reklama

Nový trup na F3A

13.04.2013, JIO, Komentáře (0)

Autor Miloš Zavadil (na diskuzi zami)...

zami: Tak jsem konečně dokončil boj s kreslením nového trupu. Co z toho nakonec vyleze opravdu nevím...... smajl Nové éro má pracovní název SERAF.

náhled náhled

Rok se sešel s rokem, a já konečně zahájil práce na novém trupu....Vůbec ale nevím, jak to půjde rychle.

náhled náhled

náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled

tomas.r: vidím nové vřeteno....Atas se neosvědčil? V budoucnu jsem ho chtěl pořídit

zami: Pro začítek a na 2D bylo dostačující, Ale na to co je na fotkách bylo žalostně slabé. (měl jsem 500W). Ten Teknomotor má 1,6kW a je to tak akorát.

Krátké video. Frézování 9m/min.
http://www.youtube.com/watch?v=OwquBtrMcWQ&feature=youtu.be

dzordzik: Ahoj, můžu dotaz? Ten tvar trupu, mám na mysli obrysovou křivku, speciálně ten podbradek na čumáku, tam je kvůli letovým vlastnostem při nožáku nebo to má jiný důvod a je to jenom designová záležitost?

zami:
náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled

AJL: Ahoj,jaká budeš dělat křídla? Laminát a nebo Ps,Balsa,Folie?

zami: Křídla a výškovku už mám rok hotové. Je to klasika. PS + balza 1,5mm. Na F3A nemá vylehčování valný smysl.

náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled

JIO: Když ale vidím tu pracnost a určitě nezanedbatelné náklady, tak se mi nabízí otázka: Kolik trupů z jedné formy uděláš?

zami: To je různé. Ale je to o zvážení, co člověk plánuje. Pokud bych věděl, že formu použiji jednou, maximálně dvakrát, dají se náklady na výrobu formy značně omezit. Pokud je to pouze na jeden výrobek, je to ekonomicky nerentabilní, (jako ostatně většina věcí v našem koníčku), ale někdy prostě není vyhnutí. Pokud mám v pláni si já sám z mojí formy vyrobit alespoň tři modely, už se mi to jednoznačně vyplatí, (proti nákupu trupu nebo modelu od renomované firmy), a přihlédnu li k tomu, že létám s modelem z mojí vlastní dílny, (pro mě dost podstatná záležitost), a že většinou udělám i pár výrobků pro kolegy a kamarády, tak je pro mě volba jasná. Nemluvě o možnosti opakovaného použití,(půjčování), šablon a přípravků. Prostě druhý model je otázka velice krátké doby.
Jinak například z takovéto formy je možné, při slušném zacházení,vyloupnout desítky a nebojím se napsat i klidně stovka výrobků. Ale nedělám to na kšeft, pouze v rámci své záliby, (živí mě naštěstí něco jiného), formy mám uložené a použiji je jen občas. Půměrně to odhaduji tak na deset výrobků z jedné formy. Mám tu ale třeba malou formu, ze které vypadlo už téměř padesát kousků. Stále je jako nová.
Co se týče pracnosti. Od té doby co mám CNC je to "brnkačka". Výroba kopyta se neuvěřitelně zkrátila a přesnost diametrálně zlepšila. Bohužel v současné době mám možnost na těchto věcech pracovat pouze o víkendech, tak to jde pomalu. Ale o to víc se těším.

Johny: Taky tvoje seriály hltám a inspirovaly mě k vlastnímu pokusu. Nepůjde sice přímo o trup, ale jenom vrtulový kužel. Mám hotové kopyto a chci objednat materiál na laminování. Trochu jsem se ale zasekl na separátoru - ty sám v jednotlivých seriálech popisuješ různé způsoby separace (Frekote 770, PVA, Blue Wax...). Je mezi nimi podstatný rozdíl a který bych měl použít?

zami: V současné době bych doporučil to co je popsané v tomto vlákně. To znamená nejdříve použít základový vosk od Havla. Aplikovat alespoň ve třech vrstvách v minimálně půlhodinových intervalech. Pracuje se s ním výborně. Naneseš a ihned rozleštíš. Potom nastříkat, (v nouzi lze i natřít), PVA. Stačí jedna vrstva.
Po uschnutí už gelcoat nebo barvu. Podle toho co potřebuješ.

