reklama

Sbach 342 2,2m elektro - kompletace

12.01.2011, JIO, Komentáře (0)

Pokračování předchozího postupu. Autor Miloš Zavadil (na diskuzi zami)...

zami: Dnes jsem už usazoval motor, takže zase další téma.....

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled

barado: krásna práca. ale ako sa ten motor bude chladit?

zami: Otvory v kuželu.

wasa: A ako tie otvory v kuželi?
a) nasávacie otvory blízko osi, (na špici) aby rotácia kuželu nefungovala proti?
b) na obvode, napr. predimenzované výrezy na vrtuľu a kužel s motorom bude "odstredivý ventilátor" ale potom musíš doplniť "deflektory" za nasávacími otvormi haubny, aby tlačili vzduch odzadu do motora?
PS: mne by sa b) viac páčilo aj technicky aj esteticky...

zami: Mám v plánu variantu A.

igor: ten motor tak od pohladu bude mat snahu tlacit vzduch dopredu, tiez bu som vsadzal na strbinu pod kuzelom ako vyfukovu

zami: Podle čeho soudíš, že bude ten motor tlačit vzduch směrem dopředu? Moc těmto věcem nerozumím a tak se ptám.

emo: Tie rebrá na čele motora sú lopatky malého odstredivého ventilátora. Ten vysáva vzduch z priestoru statora (z vnútra trupu) a ženie ho do medzery medzi trupom a kužeľom.
Ak dáš dieru do stredu kužeľa (variant A), zvýšiš statický tlak v kuželi a aj v tej medzere a teda aj na výstupe toho "ventilátora". Vzduch v medzere sa bude pretláčať so vzduchom v trupe a podľa toho kto vyhrá, bude smer výsledného prúdenia. Celkové prúdenie bude podľa mňa nižšie oproti variantu B.
Tak že sa jednoznačne prikláňam k variantu B. Ak máš medzeru primalú, situáciu vylepšia otvory v kuželi vyhotovené okolo listov vrtule, ktoré je vhodné urobiť väčšie, aby škrupina kužeľa neobopínala korene listov vrtule.

Pozerám na tie fotky. Nemáš Ty ten kužeľ chytený priamo za plášť motora? To by situáciu mohlo "trochu zmeniť.

zami: Ano, kužel je chycený přímo na plášť motoru.

emo: V tom prípade Ti ostáva jediné - radiálne otvory v kuželi po jeho obvode, blízko základne, čela motora.

zami: Díky za postrčení správným směrem.

emo: Otvor v špičke kužeľa by v prípade montáže kužeľa na plášť motoru tiež mohol fungovať. Ale v tom prípade tie obrovské nasávacie otvory po bokoch sú dosť kontraproduktývne. Vzniká Ti tam pretlak v trupe pôsobiaci proti vstupu vzduchu do kužeľa. Regulátor a baterky je treba tiež chladiť, ale hlavne je treba chladiť motor. Odhadujem, že z celkového tepla vyprodukovaného pohonnou sústavou sa to rozdelí na motor / regulátor / baterky v pomere 70 / 5 / 25. Ak by sa niekomu chcelo, mohol by tento môj hrubý odhad spresniť nejakým výpočtom (napasovaným na dané komponenty samozrejme). Pomer prierezov vstupných otvorov (presnejšie množstiev vzduchu pretečených okolo motora / regulátora / bateriek) by sa v prípade čelného otvoru v špičke kužeľa tomuto pomeru nemohol ani priblížiť.

zami: Na chlazení reglu a baterek bude možné použít ještě ten chladící otvor na spodku trupu. Napadá mě využít ty boční otvory pouze na přívod vzduchu k zadní straně motoru. Pokud bych tam namontoval jakési usměrňovače proudu vzduchu, mohlo by to chlazení ještě zlepšit. Samozřejmě ve spojení s těmi otvory na obvodu kužele u základny. (Popřípadě do kužele umístit ještě nějaké "lopatky" na rychlejší vyhnání vzduchu z kužele ?).

