no-banner

Sbach 342 2,2m elektro - kompletace 2

29.05.2011, JIO, Komentáře (0)

Pokračování předchozího postupu. Autor Miloš Zavadil (na diskuzi zami)...

zami: Takže.
Po dalších zkouškách na zahradě jsem nastavil maximální otáčky na reglu na 4500. V tomto režimu byl proud něco málo přes 50A, příkon těsně pod 2kW.
Tah 7,3kg.
Chod motoru byl v této konfiguraci přijatelný. Naznal jsem, že to určitě poletí a uvidím jak na tom Sbach bude s výkonem.
Vypravil jsem se na letiště.
Po sestavení a kontrole jsem chtěl udělat pár pojezdů. Pokud by motor byl OK, měl jsem v plánu zkusit vzletět. Přidal jsem plyn a popojel kousek do dráhy, po druhém přidání plynu jsem viděl kouř. Ihned jsem stáhl plyn a běžel k éru v děsivé předtuše. Už jsem to jednou zažil za letu a po kouři brzo následovaly plameny. I stalo se tak.
Naštěstí máme na letišti sud s dešťovou vodou a po mém křiku (mezi snahou o hašení mocnými fuky) vodu !, doneste vodu !, přiběhl kolega duchapřítomně se stavební helmou do které nabral vodu. Vše dopadlo dobře. Škoda pravděpodobně pouze na reglu. Uvidím zítra.
Hlavně musím uvážit jaký bude další postup.
(a Bobo mi říkal, když mi předával motor, ať koupím regl MGM, že to ten Spin neureguluje....)... ale když Spina jsem doma měl....

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

Byl jsem přesvědčený, že po těch z mého pohledu dlouhodobějších zkouškách -( třikrát jsem dobíjel baterky), a snížení příkonu o 25%, by se nemělo něco takového stát. Bohužel jsem se mýlil.
Mohlo to dopadnout daleko hůř.

dzordzik: To sice mohlo, dopadnout hůř, ale naštětí nedopadlo. Bohužel ten smrad z toho už nikdy nedostaneš, byť to vizuálně do kupy dáš. Nebude lepší spáchat ten trup znovu? Nebo myslíš, že to pevnostně neutrpělo újmu?

zami: Tak to určitě ne. Pevnostně to utrpělo pouze v těsné blízkosti reglu. Tam to spraví tkanina a trocha pryskyřice. Ani se na povrchu trupu neudělaly puchýřky.
Většinou je to jenom očouzené.
Horší je, že momentálně nemám jasno co dál s tím pohonem.

tomasc: jsem nastavil maximální otáčky na reglu na 4500.
Ty máš nastaven 3D governor ??? To se mi nezdá moc rozumné. Spíš bych šel na menší vrtuli a jistý plný plyn.
Nesdílím tvé nadšení s MGM, ale držím palce.

zami: Taky jsem nad tím přemýšlěl a napadlo mě, jestli jsem právě tímto úkonem tomu regulátoru nezatlačil oči.

bida: co tam je za motor?

zami: Gigatex slim 3500W.

náhled náhled náhled náhled

zami: Takže klaplo vše podle domluvy. Regl mám doma. V MGM se ke mě chovali vzorně jako bych byl VIP zákazník. Po prohlídce motoru napájeli na regl vše potřebné, já motor namontoval do éra, oni připojili ampérmetr a osciloskop a už to jelo.
Nakonec jsem objednal regl na 140A 63V. Po prvních rozbězích se na osciloskopu zjistilo, že naměřený proud(průměrný) je sice něco kolem 55A ale proudové špičky jsou téměř na hranici těch 140A. S vrtulí APC 24/12 to přece jen občas na maličkou chvilku vypadlo ze synchronizace. Tato vrtule je na tento motor přece jen moc těžká. Už mám nachystanou JAS 24/10. S tou by neměl být problém. Zítra vše namontuji a provedu další zkoušky. Snad to klapne.

Amper: a ten Spin byl kolik ? 99A ?

zami: Ano, Spin byl 99A.

mac: To je na 10-clanok? Neuvazoval si nad 12?

zami: Pro soutěžní účely nelze...

