruba srovnatelná.

Amper: to s tim igelitem je dost dobry. To me nenapadlo a uz jsem se chtel ptat zda ty folie orezavas rovnou na letadle

zami: Igelit většinou nepoužívám. Je dost záludný. Ale pouze v případě, že jsou třeba veliké přestávky mezi stříkáním. Stalo se mi, že při stříkání další vrstvy se z igelitu začaly odlupovat šupinky zatvrdlé barvy a všechno se mi přilepilo na čerstvou barvu. Nejraději používám balící papír. Ten je naprosto bezpečný. (pozor i na noviny, po prosycení barvou se otiskují na podklad písmenka..... ).
Ale v tomto případě šlo o dva nástřiky velice rychle za sebou, tak jsem použil ten igelit.

eretus: Amper spíš myslel ten fígl s obkreslením tvaru pro nařezání fólie.

zami: Aha. Tak to jsem špatně pochopil. Omlouvám se.

RCMates: superrr a ted to važí kolik? ve složenem stavu ?

zami: 2220g. Ale je to nic nevypovídající údaj, protože tam je namontovaný podvozek, ostruhové kolečko a serva v křídlech.

náhled

 náhled

zami: Dnes jsem provedl konečné vážení. K předpokládané hmotnosti 4600g jsem se nějak nepropracoval, ale dovažovat to umělě nebudu.

náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

Bohužel jsem ve svém archivu nenašel žádné fotky z měření Hirotexe se stejnou vrtulí, takže nemám srovnání. Ale jedno vím jistě, co se týče pohonu........poletí to.

náhled náhled náhled náhled

zami: Takže poslední fotky v sérii bych nazval "výměna generací". Dnes má nová Eira za sebou první dva lety. Proběhly bez problémů. Poh

© 2010 Ludvík Novotný