emo: Deflektory v každom prípade. Stačia z hrubšieho pronu, alebo nejakého podobného materiálu. Prepážky do kužeľa, to už je asi jedno, ale možno by nejaké ľahké prepážky dobre vystužili kužeľ pro jeho "odľahčení" tými otvormi. Ja by som začal len otvormi pre listy vrtule (teda fugy okolo listov). Vyskúšal by som a potom by sa videlo. Otvory môžeš zvätšiť/dorobiť kedykoľvek neskôr. Ale už vyrezaná diera sa blbo pláta.

zami: Dám na Tebe. (I když výroba nového kužele je momentálně otázka malého časového úseku....),

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

HonzaS: Miloši prosím tě jak jsi upravoval ten motor, aby jsi na něj dostal kužel? Tam je nějakej prstýnek navíc?

zami: Ano, je tam navíc prstýnek z tvrzeného hliníku zajištěný třeni šrouby M3.

náhled

HonzaS: aha, a ty M3 šrouby jsou předpokládám místo 3 původních?

zami: Přesně tak.

náhled náhled

Tak se to začíná rýsovat.

náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

HonzaS: ty, Miloši, ty jsi dal regl přímo nad nasávání vzduchu spodní dírou? To je hodně moudré a rozhodně ho tam nech (pokud tudy bude foukat). Jirka Šotola by mohl vyprávět, jak ten regl hřeje i když tam 100A neteče

zami: Jo, jo. náhled

lv: No ja cez spina púšťam 80-90A a po pristátí je chladič vlažný a v letných mesiacoch

HonzaS: ale ty ho 1) chladíš, pokud se pomatuju. 2) máš méně polů na hirotexu než na gigatexu. Dost teploty jsou spínací ztráty na každý jeden krok motoru.

zami: náhled náhled náhled náhled náhled náhled

bender: v cem je vyhoda motoru s takovym prumerem?

HonzaS: krouťák. utáhne to velkou vrtuli i při rozumném odběru.

igor: to je sice fakt, pri tej istej sile mas dvojnasovne rameno, ale to iste dosiahnes aj predlzenim motora, teda pri tom istom ramene dvojnasobna sila ...
Problem je ale ze narazis na prlis nizke KV, teda musis ubrat zo zavitov a si s krutakom tam kde si bol

HonzaS: No, a pak jde ještě o to, jestli se ti do té nudle vleze dost mědi, a tak. ale jinak teoreticky máš možná pravdu.

igor: na dlhsom polovom nastavci () potrebujes na to iste KV menej zavitov a tym mas viac priestoru na hrubsi zvezok, takze jasne, odpor klesa, ale mas pravdu, zvetsenim priemeru motora pri tom istom priereze poloveho nastavca rastie velkost mozneho prierezu vinutia, co u predlzovania nejde
respektine o pocet polov

zami: náhled náhled náhled náhled náhled náhled

Zba: Parádně promyšlená směrovka.Hale jsem se chtěl zeptat.Jaké jsi udělal vyosení???Jestli jsi ho už u motoru udělal.Moc možností na změnu není když je tam ten motor na milimetry

zami: 2,6 stupně doprava.

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

pad: ten sklotextit jako ložiska nic moc .... mosaz je předpokládám v místech těch ložisek

Monobrut: Koukni po kompozitovych akrobatech za nehorazne penize vyrabene ruznymi vyrobci a koukni na to, jak maji delane panty

Zba: podle mě to vydrží celkem dlouho. Já jsem asi před rokem též stavěl větroň a křídla v sobě měli pouze vyvrtané díry (v 3 kusech překližkových žeber.) Žádná sklolam. trubka ani výztuhy nic a do dnes se to neopotřebovalo. A jestliže tam má zami sklo textil. Není se o čem bavit

zami: Pouze se opičím. Používá se to na mnoha modelech a je to osvědčené a vyzkoušené. Zatím jsem si vždy vystačil s komerčními panty. Tento systém zkouším poprvé.

pad: OK, OK, ale u frajera jako ty (v dobrém) bych očekával, že zajde do "autíčkářské" prodejny, poptá se po kluzných lisovacích ložiskách a napere je do toho sklotextitu
ono se asi fakt houby stane, ale jako ložisko fakt sklo není nej

zami: Nevidím nejmenší důvod proč dělat věci které fungují daleko složitější,věnovat čas sháněním dalších dílů a utrácet za ně peníze.....