Amper: tak to by me fakt zajimalo jak by se choval 99A MGM.
A taky by me zajimalo zda je doma nejaka sance zjistit to ze tam litaj spicky jako krava

zami: Jak by se choval MGM 99A nevím. Zkoušet to nebudu. Ale tip bych teda měl....
Zrovna tak si myslím, že Jeti 200A by asi obstál.

Pokud máš osciloskop, tak to není problém......

MonoBrut: Neni to o osciloskopu az tak primarne, primarne je to o vhodne proudove sonde.

Steve: MGM mají zpravidla uvedený proud jako strop. Po jeho překročení regler omezí. Alespoň to tak platilo u menších verzí a dřív; třeba kámoš na to občas padal, když regler ve visu ubral a tak šel do Jeti. Ten dával o hodně víc, ale kdo se na to spolehl, nemusel dopadnout dobře...
Jinak - s G.Dvorským je domluva, je to fajn človíček, občas si zajde jen tak zajezdit, zalítat...

zami: Celý den tady prší, tak to na další zkoušky moc nevypadá. Přesto ale probíhají přípravné práce.

náhled náhled náhled náhled náhled

Ač stále prší neodolal jsem a na zahradě pod přístřeškem jsem to opět zkusil roztočit s vrtulí JAS 24/10.
Otáčky 5070 za min. (Omezeno nastavením maximálních otáček ve firmě MGM).
Tah 8kg. Příkon rovné 2kW.
Není to úplně na 100%, při prudším přidání to v jednom místě na pár milisekund vypadne ze synchronizace. Ale je to jen na malinkou chvilku.
Regulátor se nastavuje přes počítač. Jdu si to nastudovat. (Chtěl bych zvýšit omezení otáček.) Zatím to nevypadá špatně

zami:

náhled náhled

Takže jsem dnes po ránu provedl jeden let s včera nastavenou konfigurací.
Po vzletu jsem měl trošku honičku s dotrimováním, (na ta kolečka u FX 30 si asi nikdy nezvyknu), Po úpravě křidélek a výškovky se to celkem umravnilo. Zkusím na další lety těžiště trochu dopředu. Trochu jsem byl po prvních průletech zklamán z výkonu motoru, (na první pocit to sotva letělo), ale když jsem se odvážil udělat přemet zjistil jsem, že to až taková tragédie není. Přemet to udělá bez problému, i stoupavý výkrut to zvládne. Ale celkový pocit zatím je, že to letí hodně pomalu. (Přece jen, RCA je trochu něco jiného).
Po přistání asi pětiminutového letu regl a motor vlažný, baterky studené. (Vím , že to není vůbec relevantní údaj).
Teď nabíjím a přemýšlím co dál. Určitě zkusím tu těžší vrtuli a taky změnit omezení otáček. Jsem na začátku......
Ale éro je zatím celé a letové vlastnosti jsou uspokojivé.

náhled náhled náhled

HonzaS: Miloši v rámci zachování maketovosti letu doporučuji podívat se na pár videjí. Tyhle letadla fakt lítaj pomalu. Mě yak 54 letí cca stejně rychle od půl plynu nahoru, jen s tím rozdílem že lehce nad půl plynu visí a na plnej letí do nevidím kolmo.
Gratuluju k prvním letům

zami: Tak to mám stejný pocit. Od půl plynu se v přímém letu (kromě změny zvuku) v podstatě nic neděje. To mě zpočátku dost mátlo. U RCA je to právě naopak.
Samozřejmě, že by to v tomto nastavení ten soutěžní polomaketový let zvládlo. Ale raději bych tam měl větší rezervu.

zami: Počasí a zaměstnání mi nedovolilo létat tak se alespoň snažím to co nejvíce dokončit.

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

zami: Takže konečně jsem dal dvě sestavy.(Mám pouze dvoje baterky). Dost turbulentní povětří, takže to bylo spíš utrpení, ale snad to v sobotu nějak sesmolím.
Sestava mi trvala něco kolem devíti minut. Dobito 3,7Ah.

náhled náhled náhled náhled

#?-:nbsp;

© 2010 Ludvík Novotný