Johny: Děkuji.
Základový vosk je tento?
http://www.havel-composites.com/shop/30-Separatory/520-Separacni-zakladovy-vosk--.html?pls ...
a PVA
http://www.havel-composites.com/shop/30-Separatory/520-Separacni-zakladovy-vosk--.html?pls ...

zami: Ano, to je ten základový vosk. PVA je toto:
http://www.havel-composites.com/shop/30-Separatory/519-Separator-PVA---strikaci--RG--165-1 ...
A nebo natírací, podle toho jak ho budeš aplikovat.

Johny: Jejda, až teď vidím, že jsem ten druhý odkaz špatně zkopíroval, měl tam být ten co jsi dal ty.
A ještě prosím jeden dotaz - LH 160 nejlépe natužit kterým z té spousty tužidel, co tam mají uvedeny?

havran: H147 poměr míchání 100:25 a H 146 je myslím 100:30.Od Zamiho beru tu 147 a spokojenost.

zami: Jak píše Havran. H 147. Pokud chceš ještě vyšší houževnatost tak toto :
http://www.havel-composites.com/shop/23-Tuzidla-MGS/3-Tuzidlo-135-MGS.html?pls=0
Ale je dražší. a poměr je 100:35

Tak jsem taky konečně mohl přenést nějaké práce do mého přechodného mimovíkendového bydlište v matičce stověžaté, (těžní věže), Ostravě. Chybí mi tu ale dílenské zázemí a tak si pomáhám jak to jde. Ale snad to stihnu nachystat abych mohl o víkendu zkusit první trup.

náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled

NESTOR: Ten Chemopur -barvu -necháš asi zatvrdnout,a pak na ni laminuješ?.Tu barvu před laminováním ještě nějak zdrsníš-např.nějakým molitanem s jemným brusivem- strhneš lesk,nebo laminuješ přímo na zaschlej lesklej povrch?
Mně se taky stalo že se mi stříklej polyuretan od laminátu odloupl -asi se tam vytvořila nějaká separační vrstava-no teda ten polyuretan jsem nestříkl,ale natřel štětcem a v dosti silný vrstvě.Když jsem do formy barvu stříkl tak to drželo.

zami: Nenechávám to zatvrdnout. Jen naschnout. Laminuji cca do hodiny po nástřiku. Jestli to drží ti řeknu až to vyloupnu.

benash: Teď nevím jestli jsem se dobře soustředil tam je jen jedno sklo, herex a jedno sklo?

zami: Ano, soustředil jsi se dobře. Herex je totiž něco docela jiného. Já s tím dělám poprvé a tak jsem si nechal poradit. Dva profíci mi nezávisle poradili to samé.
80 - Herex - 50. Jsem na to zvědavý. Uvidíme.

Po vytažení z pytle jsem trochu rozladěn. Musím lépe zvládnout technologii pokládky Herexu. Tedy hlavně fixace mezi jednotlivými díly. Nemá s tím někdo zkušenost? Napadla mě zatím jedině nějaká samolepící mřížka, kterou bych nastříhal na malé obdélníčky a na pár místech jí přelepil spoje výztuží.

náhled náhled náhled

benash: Já tu mám palubu na plachetnici z herexového sendviče, ale myslel jsem si, že je tam po dvou sklech z každé strany (křížem). Neměly se ty pláty slepit napřed natupo?

zami: To mě taky napadlo, ale velice špatně by se mi odhadoval ůhel slepení. Jedině předem přímo ve formě, ale to by byla hrozná drbačka.

fly-up: Ja som vždy medzi jednotilivé spoje herexu pri tvarovo náročnejších veciach dával riedku zahustenku,stačí mala húsenica zo striekačky .

zami: Díky za inspiraci. Ta zahustěnka mi ale proti posunu nepomůže. Ale na druhou stranu alespoň by vyplnila mezery způsobené nepřesností při řezání výztuh.

Steve: Zeptám se asi blbě - pár kapek vteřiňáku nepomůže? Myslím jen v několika místech kvůli fixaci po vložení do formy a uložení na dotyk. Bylo by to třeba tvrdé? Myslím tím skutečně jen kapičky. A k tomu tu zahuštěnku.

zami: Super nápad. To by mohlo fungovat. Kápnout mezi styk dílů Herexu, stříknout aktivátor. To na pár místech, kde je největší nebezpečí posunu.Zkusím to.

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled náhled náhled náhled náhled

náhled náhled

#?-:nbsp;

© 2010 Ludvík Novotný