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

Amper: chci delat neco podobneho v mensim ale priznam se ze jsem z toho trochu zmaten.
Zalepil jsi trubku, tu jsi pak vystruzil, proriznul a do ni vlozil uhlik/mosaz tycku tak aby misto kde je mosaz prislo tam kde mas panty?
Takze panty jsou nasazene na te mosazne trubicce a volne se na ni otaceji ?

zami: Přesně tak.

Steve: Používá se to tak, je to výborné - zajistíš souosost. Ta uhlíková tyčka je jen kluzné pouzdro pro tu tyčku. Eventuelně můžeš tyčku vytáhnout a demontuješ tak pohyblivou plochu (ale samozřejmě je nutnost zajistit tu tyčku proti vysunutí během letu).
A dá se to dělat i v menším měřítku, třeba bowdenová trubka a uhlík, záleží na velikosti a silách v řízení.

Fifa: aha - uz asi chapu.
Takze pouzdro uhlik, cep tycka taky uhlik a na ni mosaz. No to je hi-fi! Jak je zajisteno aby nevyjela ?

zami:

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled

zz: Přemýšlím na tím, proč máš osu otáčení křidélka jinde než v polovině zakulacení...

dzordzik: Taky mi to není moc jasné, takto zřejmě půjde část křidélka při plné výchylce mimo obrys profilu křídla? Jediný důvod mě napadá snaha o hmotové vyvážení, ale to se takto nedělá, tak nevím?

Amper: u realnych stroju to fungovalo hlavne jako aerodynamicke vyvazeni. Vzduch tlacil i na vycuhujici cast na druhe strane a neni potreba tak velka sila na ovladani.

dzordzik: To sice ano, ale tam se to dělá, hlavně u akrobatů, formou ploutvičky, kde se kombinuje jak aerodynamické, tak hmotové vyvážení. U toho co vidím na fotkách se mi to ale nezdá, že by to přeci jenom byl záměr?

Amper: je rozdil u vejskovky / smerovky a u kridelek. U vejskovky/smerovky je presah normalni, u kridelek jsem to teda jeste nikde nevidel
Ostatne podivej se na realneho Sbacha - ma to presne takto ( a jeste maj pod kridelkem takovou tu "kotvu" pro stejny ucel)http://www.xtremeair.de/web/342.php treti fotka, je krasne videt rozdil delky zavesu u kridelek a u kormidel

zami: Už to tu bylo popsáno. Protože to tak má originál. Je to polomaketa.

HonzaS: a originál má opravdu osu otáčení tolik vzadu, nebo je tam jen nějaká díra v křidýlku?

zami: Hledal jsem ve svém archivu a snad na této fotce je to trochu patrné.

náhled náhled náhled náhled

švíco: Ty odlehčovací otvory v závěsech má i originál? Nebo bude výchylka taková, že to nebude vidět?

zami: To je pouze moje vylepšení.

náhled náhled náhled náhled náhled

MonoBrut: To kridlo fakt drzi jen ten sroub tlakem?

zami: Osvědčené a praktické. Mám to už asi na pátém éru.
Jinak, není to můj nápad. Okopíroval jsem to od p. Macha. Dělá to na svých modelech. (Leviosa atd.........)

MonoBrut: OK, no do spalovaku bych to nedal, jsem posera a asi staromodni. Jinak jaky duvod ma to, ze tam nemas proste jednoduse svrtany otvor a mas tam te U vyrez?

zami: Dřív jsem to tak měl. Byla to hrozná drbačka pořád ten šroub vyndávat a znovu šroubovat.(V menších trupech je to dost špatně přístupné.) Takhle ho jen povolím a při montáži utáhnu.

Piza: Protože jsem absolvoval se sBachem jeden let s nepřidělaným křídlem a dokonce s nepřipojeným servem, viděl bych to tak, že takto to drží, ale v případě že by to o něco brnklo, nedrží to až tak moc. Takže místo aby se to ulomilo, posune se to. Tak ?

zami: Neposune. Neposunulo se to ani při takovéto havárii.

náhled náhled náhled

Zba: Já jsem to měl na yakovi podobné.Akorát jsem to měl z 3mm sklolaminátu a v místě kde to držel šroub byla ve sklolaminátu cca 1mm prohlubeň.Tu jsem vytvořil opatrně vrtákem.Šroub pěkně zajel na místo a bylo to bezpečnější.Doporučuji!!!!

zami:

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled

zz: Co budeš dávat za rozvodnou desku pro serva a rx?

zami: Žádnou. Bude to napřímo.

dzordzik: Na co do 2,2m rozvodnou desku? Není potřeba. Je tam tři a půl serva a na to stačí 2SA123 2300 napřímo jako lusk.

zami: Je to sice 2,5m ale jinak souhlasím.

Steve: Taky jsem myslel, že 2,2m. Když se tak jmenuje celé vlákno.

zami: To je takové trochu maskování........ smajl Řekněme, že délka je 2,2m..... smajl
To bylo tak: ........
Původně byla myšlenka modelu pro kategorii Sportsman. 2,2 x 2,2m. V té době vzniklo toto vlákno. Mezitím než se vyrobila forma na trup tak původní myšlenky byly trochu upraveny a začal se vyrábět model polomakety. Skutečný letoun má rozměry 7,5 x6,6m. Tedy v měřítku 1 : 3 to vychází právě na těch 2,5 x 2,2m.
To na vysvětlení.

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled náhled

MonoBrut: Ktere jedno servo bude s tim kridelkem hybat?

zami: Pokud myslíš typ, tak HS 5685. 2x křidélka, 2x výškovka. Směrovka 1x HS 7954.
Původně byl úmysl to napájet 2S LiPol ale kvůli příjímači jsem raději zvolil 2S LiFe.
Je třeba brát v úvahu, že to není 3D ale polomaketa. Plynulý realistický let.....

HonzaS: Kdyby to bylo slabé, MKS 767 jsou vyzkoušené Kamarád jich lítá asi 8 v 2,6m letadle a už rok fungujou.

zami: V této cenové hladině se dají vybrat lepší serva. Ale tomu jsem se chtěl zatím vyhnout. Pokud by to nevyhovělo, mám v plánu osadit ty 7954 i na křidélka. Taky dají skoro 30kg. Ale nemají titanovou převodovku.
2x 12kg by snad na výškovku mělo stačit., tak ty doufám měnit nebudou potřeba.

náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

zami: Ve skrytu duše jsem doufal, že to dneska poletí, ale nejsem schopen uvést pohon do stavu, kdy bych se s tím odvážil do vzduchu. Pořád vypadává ze synchronizace.
Buď:
mám nastavený špatně regl (SPIN 99)...nebo:
regl mená rád tento motor...nebo:
motor nemá rád tento regl....... smajl

Pokud prudce přidám plyn - začne chrochtat, pokud pomalinku přidávám je to mnohem lepší ale kousek před vrcholem začne chrochtat. V té chvíli tam proudí 68A a příkon je cca 2,6kW.

náhled náhled náhled

lv: zmenši akceleráciu na 0,4-0,6 a predstih na 25°

zami: Předstih mám 24st. Akceleraci 1,0s. To snížení akcelerace by to myslím spíš zhoršilo.

igor: sorry, nemam cas citat, ale tento problem tu uz par krat bol, predpokladam ze je to spin, pozri ci nemas nastvene 32kHz PWM, ak ano, daj 8, potom skus ist predstihom dole az niekde k 15stupnov ... ak nepomohlo, alebo hovorim o niecom inom, tak sorry

zami: Určitě píšeš k věci. Měl jsem 8kHz pak jsem to zkusil přepnout na 32. Nic se nezměnilo kromě toho, že regl byl mnohem teplejší. Tak jsem to dal zpět.
To snížení předstihu vyzkouším.

© 2010 Ludvík Novotný